Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Platba bankovní kartou za dobití elektromobilu je stále v nedohlednu

  11:00
Rozdíl v dobití elektromobilu a dotankování spalovacího auta není jen v délce tohoto procesu nebo počtu míst, kde tak lze učinit, ale nelogicky i ve způsobu platby. Zatímco za rohlík skoro kdekoliv zaplatíte běžnou platební kartou, za nabití elektromobilu to stále možné není. A jen tak se to nezmění.
Nabíjecí UFC HUB ČEZ

Nabíjecí UFC HUB ČEZ | foto: Václav Nývlt, Technet.cz

Pro někoho to může představovat překážku v používání elektromobilu. Zejména při delších cestách přes více zemí potřebuje člověk buď více dobíjecích karet, čipů nebo aplikací různých provozovatelů. Situace se sice celkově zlepšuje a lidé, kteří elektromobil používají delší čas, si dokážou potřebné věci nastudovat, ale… Nic to nemění na tom, že zaplatit za odběr elektřiny platební kartou, jako je to možné za všechno ostatní zboží a služby, by bylo zkrátka pro většinu lidí jednodušší.

V Německu se už počítá s tím, že provozovatelé dobíjecích stanic budou mít od poloviny příštího roku povinnost umožnit placení běžnou platební kartou na všech nově postavených stanicích. V Česku se s ničím takovým nepočítá. Provozovatelé k tomu mají své důvody.

„Platební terminály jsou ve veřejné sítí stále aktuální téma. Ale jak se ukazuje, tak je to spíš otázka budoucí regulace,“ říká Pavel Lux z Pražské energetiky. „V PRE máme zavedenou přímou platbu kartou pro neregistrované zákazníky přes QR kód a platební bránu. Takže není v tuto chvíli proč řešit platební terminál,“ pokračuje Lux.

„Z analýzy zahraničních trhů se nám také potvrzuje, že technologie platebních terminálů ještě není dostatečně spolehlivá a ekonomický soběstačná. My v PRE nyní zatím jen testujeme, kde bychom tuto technologii vůbec využili. Nicméně zatím se nám ukazuje, že platba prostřednictvím online platební brány je naprosto funkční a dostačující,“ dodává.

Jednorázové dobíjení bez nutnosti uzavření dlouhodobé smlouvy umožňuje i společnost ČEZ, rovněž s využitím mobilní aplikace. V podstatě je to platba kartou, ale prostřednictvím platební brány. Podmínkou je ovšem instalace příslušné aplikace. „V dnešní době, kdy stále rostoucí objem transakcí probíhá online, nám řešení přes aplikaci přijde jako adekvátní řešení, navíc se týká pouze okamžitých plateb, protože registrovaní zákazníci na místě u dobíjecí stanice nic neplatí,“ říká Martin Schreier, tiskový mluvčí ČEZ.

75kW nabíjecí stanice PRE v Praze.

A podrobněji vysvětluje, v čem jako provozovatel vidí úskalí instalace běžného platebního terminálu na nabíjecí stanici: „Zvýšilo by to náklady na obsluhu stanic, které jsou nyní bezobslužné. To by tlačilo i na konečnou cenu pro zákazníka, a to i tehdy, pokud by přes platební kartu hradil útratu malý počet zákazníků. Neslo by to s sebou i další související problémy a náklady.“

„Čtečka platebních karet musí být integrována do dobíjecí stanice, a to s sebou nese technologická omezení. Do některých menších stanic třeba může být čtečku zakomponována jen stěží. Není zkrátka možné do stanice dodatečně zabudovat čtečku platebních karet, protože by bylo třeba zařízení nově certifikovat,“ vysvětluje Schreier.

Dalším úskalím je, že by musela být na stanici instalována tiskárna účtenek a dokladů o zaplacení. S tím rostou nároky na údržbu a provoz. Účtenky by sice šlo zasílat e-mailem, ale zákazník by opět musel nejprve stáhnout aplikaci a do ní vložit svoji e-mailovou adresu, kterou by musel ověřit, a jsme u podobně složitého procesu jako při platbě v aplikaci. Provozovatelé se rovněž obávají, že stanice vybavené platebním terminálem by byly častějším terčem vandalismu.

„V současnosti už pracujeme na řešení, kdy identifikace a autorizace bude probíhat přímo na základě komunikace auta a dobíjecí stanice (tzv. Autocharge) a celý proces se ještě zjednoduší. Myslíme si tedy, že spolu s rozvojem roamingu se platby přímo u stanice za konkrétní dobíjení stanou spíše vzácností,“ dodává Martin Schreier.

Otázkou je, kolik lidí reálně nemožnost platby kartou vidí jako problém. Ti, pro něž to byl jeden z důvodů, proč si nepořídit elektromobil, samozřejmě spočítat nejdou. Pro stávající majitele se jako nejlepší řešení jeví používat dobíjecí kartu od dodavatele svého elektromobilu. V podstatě každá větší automobilka už takovou službu má a počet nabíjecích stanic, které jsou do systému integrovány, stále roste.

Malý nabíjecí hub PRE v pražských Holešovicích

Nabíjecí hub E.ON/Tesla v Humpolci

Třeba v rámci BMW/MINI Charging bylo v loni k dispozici kolem 165 tisíc dobíjecích míst v Evropě, letos jich je cca 388 tisíc, z toho v ČR 2 557 (koncem roku 2021 pouze 1 700). Podle mluvčího obou značek Davida Haidingera si ji aktivuje kolem 95 % zákazníků. Aplikace Powerpass a Chargee od Škoda Auto aktuálně nabízí více než 2000 nabíjecích bodů, před rokem to přitom bylo jen zhruba 650. Kartu si s novým elektromobilem v Česku pořídí zhruba tři čtvrtiny zákazníků.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Čínský dravec BYD chce být v roce 2030 hlavním výrobcem elektroaut v Evropě

Současná modelová paleta značky BYD pro Evropu

VIDEO Čínská automobilka BYD zvažuje výstavbu další továrny v Evropě. Uvedl to šéf evropských aktivit...

USA zavedou cla na dovoz elektromobilů, baterií a solárů z Číny

YangWang U8 na autosalonu v Ženevě

Administrativa amerického prezidenta Joea Bidena připravuje zavedení cel na dovoz elektromobilů z...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

Vývozní strategie čínské automobilky BYD nedává moc smysl, pokud ji budeme...

VIDEO Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

Honda e:NS2 na autosalonu v Pekingu

VIDEO „Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

Andreas Mindt (nalevo), šéfdesignér značky Volkswagen s rozpracovanou studií...

VIDEO Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Šéf Stellantisu řeší nadváhu elektroaut. Vozí půl tuny materiálu navíc

Nová platforma STLA Medium koncernu Stellantis

Automobilový průmysl bude muset v příštích deseti letech snížit hmotnost baterií pro elektromobily...

Smutné jaro v Tesle. Prodeje klesají, Musk se chystá propouštět ve velkém

Americká společnost Tesla v úterý 22. března oficiálně otevřela svůj nový závod...

Americký výrobce elektromobilů Tesla plánuje zredukovat počty svých zaměstnanců o více než deset...

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Sennamanie v Imole. Byli jsme tam, kde se před 30 lety zabil závodnický bůh

22. května 2024

Letos v květnu uplynulo třicet let od chvíle, kdy přišel na okruhu v Imole po nárazu do zdi v...

Vzdušný zámek šampiona nízkých cen. Dacia Jogger umí být low-cost obytňákem

22. května 2024

Oblíbená rumunská značka nabízí své největší auto s alternativním pohonem na LPG, které svým...

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

CNG stále dává smysl, ale automobilky s ním už nepočítají, potvrzuje Škoda

21. května 2024

Koncern Volkswagen, stejně jako třeba značky Opel nebo Fiat, už před časem oficiálně ukončily éru...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Zásnubní šaty elegantní princezny. Spustily Kate efekt, návrhářku zničily

Seriál Když si jeho šaty oblékne některá z členek královské rodiny, obvykle to každý návrhář oslavuje jako životní úspěch....

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá žádnou smlouvu? Vrchní...