Kvalita ojetin v poslední době klesá a najít kvalitní ojeté auto je stále těžší. Vysoké ceny a dlouhé čekací lhůty na nové automobily zvedají zájem o kvalitní ojetiny. Pomoci umí prodejci, kteří mohou vyhledávat a dovážet ojeté vozy z celé Evropy.
„Největší nedostatek ojetých automobilů v Česku a na Slovensku byl v loňském roce. Od té doby se nabídka částečně stabilizovala, ale především díky dovozu velmi starých vozů s vysokým počtem najetých kilometrů. Český trh sám o sobě není schopen uspokojit poptávku po kvalitních ojetých vozech,“ říká Zbyněk Müller, obchodní ředitel českého online prodejce carvago.com.
Rizika a starosti přebírá prodávající
Zatímco v autosalonech nebo u prodejců si zákazník musí vybírat z nabídky a často nemá mnoho možností na výběr, což vede k nutným kompromisům v podobě prvků výbavy nebo barvy, při nákupu na internetu obvykle najde vůz přesně podle svých představ. Společnosti, jako je Carvago, totiž sestavují nabídku z řady zemí, včetně největších evropských trhů. Pokud si slovenský zákazník vybere například vůz nabízený v Německu, Carvago zajistí prohlídku certifikovaným mechanikem na místě, nákup, dovoz a všechny formality spojené s registrací.
„Kromě pohodlí je naší hlavní výhodou šíře nabídky,“ vysvětluje Müller. „Samozřejmě jsme se ani my nevyhli poklesu počtu dostupných automobilů. Zatímco před rokem jsme analyzovali více než sedm milionů inzerátů denně, dnes je to přibližně pět až šest milionů. Díky našemu jedinečnému obchodnímu modelu jsme však stále schopni nabídnout výběr z více než 800 tisíc vozidel denně,“ dodává.
Stejně jako u jiných online nákupů mají zákazníci při pořízení auta přes internet zákonnou čtrnáctidenní lhůtu na odstoupení od smlouvy a pro klid duše poskytuje společnost Carvago také šestiměsíční záruku. Zákazník si může tuto dobu prodloužit až na čtyři roky. „Proto je v našem zájmu kontrolovat vozy opravdu důkladně. Pokud při podrobné prohlídce, kterou nazýváme CarAudit a která má přesný postup, zjistíme problém, vůz ke koupi nedoporučíme a pomůžeme zákazníkovi najít jiný,“ upozorňuje obchodní ředitel českého online prodejce carvago.com. „CarAuditu věříme, proto garantujeme, že případná závada, která se projeví po koupi vozu a nebyla zaznamenána v CarAuditu, jde takzvaně za námi. Proto si naši zákazníci pochvalují, jak velikost nabídky, tak zejména bezpečnost a úsporu času,“ říká Müller.
Škoda a koncern VW vede, zájem je ale i o prémiové značky
Preference zákazníků, kteří se rozhodli pro koupi vozu online, jsou poněkud odlišné od českého trhu jako celku. Zatímco v českých autobazarech obecně dominují vozy značky Škoda v čele s fabiemi a octaviemi, mezi zákazníky carvago.com vede Volkswagen.
„Téměř každé páté auto, které v Česku prodáváme, má na přední kapotě logo VW,“ říká Müller. „Přibližně osm procent celkového prodeje připadá na jeden model, a to Passat. Na druhém místě je s odstupem Škoda, těsně následovaná značkami Volvo, Audi a BMW. Obzvláště oblíbené je například Audi A6. Mercedes-Benz naopak příliš pozornosti nepřitahuje, i když s podílem 2,3 % na celkových prodejích Carvago v Česku je na tom stále lépe než například Renault (1,55 %),“ bilancuje Müller.
Od dacie k ferrari
Carvago v současné době na svých webových stránkách nabízí více než 800 tisíc vozů do 12 let stáří a 175 tisíc kilometrů. Existují i exotické vozy jako Ferrari 812 nebo Lamborghini Urus za více než 12 milionů, ale téměř 80 tisíc aut včetně dovozu a všech souvisejících služeb se vejde do příjemných 375 tisíc korun.
V nabídce je také více než 60 tisíc nových vozů s nájezdem do pěti tisíc kilometrů. Zbyněk Müller doporučuje v dnešní době s nákupem příliš dlouho neotálet. „V březnu bylo na klíčovém německém trhu v nabídce o 37 % méně ojetých vozů než před rokem. Doby, kdy i pěkné vozy čekaly v autosalonech měsíc i déle, se jen tak nevrátí. Pokud tedy najdete vůz podle svých představ, doporučuji, abyste dlouho neváhali. Atraktivní vozy s nejlepším poměrem ceny, výbavy a počtu najetých kilometrů obvykle zmizí z trhu během několika dní.“