Citröen přezbrojuje model Berlingo. Přibudou mu dva bratříčci z Peugeotu a Opelu. Ilustrační foto

Citröen přezbrojuje model Berlingo. Přibudou mu dva bratříčci z Peugeotu a Opelu. Ilustrační foto | foto: Citröen

Citroën, Peugeot a Opel přezbrojují: nové berlingo má už dva bratříčky

  • 6
Ženevský autosalon je dějištěm premiéry nástupců modelů Citroën Berlingo a Peugeot Partner. Podobný vůz na stejném základě odhalil i Opel, který však účast na nejvýznamnějším evropském autosalonu letos vynechá. Partner s Berlingem patří k nejprodávanějším modelům francouzských značek na českém trhu.

Je to úspěšný příběh: 22 let výroby a 3,3 milionu prodaných aut. Jeho strůjcem je Citroën Berlingo, který se v původním provedení představil v roce 1996. Tehdy způsobil malou revoluci, protože přinesl nový přístup k návrhu užitkových aut.

Citroën sám označuje takto založenou kategorii aut francouzským slovem „ludospace“, které jednoznačný český překlad nemá. Jedná se o víceúčelový vůz, který není jen jinou karosářskou variantou osobního auta, ale svébytnou konstrukcí s lepším vnitřním prostorem a variabilitou. Od starších užitkových aut se tento typ odlišuje jednoprostorovou karoserií se stejnou výškou střechy po celé délce kabiny.

Vedle Citroënu Berlingo se souběžně představil sesterský Peugeot Partner a o rok později následoval stejně koncipovaný Renault Kangoo. Během následujících let na stejné pojetí postupně přešly všechny konkurenční modely.

Ženeva zrodí třetí generaci

Druhá generace se představila přesně před deseti lety na autosalonu v Ženevě v roce 2008 a letos se na stejném místě odhalí generace třetí. Ta je reakcí na zpřísňující se požadavky na bezpečnost i emise výfukových plynů, ale také na stále náročnější požadavky zákazníků. Ty se promítají do výraznějšího designu, bohatší výbavy a také novinky v podobě nabídky dvou karosářských verzí s různým rozvorem náprav.

Nové berlingo sází na design přídě sladěný s ostatními citroëny, výrazné prolisy na karoserii a možnost ozdobit exteriér barevnými detaily v kontrastním odstínu. K novinkám ve výbavě patří volitelný head-up displej, automatické parkování, elektronická parkovací brzda, adaptivní tempomat a celá plejáda asistenčních systémů (sledování jízdních pruhů a mrtvých úhlů, stabilizační systém pro přívěs, sledování únavy řidiče a další).

Nový Citröen Berlingo

Objem zavazadlového prostoru se u pětimístné verze zvětšil o 100 na výsledných 755 litrů. I nadále existuje možnost objednat tři řady sedadel, v případě varianty s prodlouženým rozvorem vylepšená o posun dělených sedadel v rozmezí 130 mm.

Do třetice se přidá Opel s modelem Combo

Sesterský peugeot nabídne stejné užitné vlastnosti, ale také umírněnější vnější design s vysokou přídí. Zajímavostí je opuštění zavedeného názvu Partner a přejmenování modelu na Peugeot Rifter.

Další novinkou je přechod na uspořádání palubní desky Peugeot i-Cockpit: poprvé v historii tak kompaktní dodávky od peugeotu a citroënu mají od prvního pohledu rozdílné provedení interiéru. Peugeot dostane malý volant s hranatými proporcemi a vysoko umístěný přístrojový štít, jak je tomu v osobních modelech této značky.

Třetím do party je nový Opel Combo. Německá značka pod francouzskými majiteli dle očekávání vyměnila partnerství s Fiatem, který obstaral vývoj a výrobu předchozí generace, za úzkou vazbu na Peugeot a Citroën. I opel má vlastní design přídě a provedení palubní desky. Nová trojice užitkových aut tak nebude „jednovaječnými trojčaty“, ale v rámci možností svébytnými zástupci svých značek.

Nový Opel Combo
Nový Opel Combo

Nový Opel Combo

Všem třem modelům je společný vysoký středový tunel mezi předními sedadly, který nese odkládací schránky a také volně stojící displej multimediálního systému umístěný nad výdechy ventilace. K již nabízené konektivitě se přidává mimo jiné možnost bezdrátového dobíjení mobilního telefonu.

Peugeot nabídne zvýšený podvozek a 4x4

Nabídku motorů tvoří dva agregáty v několika výkonových verzích. Zájemci o benzinový pohon budou vybírat mezi přeplňovaným tříválcem 1,2 l o výkonu 81 kW spojeným s pětistupňovou manuální převodovkou a silnější verzí s 96 kW, která standardně dostane osmistupňový automat. Turbodiesely zastupují tři varianty čtyřválce 1,5 l: 55 kW a 73 kW s pětistupňovým manuálem nebo 96 kW s výběrem mezi šestistupňovou manuální a osmistupňovou automatickou převodovkou.

Peugeot Rifter

Prototyp Peugeot Rifter 4x4 Concept navíc láká na připravovanou tradiční variantu pro náročné. Vůz s podvozkem zvýšeným o 80 mm a přiřaditelným pohonem 4x4 s uzávěrkou bude vyrábět specializovaná firma Dangel.

Technickým základem nových modelů je modulární platforma koncernu PSA EMP2. Výrobu obstará, tak jako dosud, továrna v západošpanělském Vigo, kde se vyrábí také Citroën C4 Picasso.

Nový Citröen Berlingo
Nový Opel Combo
Peugeot Rifter

Trojčata citröen, opel a peugeot