Kachna, dinosauři, Biden, sólo pro Mustang a benzinové finále v Detroitu

  • 0
V postpandemickém světě autosalonů je vše jinak. Ten detroitský se ale letos v září poprvé od roku 2019 opět uskutečnil. Ač byl v mnohém odlišný od minulosti, k vidění bylo opět mnoho zajímavého.

Vystavená auta letos v Detroitu tak trochu zastínila obří téměř 19 metrů vysoká nafukovací kachna od Jeepu, která z tamního autosalonu dělala tak trochu Matějskou pouť. Na Huntington Place & Hart Plaza byla stále v obležení, a lidé se s ní neúnavně fotili. Jeep zareagoval na nový trend mezi majiteli Jeepů Wrangler, který vznikl během pandemie covidu. Vzájemně si na svých vozech nechávali gumové kačeny se vzkazy.

Obří nafukovací kachna od Jeepu: stěžejní symbol letošního detroitského autosalonu.

„Ducking“ vznikl v Kanadě a rychle se rozšířil do USA. Značka Jeep toho na detroitském autosalonu marketingově skvěle využila a o zahajovacím víkendu návštěvníci odcházeli domů s malou gumovou kachničkou v kapse. A těm, kteří s ní na sociálních sítích zveřejnili fotografie svého džípu, Jeep umožnil vyhrát zajímavé ceny v celostátní loterii.

Dinosauři různých velikostí na stánku Fordu byli rovněž zajímavým zpestřením. Objevil se i prezident Joe Biden, který se v Motor City potřeboval trochu blýsknout před listopadovými volbami do Kongresu, v nichž americkým demokratům hrozí debakl.

Corvettář Biden zahájil autosalon v Detroitu, potvrdil miliardy na elektro

Na NAIAS (North American International Motor Show) letos chyběla velká jména jako Honda, Hyundai, Kia a Nissan, stejně i prémiové automobilky jako Audi, Porsche a Jaguar Land Rover. Přes přídomek „Severoamerický mezinárodní autosalon“ tak hlavní slovo měly ty americké, které toho náležitě využily. Ačkoliv se i v USA řeší téma elektromobility a ochranářské opatření zvýhodnění modelů s bateriemi domácí výroby, měly největší detroitské hvězdy pod kapotou velkoobjemové spalovací motory.

Zajímavým zpestřením na stánku Fordu byli dinosauři různých velikostí.

Ford Mustang č. 7 je klasika s hi-tech interiérem

Hvězdou první velikosti byla nová generace kupé a kabrioletu Ford Mustang bez jakékoliv elektrické podpory. V pořadí sedmé vydání tradičního pony caru je evolucí předchozí šesté generace. Vzhled nového Mustangu je tradiční, v interiéru se však odehrála revoluce.

S výjimkou základní výbavy tvoří přístrojovou desku dva propojené displeje o úhlopříčce 12,4“ a 13,2“ s různým grafickým zobrazením displejů, včetně retro číselníků. Animace a způsob, jakým uživatelé s informačním systémem komunikují, byl údajně inspirován videohrami. Přes existenci obřích dotykových displejů zůstala řidiči mstangu i celá řada tlačítek.

Pohon s nejvyšší pravděpodobností posledního mustangu se spalovacím motorem mají nadále na starosti buď přeplňovaný 2,3litrový čtyřválec EcoBoost nebo atmosférický motor 5,0 V8, které prošly řadou úprav. V prvním případě se spekuluje o výkonu přes 300 koní, zatímco ve druhém by se mělo jednat o něco více než 487 koní. Budou k dispozici buď se šestistupňovou manuální převodovkou, nebo samočinnou desetistupňovou. Vrcholem nabídky bude varianta Dark Horse s výkonem přes 500 koní a vylepšeným podvozkem.

V rámci paketu Performance dostal Mustang kromě předních sedadel Recaro a adaptivních tlumičů MagneRide i „elektronickou driftovací brzdu“. Představuje spojení klasické páky ruční brzdy, která ovládá elektronickou ruční brzdu. Stačí stisknout přepínač jízdního režimu a po krátkém zatažení za páku ruční brzdy můžete začít driftovat. Systém okamžitě zablokuje zadní kola čtyřikrát až pětkrát větší silou než běžná parkovací brzda. Řízení s rychlejším převodem řidiči poskytne ještě lepší zpětnou vazbu a modely s 19“ koly dostanou brzdy od Bremba.

Vrcholem nabídky nového Fordu Mustang je varianta Dark Horse s výkonem přes 500 koní a vylepšeným podvozkem.

V pořadí sedmé vydání tradičního pony caru existuje opět jako kupé a kabriolet.

Dodge chystá e-muscle car

Obří americké vidlicové osmiválce se postupně stěhují do muzea a leckoho možná napadá, jak to bude s nástupci muscle-carů divize SRT americké části koncernu Stellantis. Na to dal v Detroitu odpověď elektrický koncept Dodge Charger Daytona, jehož nová pohonná jednotka „Banshee“ s 800voltovou architekturou má svými parametry dokonce zastínit současný kompresorový osmiválec Hemi 6,2 l verzí Hellcat (728 koní) a Redeye (809 koní).

Koncept disponuje pohonem všech kol. Přesné parametry však zatím nejsou známy, ale charakter produkčního Chargeru bude opět hodně „rebelský“. Dvoudveřový koncept naznačuje, že sériový model, který se pravděpodobně objeví v roce 2024, bude svým designem odkazovat na ikonické provedení Dodge Chargeru z roku 1968.

Úzké LED pásy na přídi i zádi mají ve svém středu podsvícené logo. Součástí přídě je i velké křídlo, které směruje vzduch nad vůz a zároveň má vzdát poctu původnímu Dodge Charger Daytona, který byl typický mohutným křídlem, byť na zádi.

Designéři konceptu si pohráli s detaily. Středová konzola obsahuje kryt inspirovaný stíhačkou, který po vyklopení odkryje startovací tlačítko, a také páku voliče ve tvaru rukojeti pistole inspirovanou minulostí

Nostalgii starých časů má u tohoto elektromobilu evokovat elektromechanický obvod, který simuluje jednotlivé stupně řazení a související rázy. Koncept Dodge Charger Daytona navíc dostal v zadní části umístěný zesilovač a rezonanční těleso, které evokují zvuk motoru. V nejhlasitějším z uložených zvukových profilů prý elektromobil „řve“ až 126 decibelů. Tak to si v Kalifornii, kde chystají hlukové radary na 95 decibelů, již určitě pohlídají…

Středová konzola obsahuje kryt inspirovaný stíhačkou, který po vyklopení odkryje startovací tlačítko, a také páku voliče ve tvaru rukojeti pistole.

Elektrický koncept Dodge Charger Daytona ukazuje budoucnost muscle cars.

Diodové osvětlení má ve svém středu podsvícené logo.

Chrysler 300C je Chuligán na rozloučenou

Velký sedan Chrysler 300C, který se vyrábí již od sezony 2004, se pro svůj poslední modelový rok dočkal mírných retuší a speciální rozlučkové edice. Tu pohání tzv. Scat Pack Hemi V8 o zdvihovém objemu 6,4 litru, který známe především z modelů Dodge Challenger a Charger.

Aktivní výfuk „pumpuje“ zvuk burácejícího motoru prostřednictvím dvou mohutných černých koncovek. Atmosféricky plněný motor spolupracuje s osmistupňovým automatem Torqueflite, u kterého údajně trvá řazení jen 160 milisekund, disponuje výkonem 485 koní, díky kterému dosáhne maximální rychlosti 257 km/h a stovku pokoří za 4,3 s.

Celkově vznikne jen 2 000 kusů pro USA a 200 kusů pro Kanadu, které byly vyprodány 12 hodin po spuštění objednávek. K dispozici budou jen ve třech barvách „Gloss Black“, „Velvet Red“ a „Bright White“, a jezdí na kovaných 20“ kolech. Vůz vzadu má samosvorný diferenciál a na všech čtyřech kolech čtyřpístkový brzdový systém Brembo s červenými třmeny.

Podvozek je opatřen adaptivními tlumiči. Chrysler 300C se vyrábí od roku 2004 téměř beze změn a využívá patřičně starou platformu, do které je mimo jiné integrována víceprvková zadní náprava z tehdejšího Mercedesu třídy E.

Mezi unikátní prvky této rozlučkové edice patří kožená sedadla Black Laguna s vyraženým logem 300C, jedinečné stříbrné prošívání a nechybí ani zvukový systém Harman Kardon s 19 reproduktory.

Motor V8 Hemi o objemu 6,4 litru disponuje výkonem 485 koní.

Rozlučková edice Chrysler 300C se vyprodala během 12 hodin.

Chevrolet Equinox EV míří přímo proti Volkswagenu ID.4

Nejvýznamnější novinkou koncernu General Motors byl na detroitském autosalonu elektrický crossover Chevrolet Equinox EV. Tento přímý konkurent Volkswagenu ID.4 má v nabídce Chevroletu představovat dostupné základní elektrické SUV. Stejně jako v případě ostatních elektrických modelů od GM je jeho základem platforma Ultium, která umožňuje dvě varianty pohonu.

S jedním elektromotorem má Equinox EV pohon předních kol a poskytuje výkon 213 k. S druhým elektrickým motorem na zadní nápravě je to čtyřkolka s výkonem 294 koní. Podle toho se dojezd pohybuje přibližně mezi 402 až 483 km. Všechny verze lze dobíjet stejnosměrným proudem až do 150 kW. Standardní palubní nabíječka má výkon 11,5 kW, u modelů RS je to 19,2 kW.

Některé verze Chevroletu Equinox EV mají barevně kontrastní střechu.

Chevrolet Equinox EV je přímým konkurentem Volkswagenu ID.4.

Vizuálně se Equinox s elektrickým pohonem velmi liší od předchozího Equinoxu se spalovacími motory. Některé verze mají barevně kontrastní střechu. Klasicky uspořádaná palubní deska má dva monitory, z nichž jedenáctipalcový displej umístěný za volantem digitálně zobrazuje přístroje a jízdní informace. Nad středovou konzolou trůní 17,7palcový dotykový displej infotainmentu. Páka voliče samočinné převodovky je typicky po americku vpravo pod volantem.

Koncept Lincoln Model L100

Tradiční severoamerická značka Lincoln letos slaví rovných 100 let ve vlastnictví Fordu a jejím jakýmsi narozeninovým dortem se v Detroitu stal koncept Model L100, který je inspirován Modelem L z roku 1922.

Místo klasických světlometů má koncept vpředu souvislý světelný pás, který na bocích zasahuje do blatníků. Jakmile se řidič přiblíží k vozu, přivítá ho světelnou symfonií. Studie ale zaujme především speciální koncepci dveří, které se otevírají dozadu současně se střechou.

Jelikož se jedná o autonomní koncept, lze uspořádání interiéru měnit. Přední řada sedadel nemusí nutně směřovat dopředu, ale cestující mohou sedět čelem k těm na zadním sedadle připomínajícím pohovku.

Středová konzola, která odděluje přední sedadla, je navržena jako interaktivní šachovnice a je v ní také umístěn ovladač inspirovaný drahokamy, který se používá k ovládání Lincolnu, když zrovna nevyužívá autonomní řízení. Pohon studie nebyl blíže specifikován, mluví se jen o použití bateriových článků nové generace, které poskytují průlomovou hustotu energie.

Dveře konceptu Lincoln Model L100 se otevírají dozadu současně se střechou.

Buick Wildcat je show car, jak má být

Tradiční americká značka Buick se blýskla monumentálním konceptem luxusního kupé Wildcat EV s extrémně dlouhým rozvorem a krátkými převisy, který nám ukazuje, kudy se tato značka chystá jít v budoucnosti, pokud se jedná o styl a technologii.

Tak, jak to už většinou bývá, Wildcat EV začal jako skica designéra Buicku, která upoutala pozornost a designérský tým jej začal dále rozvíjet až do podoby této studie. Jedná se čistě o designový koncept, takže ačkoli je to podle označení elektromobil, ve skutečnosti žádný motor nemá. Značka Buick plánuje být do roku 2030 plně elektrická, přičemž její první elektromobil bude uveden na trh za dva roky.

Buick Wildcat EV je čistě designový koncept, ačkoli je to podle označení elektromobil, ve skutečnosti žádný motor nemá.

Monumentálním koncept luxusního kupé Buick Wildcat EV ukazuje, kudy se tato značka chystá směřovat.

Tvar kupé je velmi čistý, jednoduchý a organický, ale se zajímavými záhyby a průsečíky roztroušenými po celém těle. Má široký „hřbet“ a nízký špičatý „nos“. Mřížka chladiče je umístěna hodně dole a je široká, což zvýrazňuje impozantní vzhled vozu. Splývající zádi dominují velká koncová světla, která splývají se zadním sklem a doplňují zadní sloupky.

Cadillac Lyriq přiváží miliardu barev

Hlavní hvězdou v expozici značky Cadillac byl její plně elektrický model Lyriq, který se velmi podobá stejnojmennému konceptu. Atleticky vyhlížející crossover, který se začne prodávat v květnu příštího roku, nepřevzal nic ze současných modelů. Ačkoli to představuje odklon od čehokoli jiného v nabídce značky, na první pohled je to stále jednoznačně Cadillac. Svou délkou 4 996 mm zapadá mezi modely XT5 a XT6, je však nižší a má daleko velkorysejší rozvor.

Zatímco většina konkurence se inspiruje Teslou, Lyriq je rozhodně odvážnější. Designéři vyhladili některé z ostřejších úhlů prototypu a zmenšili jeho kola, ale stejně jako u něj přídi dominuje široká maska chladiče zdobená osvětleným odznakem a vertikální LED světlomety. Výsledkem je atleticky vyhlížející crossover, který vzbuzuje respekt.

Téměř beze změn zůstala i masivní 33palcová obrazovka, která zabírá více než polovinu palubní desky. Cadillac tvrdí, že má nejvyšší hustotu pixelů na trhu a dokáže zobrazit více než jednu miliardu barev. S jeho pomocí půjde využívat poloautonomní systém řízení Super Cruise, který umožňuje ovládání bez použití rukou a také automatizované změny jízdního pruhu na více než 321 tisících kilometrech americké a kanadské silniční sítě.

Produkční verze Cadillacu Lyriq se velmi podobá stejnojmennému konceptu.

Lyriq jezdí na platformě GM Ultium a podle provedení má pohon zadních nebo všech kol. V prvním případě disponuje výkonem 345 koní, ve druhém to bude přibližně 500 koní. Baterie crossoveru o kapacitě 100 kWh by měla stačit na dojezd až na 480 km. Vůz je vybaven 19,2kW palubní nabíječkou a na rychlonabíjecích stanicích bude moci vyžít dobíjecího výkonu až 190 kW.

Lordstown jede o život

Jednou z řady severoamerických startupů, které se vrhly na elektrické pick-upy, je i značka Lordstown, která poutá pozornost tím, že její nový šéf Edward Hightower je prvním černošským generálním ředitelem americké automobilky za více než 100 let. Její full-size pick-up Endurance vypadá velmi zajímavě. Každé z jeho čtyř 20“ kol pohání jeden elektromotor. Dohromady údajně produkují přibližně 600 koní.

Každé z jeho čtyř 20“ kol full-size pick-upu Lordstown Endurance pohání jeden elektromotor.

Předprodukční prototyp na autosalonu v Detroitu vypadal již poměrně dotaženě.

Jak to tak u podobných projektů bývá, i jeho cesta k zákazníkům je poměrně trnitá. Svůj podíl v této firmě měl i koncern General Motors. Ten se ho ale letos na jaře zbavil.

Svůj název společnost získala po městě Lordstown v Ohiu, kde vznikla, a kde získala bývalý závod General Motors. O něj ale loni přišla, neboť ho byla kvůli nelichotivé finanční situaci nucena prodat společnosti Foxconn. Předprodukční prototyp na autosalonu v Detroitu vypadal již poměrně dotaženě a Lordstown tvrdí, že spustí výrobu do konce roku.

Lincoln Star - na luxusním sofa do budoucnosti

Elektrická studie Lincoln Star je ukázkou toho, jak si tato tradiční americká značka představuje svoji elektrickou budoucnost. Jeho hladké aerodynamické plochy jsou v duchu nového stylistického jazyka „Tichý let“.

Dveře se otevírají jako do skříně a odkrývají velký vstupní otvor, který nijak neomezuje žádný středový sloupek. Zajímavostí je přední zavazadlový prostor s výsuvnou podlahou, kterou kryje průhledná přední kapota z elektrochromatického skla. Loga a nápisy na voze se navíc vždy po odemčení rozsvítí.

Prostorný čtyřmístný interiér zohledňuje možnost využití plně autonomní jízdy. Zadní sedadla připomínají luxusní sofa, zatímco ta přední jsou otočná a umožňují vytvoření konferenčního uspořádání, kdy je volant zasunutý do palubní desky tvořené obrovským displejem.

Uvítací sekvence Lincoln Embrace harmonizuje zvuk, vůni a osvětlení v celé kabině s cílem vyvolat podle denní doby různé nálady. „Pobřežní ráno“ navozuje atmosféru procházky po pláži, „Vitalita mysli“ svým dynamickým laděním během dne má posádku podporovat v pracovním úsilí, a „Večerní pohoda“ zase vytvořit uklidňující atmosféru při cestě z práce.

Elektrická studie Lincoln Star s hladkými aerodynamickými plochami je v duchu nového stylistického jazyka „Tichý let“.

Dveře se otevírají jako do skříně a odkrývají velký vstupní otvor, který nijak neomezuje žádný středový sloupek.

Dodge Hornet je převlečenou Alfou Romeo Tonale

Značka Dodge vstoupila do přeplněného segmentu kompaktních crossoverů modelem Hornet, což není nic jiného než modifikovaná verze Alfy Romeo Tonale. Bude se tak jednat o vůbec první elektrifikovaný model značky, neboť ve svém špičkovém provedení R/T s 1,3litrovým přeplňovaným čtyřválcovým motorem tvoří tandem se vzadu umístěným elektromotorem.

Alfa Romeo Tonale je Itálie na kolech, už jsme jí projeli

Dohromady dávají 285 koní. Plug-in hybrid je vybaven 15,5 kWh lithium-iontovou baterií, která nabízí dojezd pouze na elektřinu až 48 km. Oproti Tonale není Hornet k dispozici s mild-hybridní verzí třináctistovky. K dispozici je ale verze GT se přeplňovaným dvoulitrovým agregátem s výkonem 268 koní. Zatímco u prvního motoru je k dispozici šestistupňový automat, v druhém případě pracuje devítistupňová samočinná převodovka.

O Dodge Hornet je v USA velký zájem. V rámci Dodge Speed Week si ho během pouhých 24 hodin předobjednalo 14 tisíc lidí.

Základní tvar Dodge Hornet je stejný, přední část je ale oproti Alfě Romeo Tonale pojatá svébytně.

Crown jako podznačka Toyoty

Od roku 1955 nesou jméno Crown japonské limuzíny s prémiovým nádechem. Nyní z tohoto označení udělala Toyota svoji podznačku mezi ní a Lexusem. Sedan Crown debutoval v Japonsku v roce 1955 a patří tak k tradiční japonské autokultuře, neboť od té doby vzniklo 15 generací. Crown byl v Japonsku vozem pro exekutivu, ale i pro taxislužbu. Toyota jej v USA prodávala v letech 1958 až 1972, a nyní na to hodlá navázat.

Japonský rolls-royce se vyrábí už 50 let, teď přichází nová generace

Prvním zástupcem nové řady je v Detroitu představený hybridní crossover s pohonem všech kol. Později mají následovat kompaktní SUV sportovnějšího střihu a velké SUV.

Necelých 5 metrů dlouhý crossover Crown Sport pohání buď čtyřválec 2.5 s dvěma elektromotory s převodovkou e-CVT a systémovým výkonem 236 koní, nebo přeplňovaný agregát 2,4 l s výkonem 345 koní ve spojení s klasickým šestistupňovým automatem. Top verze Platinum disponuje adaptivním odpružením, které potlačuje náklony v zatáčkách.

Všechny výbavy mají 12,3“ digitální přístrojový štít a 12,3“ displej infotainmentu s nejnovějším softwarem Toyota s aktualizací vzduchem a s podporou bezdrátového připojení Apple CarPlay a Android Auto.

Prvním zástupcem nové podznačky Toyoty s označením Crown je hybridní crossover s pohonem všech kol.


Elektromobil