Neděle 5. dubna 2020, svátek má Miroslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 5. dubna 2020 Miroslava

Číňan umí jezdit střechou dolů v obyčejném autě

aktualizováno 
Téměř třináctimetrovou smyčku projel čínský jezdec Li Yatao bez zaváhání. Řídil Lotus L5 Sportback, což je sice auto slavného jména, ale ve skutečnosti je to obyčejný hatchback čínské značky Youngman.

Youngman Lotus L5 Sportback | foto: China Youngman Automobile Group Co., Ltd.

Tohle chce zkusit každý malý kluk, který přesně takovou smyčku s angličáky má doma. To, co je u modelů autíček většinou snadná jízda, si s normálním velkým autem dokážeme jen stěží představit. Čínský jezdec, mimochodem prý amatérský, Li Yatao se ale rozhodl dětský sen si splnit, a tak si nechal lehce upravit rodinný hatchback či spíš liftback Lotus L5 Sportback a smyčkou bravurně projel.

Youngman Lotus L5 Sportback

Samotná smyčka byla vysoká necelých 13 metrů, což je zhruba jako čtyřpatrový dům. Ocelová konstrukce vážila přes třicet tun a na videu působí opravdu monstrózně. Samotná dráha měla šířku 3,7 metru a jezdce po ní vedly přerušované čáry uprostřed. Samotnou smyčkou projel Li Yatao za necelé čtyři sekundy, rozjezd na potřebnou rychlost trval čtvrt minuty.

K žádným problémům nedošlo a čínský hatchback s technikou od Lotusu zvládl smyčku bravurně. Celá jízda byla velkou show, kterou přenášela čínská televize CCTV. A zlatý hřeb na konec, Li Yatao a Youngman Lotus mají zápis v Guinessově knize rekordů.

Youngman Lotus L5 Sportback

Rekordní auto není žádný závoďák, jak by napovídalo slavné jméno Lotus v jeho názvu, ale obyčejný větší liftback se splývající zádí určený pro čínský trh. Auto vyrábí čínská značka Youngman ve spolupráci s malajským Protonem, který nyní vlastní britský Lotus. Trochu globální guláš, ale výrobce se britskou tradiční značkou chlubí. A v inzerátech dává výrazně najevo, že auto stavěli inženýři od Lotusu a technika je velmi vyspělá.

Fotogalerie

A aby to nebylo tak jednoduché, tak malajský Proton vyrábí licenční modely Mitsubishi a čínský Youngman zase prahl po zkrachovalém Saabu, ovšem koncern GM, bývalý vlastník Saabu, toto převzetí nepovolil. Pro Youngman ale nejsou osobní auta nejdůležitějším výrobním programem. Automobilka v Číně vyrábí v licenci nákladní auta německé značky Man, případně prodává originální vozy z Německa. A to samé u autobusů platí o německé značce Neoplan.

Samotný design modelu L5 je docela povedený, rozhodně lepší než u menšího modelu L3. S ohledem na typ karoserie je auto poměrně dlouhé. Měří 4,64 metru, tedy je delší než Škoda Octavia s podobným typem karoserie liftback a i rozvor 2,67 metru je velkorysejší. Výrobce do auta montuje jediný motor s objemem 1,6 litru a výkonem 90 kW. Zájemci vybírají mezi manuální a automatickou převodovkou a několika stupni výbavy.

Youngman Lotus L5 má solidní podvozek s komplikovanou víceprvkovou zadní nápravou, na které se podílel právě Lotus. Pro rekordní jízdu v loopingu ale bylo auto upraveno. Podvozek dostal jiné tlumiče a do kabiny byla namontovaná ochranná klec. Pravděpodobně se zvýšení výkonu dočkal i motor.

Autor:
  • Nejčtenější

Mýdlová opera německých koncernů. Posel elektromobility táhne VW k debaklu

Ještě nedávno rozhodovaly o převaze ve světě aut hlavně tradiční disciplíny; třeba rychlost, výkon, možná rozměry....

V německém autoprůmyslu hrozí rozsáhlé propouštění, Česko to pocítí také

V německém automobilovém průmyslu hrozí kvůli koronavirové krizi zánik více než 100 000 pracovních míst. Uvedl to podle...

Letních gum může být nedostatek. Obutí podražilo, motoristé začínají šetřit

Přezouvání na letní pneumatiky se kvůli epidemii koronaviru zpozdilo. I když povinnost mít zimní obutí v úterý...

Škoda Auto prodloužila odstávku, výroba nepojede do 20. dubna

Automobilka Škoda Auto podruhé prodloužila odstávku výroby ve všech třech svých českých závodech kvůli pandemii...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prodej ojetin měl být na vrcholu, koronavirus vše změnil. Bazary krachují

Nabídka ojetých aut na českém trhu v březnu klesla oproti předchozímu měsíci o 12 procent na 99 241 vozů. Proti lednu...

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

Storno přijde draho, Češi nechají cestovkám desetitisíce za ­propadlé zájezdy

Přijít o desítky tisíc za neuskutečněné zájezdy je problém, se kterým se potýká řada českých klientů cestovních...

  • Další z rubriky

Letních gum může být nedostatek. Obutí podražilo, motoristé začínají šetřit

Přezouvání na letní pneumatiky se kvůli epidemii koronaviru zpozdilo. I když povinnost mít zimní obutí v úterý...

Nová a sebevědomější Kia Sorento dostala platformu pro elektrifikaci

Nová Kia Sorento, středně velké korejské SUV, dostala novou platformu, která umožňuje elektrifikaci a slibuje tak nižší...

Koronavirus ovlivnil přes milion Evropanů vyrábějících auta

Dočasné uzavírky továren kvůli koronaviru se již dotkly více než 1,1 milionu Evropanů pracujících ve výrobě automobilů....

Premium

Dotyková obrazovka je nebezpečnější než konopí či alkohol za volantem

Automobilky se často zaklínají slovem digitalizace a interiéry svých vozů vybavují stále většími dotykovými...

Česko patrně srazilo míru nakažlivosti viru na méně než polovinu

Model českých odborníků tvrdí, že v Česku se výrazně zpomalilo šíření viru SARS-CoV-2. Podle jejich údajů klesla...

Schillerová: Podpora OSVČ bude plošná, podmínka poklesu příjmů zmizí

Ministryně financí Alena Schillerová chystá po tlaku ze strany živnostníků výrazné zmírnění podmínek pro přiznání...

Služba kontroluje práci z domova. Jejímu výrobci lidé spílají

Koronavirus ji firmám vnutil, jenže mnohé firmy mají pocit, že kvůli práci z domova ztrácejí nad pracovní silou dohled....

Před pár dny měli skvěle fungující gastropodnik, dnes bojují o přežití

Před čtyřmi lety Petra Pavičová opustila pozici manažerky v korporátu a s manželem založila FoodIN catering. Z nuly...

Ornella Koktová je podruhé maminkou. Dítě dostalo severské jméno

Ornella Koktová (27) je dvojnásobnou maminkou. Po synovi Quentinovi (7) přivítali šťastní rodiče 1. dubna na svět...