Autozápisník: Sáblíková na chladičích rollsů a japonský doják v saabu

  • 3
Svět je vzhůru nohama a automobilový není výjimkou. V jeho případě se ovšem naštěstí jedná jen o souboje nápadů a přehlídku přešlapů. Únorový autozápisník opět našel nečekané souvislosti zdánlivě nesouvisejících událostí ve světě aut. Připoutejte se, startujeme.
Figurka na chladičích vozů Rolls-Royce je nižší a má dynamičtější postoj.

Hyundai má přístroje pro protinožce, Jeep jednostopý stroj pro „poslední terénní míli“ a Dubaj sanitku, která dovede způsobit infarkt. Japonci udělali ze Saabu 900 filmové auto roku, Kia z robotického psa hvězdu Super Bowlu a Ford elektrický mustang proměnil v „místnost pro únikové hry“. Proč Daimler přesedlal z osobáků na náklaďáky? Jak to, že je u BMW lak dražší než celé auto? A proč některé mazdy umějí hrát jen jednu stanici rádia?

Sáblíková na chladičích rollsů

Automobilka Rolls-Royce pro potřeby svého vyvíjeného plně elektrického modelu Spectre přepracovala ikonickou sošku Spirit of Ecstasy, která tradičně dominuje nad maskou chladiče jejích vozů. Figurka je nižší a má dynamičtější postoj, který ji mnohem více přibližuje kresbám jejího původního tvůrce, ilustrátora a sochaře Charlese Sykese. 

Nová podoba Ducha extáze je nižší a vlající róba za postavou ženy byla jemně přepracována.

Nová podoba Ducha extáze je nižší a vlající róba za postavou ženy, pro kterou byla předlohou Eleanor Thorntonová, splývá v proudu vzduchu (často, ale mylně označovaná jako „křídla“) byla jemně přepracována, aby byly aerodynamičtější a realističtější. Nejviditelnější změnou je postoj postavy. Zatímco dříve stála s nohama u sebe, nyní má levou nohu před pravou, tělo trochu přikrčené a oči dychtivě zaměřené před sebe. Vypadá více, jako by byla v pohybu. Symbol luxusu a prestiže z leštěné nerez oceli (může být i ze stříbra či zlata) tak trochu připomíná nově „bronzovou“ (ale v minulosti i „stříbrnou“ a „zlatou“) Martinu Sáblíkovou v plné jízdě na olympijské rychlobruslařské trati s rukama za zády.

Milost pro Benze

„Tak nám odstřelili Daimlera,“ řekla by dnes možná Švejkovi paní Müllerová. Ne, nejedná se o žádný atentát ani o další oběť ve světě zuřící tzv. cancel culture. Přejmenování německého koncernu Daimler AG na Mercedes-Benz Group AG bylo dlouho plánované (psali jsme zde). Při této reorganizaci ovšem nepřišel zkrátka ani geniální konstruktér Gottlieb Daimler, po němž je nyní nazvána nově oddělená samostatná firma Daimler Truck Holding AG, která zastřešuje výrobu užitkových vozidel a autobusů.

Přejmenování německého koncernu Daimler AG na Mercedes-Benz Group AG bylo dlouho plánované.

Poté, co se v roce 1926 spojily firmy Benz & Cie s Daimler-Motoren-Gesellschaft vznikla společnost Daimler-Benz, která se v roce 1998 po spojení s americkým koncernem přejmenovala na DaimlerChrysler a jméno tvůrce oficiálního prvního automobilu na světě Carla Benze tak paradoxně vypadlo a od roku 2007, kdy toto spojenectví skončilo, si po přejmenování na Daimler AG zažil Gottlieb Daimler velké sólo. Carl Benz tehdy opět „ostrouhal“ a jeho jméno navíc v poslední době vypadlo ze sportovně laděných modelů Mercedes-AMG. 

Nyní se tedy opět vrací s velkou slávou do označení koncernu. Na „svých“ tak jsou opět Carl Benz, Gottlieb Daimler, dcera Emila Jellineka Mercédès, tak i konstruktér Wilhelm Maybach, jehož jméno nesou superluxusní modely. Nejhůře tedy dopadl vynálezce vznětového motoru Rudolf Diesel, jehož jméno je vláčeno bahnem v rámci aféry Dieselgate. Jeho pracovní princip pod kapotou aut je na ústupu a daleko tak již asi není moment, kdy by paní Müllerová Švejkovi nejspíš řekla: „Tak nám odstřelili toho Diesela.“

Tonale s tokenem

Již jsme si zvykli na to, že novinky Alfy Romeo, mají i několikaleté zpoždění. V roce 2011 tehdejší šéf koncernu FCA Sergio Marchionne nechal předělat design sedanu Giulia dokonce celkem třikrát. Odsouván byl proto i návratu do USA. Řada z natěšených zájemců to nakonec nevydržela a koupila si auto u konkurence. V tomto směru tak nové kompaktní SUV Tonale dodrželo tradici. Nový šéf značky Jean-Philippe Imparato, který v rámci spojení PSA a FCA do koncernu Stellantis přišel od Peugeotu, totiž nebyl spokojen a nechal vůz technické stránce přepracovat, zdá se mu totiž málo výkonný. Vše o novince Alfy Romeo čtěte zde.

Alfa Romeo Tonale dokáže zaujmout nejen stylem, ale i faktem, že je prvním autem na světě s digitálním certifikátem NFT na bází blockchainu, který plní funkci jakési nezaměnitelné servisní knížky.

Novinka je na světě, a aby ještě více zaujala, stalo se Tonale prvním autem na světě s digitálním certifikátem NFT (Non-Fungible Token) na bází blockchainu, který plní funkci jakési nezaměnitelné servisní knížky. Zákazníci značky, která má ve znaku hada, jenž požírá člověka, tak mají mít zajištěno, že jim toto férové zdokladování při pozdějším prodeji pomůže spolknout méně z původní hodnoty vozu. Jen jestli to u Alfy Romeo při četnosti návštěv vozů v servisu nedělají kvůli tomu, aby jim to „nesežralo“ tolik papíru…

Filmové auto roku

Kdyby vybírali auto roku návštěvníci kin, byl by jím určitě Saab 900 z počátku 90. let, který se stal hvězdou japonského filmu „Drive my car“ – „Řiď mé auto“. Nejedná se o road-movie, ale červený švédský model je přesto klíčovou rekvizitou v zápletce. Ve scénáři vystupuje divadelní herec Júsuke Kafuku, který po nehodě již nemůže sám řídit auto kvůli pojištění.

Ve film „Drive my car“ vystupuje divadelní herec Júsuke Kafuku, který po nehodě již nemůže sám řídit auto kvůli pojištění. Řízení svého Saabu 900 tak musí svěřit mladé málomluvné řidičce Misaki.

Řízení svého Saabu 900 tak musí svěřit mladé málomluvné řidičce Misaki, aby poté poslechem nahrávky Čechovovy hry Strýček Váňa pokračoval v učení své role. Oba během jízd na zkoušky nečekaně zjistí, že je spojuje nejen záliba v řízení. Saab 900 tak sehrál klíčovou roli ve sblížení obou lidí a nejen v případě saabistů z celého světa tak nezůstane jedno oko suché.

Filmová adaptace povídky Harukiho Murakamiho v režijním pojetí Ryusuke Hamaguchiho vyhrála cenu za scénář na filmovém festivalu v Cannes 2021. Film „Drive my car“ se jistě stane kasovním trhákem a také ceny Saabů 900 možná vystřelí nahoru, a nejvíce těch červených. Ostatně, kdo ho ještě nemá v této barvě, tak si ho určitě rychle přelakuje…

Psí fotbal

Super Bowl, kterým opět vyvrcholila play off severoamerické National Football League v americkém fotbalu, byl opět přehlídkou automobilových reklam. Asi nejnákladnější představilo BMW, které kvůli propagaci nového elektrifikovaného modelu iX povolalo bývalého kalifornského guvernéra a herce Arnolda Schwarzeneggera, aby ztvárnil řeckého boha blesku Dia. A také Salmu Hayek, která se vydávala za jeho manželku Heru.

Nejvíce sympatií však získala reklama značky Kia, která představuje robotické štěně, které je smutné a chce být milováno jako skutečný pes. Poté, co si všimne muže nabíjejícího svoji Kiu EV6, uteče z obchodu a pronásleduje ho. Uprostřed skoku ze střechy domu se mu ovšem vybije baterie. Ale žádné obavy, díky možnosti obousměrného nabíjení tohoto auta nakonec vše dobře dopadne!

Automobilové mouchy a pavouci

Svět se zdá v poslední době vzhůru nohama. V USA a Kanadě se to přibližně u tisícovky vozů Hyundai Santa Fe projevilo doslova. Údaje v jejich digitálním přístrojovém štítu se totiž začaly zobrazovat otočené o 180 stupňů a v servisech je museli vyměnit. Vše se neobešlo bez vtípků na sociálních sítích v tom smyslu, že se jedná o grafickou verzi pro protinožce v Austrálii.

V USA a Kanadě se u některých vozů Hyundai Santa Fe začaly zobrazovat údaje v přístrojovém štítu otočené o 180 stupňů.

V USA mají problém i některé mazdy z let 2014–2017, u nichž v okolí amerického Seattlu nelze přeladit ze stanice KUOW-FM na frekvenci 94,9 MHz. Problém prý způsobilo to, že stanice posílala obrázkové soubory bez přípon, což starší software „neskousl“.

Pořád to však nemá na situaci před jedenácti lety, kdy Mazda musela ve Spojených státech povolat k mimořádné kontrole 65 tisíc vozů Mazda 6 kvůli pavoukům, kteří se zabydleli v palivovém systému a spřádali tam sítě, čímž mohl vzniknout požár. Problémy s pavouky řešila i Honda u modelu Accord (čtěte zde).

Gamifikovaný mustang

Ford nejenže udělal z Mustangu (také) elektromobil Mach-E, ale nově ho dokonce proměnil v „místnost“ pro hraní únikových her. Hráč má za úkol doručit zásilku a prostřednictvím palubních reproduktorů dostává zvukové pokyny. Do hry jsou zapojeny rovněž elektricky ovládaná sedadla, bezdotykové ovládání pátých dveří, klimatizace nebo světlomety. A je to možná i tak trochu symbolické. Auta podle jejich tvůrců už nemají sloužit pro ježdění, ale pro zevlování u nabíječky a hraní her. Na rozdíl od běžných únikových her může hráč vůz kdykoliv opustit, aniž by to znamenalo prohru. Únik naopak brzy asi nebude z elektromobility.

Jeep pro „poslední terénní míli“

Po Bugatti se i značka Jeep zařadila mezi automobilky, které nabízejí značkové elektrické koloběžky, označované také jako jakási vozítka „poslední míle“. Model RX200 v armádní zelené pro ni vyrábí společnost Razor. 

Elektrokoloběžka je vybavena osmipalcovými vzduchem plněnými pneumatikami s výrazným vzorkem.

Výkonný 200wattový motor umožňuje jízdu rychlostí až 19 km/h a baterie na jedno nabití dovolí jezdit až 40 minut. Elektrokoloběžka je vybavena osmipalcovými vzduchem plněnými pneumatikami s výrazným vzorkem a zdvojenými LED světlomety pro noční jízdu. Vzhledem k tomu, že je to Jeep, je pochopitelné, že musí zvládnout více než jen jízdu po chodníku.

Devítimilionový komiks v driftu

Prodejní propadák jménem BMW řady 8 mnichovská značka lehce kosmeticky oživila a navíc svěřila k pomalování Jeffu Koonsovi, který se již v roce 2010 zapojil do projektu BMW Art Cars. Nejdražší americký žijící umělec propůjčil BMW M850i xDrive Gran Coupé komiksový „kabát“. Celkem vznikne jen 99 aut.

Jedná se o lakování, nikoliv o polepy.

Zatímco polepy vám specializované firmy vyrobí za pár „šupů“, „malůvky“ od Koonse přijdou na 5,3 milionu, přičemž cena vozu je 9 360 000 Kč. Lak je tedy dražší než celé auto. Zdá se vám to hodně? Když ovšem obyčejný banán přelepený obyčejnou lepicí páskou dokázal italský provokatér Maurizio Cattelan prodat za 2,7 milionů korun, není to vlastně výhodná koupě?

Kasička jménem Tesla

Zní to možná trochu paradoxně, „zelená“ automobilka Tesla musí opakovaně zaplatit pokutu za porušení zákona o čistém ovzduší ve své továrně na výrobu svých elektromobilů v kalifornském Fremontu. V lakovně prý nedodržovala normy pro únik emisí do ovzduší. Výroba aut zkrátka není „práce s buzolou“ a Tesla normy příliš neřeší. 

Musí tedy uhradit 275 000 dolarů, což je pro tuto nejhodnotnější značku automobilku světa s hodnotou okolo bilionu dolarů v podstatě legrace. Teslu mnozí jiní považují za takovou hezkou „kasičku“. 

Nejnověji osm žen žaluje Teslu za sexuální obtěžování na pracovišti, ale objevila se i velká žaloba kvůli systematickému rasismu. Zatím nejdále to dotáhl operátor výtahu v továrně ve Fremontu, kterému soud nedávno přiklepl za práci v rasistickém, jemu nepřátelském prostředí, více než 130 milionů dolarů. V jeho případě tak platí pořekadlo, že v životě jste jednou dole a jednou nahoře.

Příteli chvátej esóóóóóóóóó… es!

Pracovat ve zdravotnictví v Dubaji, to je trochu jiný „level“ než u nás, zvláště v případě, že pracujete u Dubajské ambulantní služby. V tomto Emirátu totiž mají rádi všechno zapsané do Guinnessovy knihy rekordů, a tak tam nově provozují nejrychlejší sanitku na světě. 

Exotický supersport Lykan Hypersport s maximálkou 400 km/h a zrychlením na stovku za 2,8 sekundy dostaly od tamní policie, které asi „postačují“ takové skvosty jako Bugatti Veyron, Aston Martin One-77, Ferrari FF, Lamborghini Aventador, La Ferrari, McLaren MP4-12 C, Bentley Continental, Mercedes SLS, Audi R8 či Mercedes-Benz G v úpravě od Brabusu. 

Stejně jako tyto vozy nejsou určeny pro běžnou hlídkovou službu, ale mají být v očích turistů atraktivním doplňkem luxusem oplývajícího prostředí Emirátů, tak něco podobného je i rolí této „sanitky“. Ve skutečnosti je to spíše vůz včasného zdravotního zásahu, který může dávat první pomoc turistům, kteří dostanou srdeční slabost poté, co spatří všechny ty ultradrahé supersporty v policejních barvách. Tak uvidíme, jak to v Dubaji půjde dále, a zda tam kvůli potřebě dalších zápisů do Guinnessovy knihy rekordů nepřijdou také třeba s nejrychlejší „černou sanitkou“.

V tomto Emirátu totiž mají rádi všechno zapsané do Guinnessovy knihy rekordů, a tak tam nově provozují nejrychlejší sanitku na světě.