Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

V závodech aut do zásuvky se osvědčil hybrid, elektroauta málem nedojela

Osmý ročník závodu Czech New Energies Rallye, kde nejde o rychlost, ale přesnost, přilákal desítky účastníků s elektromobily, hybridy a dalšími vozy na ekologické pohony. Vyrazili jsme na trať, kde jde hlavně o přesnost v hybridním Fordu Mondeo.
Czech New Energies Rallye

Czech New Energies Rallye | foto: Ondřej Svobodapro iDNES.cz

V novodobé rallye nevítězí rychlost, ale přesnost. Zajeli jsme ji v hybridním Fordu Mondeo.

V rallye pravidelnosti nejde primárně o rychlost, ale o přesné dodržování stanoveného rychlostního průměru v různých měřených úsecích – oficiálně tedy nemá zvítězit ten, kdo pojede nejrychleji, ale nejpřesněji. Novodobé odvětví motorsportu se dělí do dvou kategorií – FIA (21 registrovaných posádek) s přísnými regulemi včetně měření spotřeby energie a Trophy (31 registrovaných posádek) s lehce mírnějšími pravidly. 

Czech New Energies Rallye

Jelikož se závod jede v plném silniční provozu, musí jezdci počítat s nečekanými nástrahami, například protijedoucími auty na úzkých silnicích, uzavírkami, kamiony nebo nehodami. Několikrát jsme se přesvědčili o tom, že po náhlém brzdění bylo nutné šlápnout na plyn a proměnit rodinné kombi Ford Mondeo HEV v dočasný závodní speciál.

Úvodní deštivá etapa byla vlastně seznamovací, šlo o sladění posádek s autem, pochopení principu závodu a kalibrování mobilních aplikací (doporučujeme Rabbit Rally 2.0) měřících přesnou vzdálenost a rychlost. Letmý pohled do 124stránkového itineráře napověděl, že silný orientační smysl bude výhodou. 

Na papíře byly v jednotlivých okénkách rozkresleny křižovatky, průjezdní body a jejich vzdálenosti. Úkol spolujezdce spočíval v měření, orientaci, navigování a hlídání ujetých metrů. Řidič měl jedinou, ale neméně důležitou misi – poslouchat pokyny navigátora, držet rychlostní průměr a přesně ovládat auto. Sice to zní jednoduše, ovšem při udržování konstantní rychlosti nebo nahánění ztracených sekund se i v rámci předpisových rychlostí šofér slušně zapotil.

Komfort a diskvalifikace

Prvotní obavy o provozu na rozbitých silnicích se nakonec ukázaly jako liché, komfortem nás hybridní mondeo překvapilo – přestože váží přes 1,7 tuny, odladěný podvozek dokázal žehlit záplatované silnice a ergonomická sedadla poskytnout kýžené pohodlí i na dlouhé cestě. Inženýři Fordu umístili baterie do zavazadlového prostoru, který tím sice ztratil na objemu ze 755 litrů na 633, i tak si ale zachoval široký úložný prostor. 

Akumulátory také tím, že zatěžují zadní nápravu, auto hezky vyvažují, takže hybridní mondeo nemá v zatáčkách tendence k přílišné nedotáčivosti nebo přetáčivosti. Dvoulitrový benzinový čtyřválec ve spojení s elektromotorem vyprodukuje 187 koňských sil a má dostatečný potenciál ke svižnému rozhýbání mohutného silničního korábu – z nuly na sto kilometrů za hodinu to Mondeo HEV zvládne za 9,4 sekundy. Řazení zajišťuje variátor e-CVT, proto práce motoru často neodpovídá jízdní situaci. Celé ústrojí totiž pracuje v součinnosti s elektromotorem a jeho dobíjením. První den rallye jsme ujeli s hybridem skoro 220 náročných kilometrů se spotřebou 5,9 litru na sto kilometrů a umístili se v polovině průběžného pořadí.

Czech New Energies Rallye
Czech New Energies Rallye

Ranní závod už nešetřil nikoho, jelikož hned ze začátku čekala na účastníky ostrá rychlostní zkouška. Náročnější byly také křižovatky, které prověřily rychlou spolupráci mezi řidičem a kopilotem. V zajíždění přesného rychlostního průměru nám pomáhalo regenerativní brzdění, protože se měřené úseky kolikrát vlnily jako horská dráha a bylo nutné klesat s přesností na setiny sekund. 

Trasa rallye vedla také po silnicích třetích tříd, takže komfortní podvozek hybridního mondea přišel vhod. Větší rozměry kombíku však znamenaly náročnější manipulaci a těsnější manévry. O poznání hůř na tom byly električtí mamuti typu Audi e-tron nebo Tesla Model X, jejíž řidič měl problémy s pneumatikou etapu zajel s velkou ztrátou. Czech New Energies Rallye zkrátka dokázala, že ani nesmyslně drahé a technologicky nabité auto jako Tesla není zárukou úspěchu. Její šofér byl nakonec diskvalifikován, protože vozil během závodu v autě dítě, které logicky nemohlo mít závodní licenci.

Nováčci v nevýhodě

V druhé polovině dne čekala na všechny účastníky speciální rychlostní zkouška na budějovickém výstavišti, kde se předtím proháněly sportovní speciály 47. Rallye Český Krumlov. Namísto ostré jízdy takzvaně na krev bylo našim hlavním úkolem držet průměrnou rychlost 41 kilometrů za hodinu, ovšem nesnadné zadání jsme nakonec zvládli na třetím místě, poslední měřenou zkoušku zajeli na šestém místě a celkově se vyšvihli na jedenáctou pozici v kategorii Trophy.

Organizace akce byla v rámci hlavní struktury takřka bezchybná, nicméně chyběla příručka pro začátečníky se stručným popisem základních principů. Většina debutujících jezdců totiž začala chápat reálný chod akce až po necelých dvou dnech, tedy celkem pozdě. Průběžné výsledky a jednotlivé informace k projetým úsekům vyvěšovali organizátoři na internetové stránky, nicméně bez vysvětlivek, proto v nich začátečníci neměli šanci cokoliv vyčíst. Z části byl posádkám nápomocen určený činovník, ovšem ten primárně neřešil výsledky.

Czech New Energies Rallye
Czech New Energies Rallye
Czech New Energies Rallye

Podivné rozhodnutí

Ráno přišel malý šok, sportovní komise rozhodla o zrušení dvou rychlostních zkoušek – kvůli problémům s nabíjením elektromobilů (údajně nedostatečný proud). 

Podle neoficiálních informací to bylo na základě protestu od zahraničních jezdců v Audi e-tron, kteří měli velké problémy s dojezdem. Jelikož šlo o vedoucí posádku, penalizace nebo prohra nebyla žádoucí. 

Výsledky rallye ve spotřebě jasně ukázaly, že jihokorejské elektromobily (Ioniq, Kona, Niro) byly nejúspornější, zatímco němečtí mamuti spolu měli s Teslou Modelem S největší apetit. Horké chvilky zažila také česká posádka v e-Tronu, první část třetí etapy dokončila s dojezdem několika málo kilometrů.

Pomoc mezi posádkami

Poslední den rallye znamenal přesnost, minimalizování chyb, ale i výměnu zkušeností mezi některými posádkami, které si tak vzájemně pomáhaly i přesto, že byli soupeři. Zrušené rychlostní zkoušky poskytly jezdcům dostatek času pro příjezd do cíle, takže vznikl prostor pro kompenzování bloudění mezi měřenými úseky. Odpolední etapa už výsledky příliš nezamíchala, vůdci si upevnili své příčky a zbylí závodníci poskakovali o pár míst.

V kategorii FIA rallye pravidelnosti zvítězila posádka ve složení Artur Prusak a Thierry Benchetrit s Audi e-Tron, sekci Trophy ovládla rodina Ždárských (Michal a Kristýna) v Seatu Leon (CNG) a pohár za nejlepší spotřebu podle regulí FIA si odnesl Alexandre Stricher a Jean-Charles Huvelle, kteří kočírovali Hyundai Ioniq. My nakonec zakotvili s Fordem Mondeo HEV na deváté příčce, který za celou rallye průměrně spotřeboval 6,5 litru benzinu na sto kilometrů. Czech New Energies Rallye rozhodně není snadným závodem (především pro nováčky) a dá zabrat i ostříleným jezdcům.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Sklárna našla cestu k úsporám, využívá baterie z elektroaut a solární panely

Fotovoltaické panely instalované v karlovarské sklárně Moser

VIDEO Původně měly pohánět elektromobily vyrobené automobilkou Škoda Auto, teď tvoří akumulátory základ...

Škoda Auto zvedla zisk 2,5krát, vydělala přes 33 miliard korun

ilustrační snímek

Automobilka Škoda Auto loni zvýšila zisk po zdanění z 520 milionů eur na 2,5násobek, tedy na 1,32...

Šéf Renaultu píše Evropě, varuje, zlobí se a má plán elektromobilizace

Luca de Meo

Evropa by měla vyvinout větší společné úsilí, aby dokázala obstát v konkurenčním boji s čínskými...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Obří lis i vlastní motory. Elektrovůz Xiaomi žhaví gumy. Prozkoumali jsme ho

Xiaomi SU7

VIDEO Exkluzivně Čínský výrobce chytrých telefonů a prvků chytré domácnosti se na veletrhu Mobile World Congress...

Motorismus podle ekolobbistů: malá auta místo SUV a povinné elektro do firem

Evropské leasingové společnosti mají ohromný potenciál pro elektromobilitu. Ale...

Vlivná lobbistická bruselská organizace Transport & Environment ukázala v nejnovější analýze na...

  • Nejčtenější

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Tajný tip v bazaru: HR-V je typická honda, vzor spolehlivosti

6. května 2024

Premium Nedá se říct, že by Hondy HR-V druhé generace byla levná auta. Nejdostupnější bazarovky jsou pořád...

V bahnění, brodění a tahání vejtřasky závodily i traktoristky

6. května 2024  12:30

Brodění traktorů bahnem, vyjíždění prudkých svahů či vybírání zatáček viděli návštěvníci...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

Autovideo týdne: Kupte si Sennův „služebák“. Japonské ferrari před 30 lety osiřelo

5. května 2024

První květnový den uplynulo přesně třicet let od chvíle, kdy Ayrton Senna přišel na okruhu v Imole...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...