AutoCES o splasklé autonomní bublině. A Sony už startuje s Hondou

  • 2
Zatímco klasické autosalony bojují o svou budoucnost, význam veletrhu spotřební elektroniky Consumer Electronics Show (CES) v Las Vegas roste. Letošní ročník naznačil odklon od vzdušných zámků k většímu pragmatismu. Automobilky i dodavatelé se soustředili na technologie, od kterých očekávají rychlou návratnost investic.

Oproti loňskému pandemickému ročníku byl ten letošní opět ve velkém stylu. Nejméně 274 vystavovatelů v oblasti automobilového průmyslu a mobility vystavovalo na ploše odpovídající sedmi fotbalovým hřištím.

Z automobilových novinek letos nejvíce zaujal zaoblený předobraz nového elektromobilu nové značky Afeela ze spolupráce firem Sony a Honda, ale také ostře řazený koncept Peugeotu v novém designu značky. Značnému zájmu se v Las Vegas těšilo představení studie BMW iVision Dee s povrchy s měnitelnou barvou, kterému asistoval Arnold Schwarzenegger.

A světovou premiéru měl na veletrhu CES i elektrická alternativa k passatu - Volkswagen ID.7. Americké barvy hájil koncept elektrického pick-upu RAM 1500 BEV.

Fygitální koncept ohromí ovládáním. Prozkoumali jsme BMW, co mění barvy

Multimediální auto

Z aut se pomalu stává multimediální centrum na kolech. Automobilky a subdodavatelé na CES představili displeje, které ukazují, jak se z aut stávají pojízdné herny. Můžeme sledovat nové trendy v podobě palubních desek automobilů a asistenčních systémů. Ty se stanou důležitým zdrojem příjmů pro automobilový průmysl.

V současné době je každé auto vybaveno průměrně 22 senzory, což je počet, který se v příštích několika letech bude postupně a plynule zvyšovat. Společnost Valeo předpokládá, že elektronika, software a umělá inteligence budou v roce 2030 tvořit 30 procent hodnoty vozu, zatímco dnes je to jen 10 procent. Podle firmy Bosch, který je největším světovým dodavatelem pro automobilový průmysl, vzroste globální trh se senzory do roku 2030 na 400 miliard dolarů.

Viditelným trendem je ústup od zaměření se na plně autonomní osobní vozy, které jsou, jak se stále více ukazuje, otázkou vzdálenější budoucnosti. Kde se tato technologie rozšíří nejrychleji, jsou traktory, ale i nákladní auta pro povrchové doly.

Konceptu Peugeot Inception naznačuje nový designový jazyk značky. Zadní světelný podpis se přenesl i do světlometů.

Peugeot s novým designem a volantem

Peugeot pod vedením nového šéfdesignéra Matthiase Hossanna naznačuje v rámci konceptu Inception nový designový jazyk, když zadní světelný podpis se přenesl i do světlometů, výsledkem čehož jsou tři svislé LED pruhy, které by měly připomínat drápy.

Koncept Inception disponuje výkonem 680 koní a díky velké baterii může na jedno nabití ujet až 800 kilometrů.

Ale nejedná se jen o vnější design, ale i o pojetí interiéru. Deset let po představení své palubní desky i-Cockpit se Peugeot totiž připravuje na další skok ve způsobu interakce řidičů s jeho vozy. Volant Hypersquare se v nějaké podobě objeví do tří let v sériových modelech této francouzské značky. Má obdélníkový tvar a obsahuje čtyři kruhové ovladače, které se používají k ovládání hlavních funkcí vozu. Je vybavený displejem a společně s kruhovou obrazovkou „Halo Cluster“ nad ním nahrazuje klasickou palubní desku.

Technologie řízení po drátě umožní zásluhou výrazně snížení počtu otáček mezi krajními polohami projíždět ostré zatáčky bez přehmatávání. Koncept disponuje výkonem 680 koní a díky velké baterii může na jedno nabití ujet 800 kilometrů. Kromě klasického dobíjení koncept údajně disponuje i tím indukčním.

Afeela: Sony se dalo dohromady s Hondou

Po třech letech od představení prvního konceptu společnosti Sony a Honda na výstavě CES představili prototyp svého již produkčního elektromobilu nově vzniklé značky Afeela (název je prý odvozen od slova feel – pocit). Cílem aliance je spojit odborné znalosti společnosti Honda v oblasti vývoje mobility, konstrukce karoserií a správy poprodejních služeb s know-how společnosti Sony ve vývoji a aplikaci zobrazovacích, senzorových, telekomunikačních, síťových a zábavních technologií.

Prototyp svého již produkčního elektromobilu nově vzniklé značky Afeela.

Vůz od společného podniku SHM (Sony Honda Mobility), který je pokračovatelem konceptů Sony Vision-S 01 a Sony Vision-S 02, má mít 45 senzorů, kamer, radarů, ultrazvukových senzorů a lidarů, které budou sloužit i pro funkci automatizované jízdy. Značka míří hlavně na poloautonomní řízení, a to na úrovni 2+, výhledově pro určité specifické podmínky i na úrovni 4.

Silné japonské duo oznámilo partnerství: Sony postaví elektromobil s Hondou

Mezi světlomety má navíc displej, jehož prostřednictvím auto komunikuje s okolím. Kamery jsou i místo zpětných zrcátek. Na palubní desce jsou pouze displeje a volant, který stejně jako u Tesly Model S připomíná knipl.

První model značky Afeela je velikostí srovnatelný s Teslou Model S a Mercedesem-Benz EQE. Je dlouhý 4,9 metru a má třímetrový rozvor. Pojme pět cestujících a jezdí na 21palcových kolech. Technické specifikace zatím nejsou k dispozici. Prodeje v USA, kde se má vůz vyrábět, se mají rozeběhnout v roce 2025, a první dodávky zákazníkům se dají očekávat začátkem roku 2026.

Mercedes: Vlastní dobíjecí stanice i „Superjezevčík“

Stuttgartská automobilka tentokráte na výstavě CES nepředstavila nějaké konkrétní vozidlo, ale přesto přišla s celou řadou novinek. Šéf Ola Källenius v Las Vegas oznámil, že Mercedes-Benz chce po vzoru Tesly vybudovat po celém světě vlastní dobíjecí síť. Vzniknout má celkem 10 000 nabíjecích míst s nabíjecím výkonem až 350 kilowattů, které mají být určeny prioritně pro majitele stuttgartských vozů, ale rovněž i všem ostatním. V USA s tím začne již letos. Budou umístěny ve velkých městech a blízko velkých maloobchodních prodejen a vlastních prodejců společnosti.

Mercedes v rámci CES představil spolupráci s Apple Music a Dolby, která do vozidel poprvé přináší zvuk s technologií Dolby Atmos. Mercedes se navíc čerstvě se stal první automobilovou značkou, která v USA (v Nevadě) získala schválení pro autonomie úrovně 3.

Ve spolupráci se společností Superplastic Mercedes oprášil někdejšího přikyvujícího psa, který byl v 60. a 70. letech neodmyslitelnou rekvizitou pod zadním oknem mnohých osobních aut. Ten je ale v nové podobě jako „Superjezevčík“. Na jeho počest vznikl i animovaný krátký film, ve kterém hraje jak tato nová postava, tak Janky a Guggimon ze světa Superplastic.

Technologie ze Silicon Valley na pole a do dolů

Společnost John Deere představila na výstavě CES plně autonomní traktor, který se již letos dostane do sériové výroby. Jeho základem je model 8R, který je kromě naváděcího systému GPS doplněn šest páry stereokamer a dalšími pokročilými technologiemi, které pomáhají detekovat překážky v rozsahu 360 stupňů. Autonomní traktor se pohybuje po předem určené trajektorii s přesností menší než jeden centimetr. Počítač stále zpracovává obrazy z kamer a v případě, že se objeví překážka, tak rozhoduje o tom, zda se stroj zastaví nebo pokračuje v práci. Farmář se tak může věnovat jiným úkolům mimo pole a přitom sledovat stav traktoru prostřednictvím svého mobilu.

Návštěvníci na CES mohli obdivovat i vystavený autonomní 100tunový důlní nákladní vůz Caterpillar CAT 777. Po celém světě podobných strojů od této firmy jezdí v autonomním režimu již více než 550.

Největším exponátem na letošní výstavě CES byl autonomní 100tunový důlní nákladní vůz Caterpillar CAT 777.

VW ID.7 jako velkolepá světelná show

Volkswagen v Las Vegas předvedl nový model ID.7, který je po ID.4 jeho druhým vozem s globálními ambicemi. Jak přesně bude vypadat, ale přesto ještě tají. Kryje ho totiž nápadná kamufláž ze speciálního elektroluminiscenční „kabátu“ složeného ze 40 vrstev laku. Karoserie je rozdělena do 22 zón, které lze jednotlivě rozsvítit nebo zhasnout, což umožňuje vytvořit velkolepou světelnou show. Navíc QR kódy vložené do kamufláží nasměrovali návštěvníky na webovou stránku, která poskytuje další informace o tomto voze. Uvnitř ukrývá řadu inovací, včetně head-up displeje s rozšířenou realitou.

Volkswagen ID.7 kryla při premiéře nápadná kamufláž ze speciálního elektroluminiscenční „kabátu“ složeného ze 40 vrstev laku.

Na rozdíl od ostatních členů řady ID není ID.7 crossoverem, ale sedanem, který později doplní kombi. VW ID.7 využívá architekturu MEB, která byla upgradována na MEB+ pro delší dojezd a rychlejší nabíjení. Tento 4,88 m vůz se špičkovou aerodynamikou má za cíl jakožto plně elektrická alternativa k VW Passat zaútočit na Teslu Model 3. Volkswagen prozatím neuvádí žádné technické údaje, kromě toho o maximálním odjezdu na jedno nabití, který má být podle evropských norem přibližně 700 km. ID.7 se bude pro Evropu vyrábět v závodě v Emden v Německu. Prvním trhem, kde se objeví ještě letos, je Čína.

Autofotka týdne: Nový Superb dorazí letos na podzim

Autonomní busíky: I cesta je cíl

Hned několik konceptů na CES naznačilo, jak by mohl vypadat interiér budoucích autonomních vozidel. Svoji představu v tomto směru předvedla společnost Toyota Boshoku. První koncept MaaS MX221 je koncipován jako pojízdné vozidlo se systémem autonomního řízení úrovně 4. Druhý koncept MaaS Moox je zase koncipován jako plně autonomní vozidlo úrovně 5. V podstatě je to mobilní box, který by mohl sloužit různým službám od obchodu a stravování až po zábavu.

Koncept Toyota Boshoku MaaS MX221 je koncipován jako přepravní vozidlo se systémem autonomního řízení úrovně 4.

Podobně řešený je i koncept Climb-E od Italdesignu, který slaví své 55. výročí. Samozřejmě se vyznačuje vysoce modulárním interiérem, ale navíc díky spolupráci s výtahovou společností Schindler je střecha konceptu vybavena čtyřbodovým upevňovacím systémem, který umožňuje Climb-E pohybovat se vertikálně a „šplhat“ po budovách. Velmi hezké autonomní busíky do města představila i firma ZF a zejména společnost Holon ve spolupráci s Pininfarinou.

Koncept Italdesign Climb-E se vyznačuje vysoce modulárním interiérem.

Valeo: Jasnovidcem snadno a rychle

Francouzský dodavatel Valeo představil novou technologii navrženou tak, aby umožnila autům lépe rozpoznat chování chodců, cyklistů a dalších zranitelných účastníků silničního provozu na silnici.

Řešení Pantomime od firmy Valeo využívá algoritmus, který umožňuje porozumět pohybu ostatních účastníků silničního provozu a předvídat jejich možné pohyby.

Řešení zvané Pantomime využívá algoritmus, který umožňuje porozumět pohybu ostatních účastníků silničního provozu a předvídat jejich možné pohyby. Díky němu budou automatizovaná vozidla schopna předvídat jednání těchto účastníků silničního provozu, což zajistí bezpečnou a efektivní navigaci. To je důležité zejména ve složitých prostředích, jako jsou staveniště, kde přítomnost dělníků a měnící se podmínky na silnici mohou automatizovaným vozidlům ztěžovat bezpečný provoz. Kromě předvídání pohybu zranitelných účastníků silničního provozu dokáže Pantomime také porozumět pokynům policistů, a řídit se jimi.

RAM jako Škoda Felicia Fun

Značka RAM koncernu Stellantis představila koncept elektrického pick-upu RAM 1500 Revolution BEV, kterým bude konkurovat Fordu F-150 Lightning, Chevroletu Silverado EV, Rivianu R1T a Cybertrucku od Tesly. Jeho základem je nová platforma Stellantis STLA Frame, vyhrazená pro velké užitkové modely skupiny Stellantis. Disponuje pohonem a řízením všech kol a vzduchovým odpružením. Její 800voltová architektura umožňuje nabíjet výkonem až 350 kW, předpokládaný dojezd u platformy STLA Frame je 800 km.

Základem je nová platforma Stellantis STLA Frame s 800voltovou architekturou, pohonem a řízením všech kol.

Za druhou řadou sedadel má RAM 1500 Revolution BEV posuvnou přepážku s dalšími sedadly v nákladovém prostoru, tak jak to měla např. Škody Felicia Fun. Dalšími zajímavými detaily konceptu jsou odnímatelná spodní obrazovka infotainmentu, kterou lze použít jako tablet a externí projektory, které auto dokáží proměnit v mobilní kino. Další vychytávkou konceptu je funkce autonomního řízení, kdy auto může následovat řidiče jedoucího před vozem.

Sériová verze elektrického pick-upu od značky RAM se má představit ještě letos a její výroba spustit v roce 2024.

Chrysler: Připravte se na obří displeje

Chrysler Synthesis Cockpit ukazuje, jak bude vypadat interiér budoucích elektrických modelů této značky. Demonstrační kokpit se představil bez karoserie, design ale vychází z loňského konceptu Airflow. Masivní obrazovky infotainmentu pokrývají celou palubní desku. Za 37,2palcovým sklem se nachází metrový displej před řidičem a další, zhruba poloviční, před spolujezdcem.

Demonstrační kokpit Chrysleru se představil bez karoserie.

Pomocí technologie umělé inteligence se má infotainment časem naučit preference majitele vozu. Součástí systém bude virtuálního asistent MyDay, který dokáže synchronizovat všechny denní povinnosti majitele vozu. Asistent by mohl pracovat v autě i mimo něj, dívat se do jejich kalendáře a navrhovat trasy jízdy, doporučovat místa pro parkování a nabíjení, připojit se k chytré domácnosti majitele a pomoci v komunikaci s e-shopy.

Tato technologie se objeví v prvním z plně elektrických Chryslerů na platformě STLA, který přijde na trh do roku 2025. Automobilka slibuje, že platforma STLA nabídne autonomní řízení třetí úrovně. Díky technologii STLA AutoDrive to řidičům umožní autonomii úrovně 3, tedy sundat ruce z volantu a už nemuset hlídat silnici před sebou.

V Las Vegas se představila auta budoucnosti. Mají kino i pokoj pro milence

Stále větší zábava na kolech

Prvními výrobci automobilů, kteří se spojili se společností Nvidia a nabídnou GeForce Now ve svých vozech, jsou Hyundai, BYD a Polestar.

Auta jsou stále více přecpaná velkými displeji, obrazovkami, na kterých lze nyní zobrazovat informace také v extrémně vysokém rozlišení. Není tedy divu, že dalším krokem na poli zábavy v autě je hraní počítačových her.

Na rozdíl například od herního systému Tesly služba GeForce Now od Nvidie nevyžaduje náročný hardware s velkým výpočetním výkonem. GeForce Now je totiž jakási obdob Netflixu pro počítačové hry, kde hry, které si vyberete, běží v cloudu. Více než tisíc počítačových her, jako např. A Plague Tale: Requiem, The Witcher 3: Wild Hunt a Cyberpunk 2077, je určeno pro zadní cestující, u zaparkovaného auta i pro ty přední. Pokud auto uvízne v zácpě nebo zastaví na elektrické nabíjecí stanici, odemkne se také obrazovka řidiče a ten může hrát videohry nebo streamovat film.

Prvními výrobci automobilů, kteří se spojili se společností Nvidia a nabídnou GeForce Now ve svých vozech, jsou Hyundai, BYD a Polestar.

Nový inteligentní kamerový systém od Bosche

Bosch na CES představil svůj nový inteligentní kamerový systém RideCare, který má zvýšit bezpečnost v autech. Zahrnuje kameru, bezdrátové tlačítko SOS a cloudové datové služby. Umožní řidičům kontaktovat operační středisko v případě nehody, resp. nebezpečné situace, operátor může nahlédnout do kokpitu prostřednictvím videokamery, vyhodnotit situaci a v případě potřeby rychle požádat o pomoc.

Inteligentní kamerový systém RideCare od firmy Bosch má zvýšit bezpečnost v autech.

Detekce bočního nárazu chrání cestující ve vozidle v případě bočního nárazu, který je zvláště častý při změně jízdního pruhu nebo při přejíždění křižovatek. Chytré senzory v kombinaci s novým softwarovým algoritmem, detekují přesný úhel nárazu v případě bočního nárazu a aktivují airbag ke zmírnění následků nehody. Zavedení systému se očekává koncem letošního roku.


Elektromobil