Čínská novinka zaparkuje bez šoféra. Su Rui jezdí na dálkové ovládání

  11:00aktualizováno  11:00
Čínská automobilka BYD představila vylepšenou verzi sedanu F3, který má v nejvyšší výbavě dálkově ovládané řízení. Auto tak dokáže jezdit bez řidiče, jen pomocí pokynů z dálkového ovladače. Podle výrobce si tuto vymoženost užijí majitelé hlavně při parkování nebo v dešti, kdy si auto můžou přivolat až před dveře.

BYD F3 Su Rui | foto: Byd

Na první pohled vypadá jako nepříliš nápadný sedan, který tak trochu připomíná Toyotu Corollu. BYD Su Rui vychází z velmi oblíbeného modelu F3, kterého automobilka prodávala ročně stovky tisíc kusů.

Fotogalerie

Vylepšený model Su Rui dostal nový motor i převodovku a bohatou multimediální výbavu a další novinky. Ve světě by to ale na pozornost médií nestačilo. Jenže z BYDu Su Rui je nová automobilová hvězda. V nejvyšší výbavě totiž auto dostalo revoluční systém dálkového ovládání. To samozřejmě dokáže otevřít a zavřít zámky, ale navíc lze přes něj i auto nastartovat. Jenže ani to není nic neobvyklého, ač jde většinou jen o prvek nadstandardní výbavy.

Speciální dálkový ovladač navíc dokáže auto i řídit. Dosah je záměrně omezený na 10 metrů a auto se samo bez řidiče dokáže pohybovat maximálně dvoukilometrovou rychlostí. Výrobce novinku prezentuje jako výborný způsob, jak zaparkovat do úzké mezery, z které by už řidič nevystoupil, nebo jak si "zavolat" auto před dveře, když prší. Nejpravděpodobnější praktické využití se ale bude omezovat na předvádění systému překvapeným přátelům.

Prezentace funkce dálkového ovladače na videu je působivá, na druhou stranu výrobce nezveřejnil podrobnosti, jak celý systém funguje. V každém případě je funkce logicky spojena jen s automatickou dvojspojkovou převodovkou.

BYD sklízí s novinkou velkou pozornost médií po celém světě a na domácím trhu se hovoří o jasném prodejním hitu. Cena auta je navíc stanovena poměrně příznivě. V nejvyšší výbavě, tedy s oním dálkovým řízením, bude sedan stát 99 000 jüanů, což je v přepočtu asi 330 000 korun. Základní model pak bude stát asi o 100 000 korun méně.

BYD F3 Su Rui

Vedle výbavy obě verze auta odlišuje především pohonná jednotka. V obou verzích má sice shodný objem 1,5 litru, ale v základní verzi to je atmosférický motor s výkonem 80 kW, u špičkové verze přeplňovaný motor s výkonem 113 kW. Slabší agregát je spojený s pětistupňovou manuální převodovkou, silnější agregát se dodává s šestistupňovým dvojspojkovým automatem.

Auto je dlouhé necelých 4,7 metru, rozvor má hodnotu 2,66 metru. Obstojný kufr pojme 450 litrů, ale karoserie je typu sedan, což v Evropě není zrovna nejpopulárnější varianta, naopak v Číně ta nejoblíbenější. Hmotnost se pohybuje od 1 300 do necelých 1 400 kilogramů podle verze. 

Firma BYD (zkratka z Build Your Dreams) nepůsobí na trhu dlouho, ale je velmi ambiciózní. Vedle běžných automobilů, které ale mimo domácí trh vzbudily pozornost jen tím, že designově kopírovaly toyoty, mercedesy nebo dokonce porsche, umí BYD vyrábět i elektromobily. Aby ne, když původní specializací firmy jsou baterie do všemožných elektronických přístrojů a speciálně pro mobilní telefony. V tomto směru patří firma dokonce mezi největší světové výrobce.

Do produkce elektromobilů BYD dokonce investoval i známý americký investor Warren Buffett. Jenže elektrické verze modelu F3 a většího sedanu E6 zatím velkou díru do světa neudělaly. V malé míře se je daří prodávat na domácím čínském trhu, ale export do USA a Evropy byl již několikrát odsunut.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Napříč republikou na baterky. Bez nabíjení, courání a hlavně plynule

Hyundai Kona Electric

Rozumný člověk jede z Prahy do Ostravy vlakem, je to rychlé, pohodlné, levné. Jezdí tak i lidé z...

Čínská značka Aiways chce v Evropě pronajímat elektrická SUV

Autosalon Ženeva 2019

Čínská automobilka Aiways hodlá v příštím roce uvést na evropský trh sportovně-užitkový vůz s plně...

V závodech aut do zásuvky se osvědčil hybrid, elektroauta málem nedojela

Czech New Energies Rallye

Osmý ročník závodu Czech New Energies Rallye, kde nejde o rychlost, ale přesnost, přilákal desítky...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Autohádanka: poznejte automobilovou perlu

Přípravy motoristické slavnosti Legendy

VIDEO Automobilová slavnost Legendy o tomto víkendu zaplnila holešovické Výstaviště. V pavilonu těch...

Škoda pouští elektromobily Citigo E-Pilot do testovacího provozu

Škoda E-PILOT

VIDEO Škoda zahajuje pilotní projekt elektromobility v České republice. Vybraní zákazníci budou testovat...

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Zafira je teď francouzská dodávka, po dvaceti letech až devítimístná

Opel Zafira Life

Zafira je zavedené jméno, po dvaceti letech ovšem mění disciplínu. Z klasického MPV je teď osobní dodávka. Zafira Life...

Další z rubriky

Evropské silnice pod dohledem kamer. Nejvíc jich je v Itálii

Kamery sledují provoz na křižovatce ve zlínské části Louky.

Česko je 15. v Evropě v hustotě rozmístění silničních kamer. Jedna kamera dohlíží na zhruba 200 kilometrů a celkově...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Na koloběžce vás kolona nezdrží. Dvoukolový seat má i tempomat

Elektrokoloběžka SEAT KickScooter

Tradiční značky už s nabídkou obyčejných aut nevystačí. Moderní doba žádá poskytnout zákazníkům něco navíc, trendem je...

Najdete na iDNES.cz