Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Emisní limity se snižovat nebudou. Ekologové jásají, automobilky mají strach

  12:18
Klíčový výbor Evropského parlamentu překvapivě odmítl návrhy na pomalejší snižování emisí u aut. Původně se čekalo, že europoslanci podpoří návrh, podle nějž by se emise u nových vozidel měly postupně do roku 2015 snížit na 130 gramů oxidu uhličitého (CO2) na kilometr. Komise přitom zaujímá daleko tvrdší postoj a přesně takové snížení emisí chce již o tři roky dříve, tedy v roce 2012.
Výfuk, kouř, emise, nafta

Výfuk, kouř, emise, nafta | foto: Profimedia.cz

Předseda parlamentního výboru pro životní prostředí Miroslav Ouzký (ODS) řekl, že návrhy na postupné, a tedy pomalejší snižování emisí CO2 neprošly. Zákonodárci podpořili komisní návrh, jenž je tím nejtvrdším, který je v současnosti ve hře.

Výbor navíc schválil ještě dlouhodobý cíl, který automobilkám ukládá snížit emise CO2 až na 95 gramů na kilometr do roku 2020. Výsledek hlasování vyvolal ostré reakce zástupců automobilového průmyslu; naopak ho vřele přivítali ekologičtí aktivisté.

"Dopadlo to šokujícím způsobem. Je to neuvěřitelné. V roce 2012 nemůžeme nikdy být na 130 gramech CO2 na kilometr," řekl šéf asociace automobilek ACEA Ivan Hodač. Podle něj výrobci nestihnou během čtyř let vyvinout typy vozidel, které by splnění limitů umožňovaly. Snižování emisí je navíc spojeno s nemalými náklady, které pro každé auto činí 1 200 (28 800 korun) až 2 000 eur (48 000 korun). Hodač ale věří, že "není všem dnům konec" a limity po všech jednacích procedurách budou vypadat odlišně.

Překvapení neskrývá ani mladoboleslavská Škoda Auto. "Doufali jsme, že se vše podaří vyřešit ještě letos. Toto rozhodnutí však znamená, že se hledání shody zřejmě protáhne do příštího roku. Pro nás je to velmi nepříjemné, protože rok 2012 se rychle blíží a my stále nevíme, na co máme připravit," řekl ředitel vnějších vztahů automobilky Radek Špicar.

Podle něj je v současné situaci jakékoliv plánování složité, protože vývoj nových motorů trvá pět až šest let.

"Rozhodnutí Výboru pro životní prostředí EP nás proto velmi překvapilo. Nerespektuje složitě budovaný kompromis a vrací legislativní návrh na začátek do podoby, která by představovala vážné ohrožení evropského automobilového průmyslu," dodal Špicar.

Ekologové jsou naopak s výsledkem spokojení. "Krátkodobý cíl je dosažitelný se současnými technologiemi. Dlouhodobý cíl, který dnes poslanci odhlasovali, by měl být jakýmsi vzkazem pro automobilky, že se budou muset změnit a všechny své síly budou muset nasměrovat na vývoj nové generace úsporných vozidel," sdělil šéf neziskové organizace Transport & Environment Jos Dings.

Spokojena je i organizace Greenpeace. "Zákonodárci odolali lobbingu ze strany automobilového průmyslu a podpořili většinu komisních návrhů," uvedla Franziska Achterberg, která má v Greenpeace na starosti právě dopravu. Podle ní je nyní "míč" na straně členských států, které by se podle aktivistů měly zachovat stejně jako poslanci.

Poslanci odmítli i navrhované snížení pokut pro automobilky, které by nesplňovaly emisní cíl. Ty se měly podle favorizovaného návrhu snížit na 50 eur (1 200 korun) za každý gram nad stanovenou hranici. Komise přitom prosazuje sankce ve výši 95 eur (2 280 korun) za gram.

Hlasování by podle diplomatů mohlo rozpoutat bitvu mezi parlamentem a členskými státy, které jsou spíše pro pomalejší snižování emisí. Zcela zásadní dopad má výsledný kompromis i pro Českou republiku. "Nyní je jasné, že se to nestihne za francouzského předsednictví a celý problém spadne na Čechy," uvedl jeden ze zdrojů.

Podle náměstka průmyslu a obchodu Martina Tlapy je nyní na Evropské komisi a členských státech, aby nalezly dohodu. Česko patří k zastáncům pravidel, která by byla ohleduplnější k výrobcům automobilů, protože na tomto průmyslu je z velké části postavena česká ekonomika.

"Česká republika nebude mít chuť změnit své stanovisko. Jsou silné signály, že průmysl je v recesi a automobilový průmysl se dostává do složité situace. To bychom měli mít na vědomí," uvedl Tlapa.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...