Přívalová povodeň v noci na 2. června nadělala v krkonošském městečku Svoboda

Přívalová povodeň v noci na 2. června nadělala v krkonošském městečku Svoboda nad Úpou škody za desítky milionů korun. (4. 6. 2013) | foto: Martin Veselý, MAFRA

Autofotka týdne: Ničivé povodně očima motoristů

  • 48
I letos bohužel české řeky ukázaly řidičům, že automobil ponořený do kapaliny není nadnášený, ale poškozený silou kapaliny z přehrady vypuštěné. Servisy se tak mohou připravit na nápor motoristů.

"Vysušení, vylovení, odbahnění...." známá hláška z filmu Jáchyme, hoď ho do stroje, kdy si František Koudelka dojde pro svoji první výplatu, bohužel brzy zazní v českých servisech častěji, než by si kdo přál. A k úsměvu budou mít nešťastní majitelé hodně daleko.

Vodu moc vysoko bohužel auto nemá rádo. Pokud to tedy není offroad se šnorchlem sání vytaženým na střechu. Mercedes G v pracovní verzi má v podlaze pod nohama řidiče dokonce zašpuntované díry, kterými se voda vypouští.

Pražská Císařská louka 3. června při rozvodněné Vltavě

Utopené auto už nikdy nebude jako dřív. Rozmyslete si tedy dobře, zda je dobrý nápad se s autem brodit.

Petr Dvořák, odborný školitel českého zastoupení Mercedesu radí před tím, než se s autem pustíte do vody, podívat se, kde má auto alternátor. V něm je největší nebezpečí. "Alternátor živí všechny elektronické systémy v autě, když je vyřazený z činnosti, nebudou fungovat," vysvětluje. Velký problém to bude u aut s automatickou převodovkou, která bez povelů elektroniky vozu nefunguje.

Alternátor u osobních aut bývá umístěný hodně nízko. Před vjezdem do vody Petr Dvořák radí kromě alternátoru také překontrolovat, kde má auto sání. "Obvykle bývá výš než alternátor, ale přesto se ujistěte," radí. Když motor nasaje vodu, je velmi pravděpodobné, že se zničí. Obvykle se s auty může brodit pod prahy. U dodávek to bývá někam po náboje kol.

Když auto utopíte nebo pokud se jím prohnala povodeň, nestartujte ho. Jak pak postupovat čtěte ZDE

,