Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kavkazská klička kolem ruských sankcí. Americké ojetiny jedou do Moskvy

  14:00
Prodat vůz z USA či EU do Ruska? Kvůli sankcím by dnes nic takového možné být nemělo. Ale jsou poptávané, a tak si podnikavci z Arménie našli cestu. U celního terminálu v Gjumri se dnes řadí kilometrové kolony přívěsů naložených ojetinami. Z obcházení sankcí si tu prodejci udělali výnosný byznys.

Zatímco USA a EU zakázaly vývoz vozidel do Ruska, automobily lze stále vyvážet přes Arménii. A jednatřicetiletý ruský prodejce ojetých vozů Jaroslav Kolčenko má na tom zisk. Není jediný. „Je to dnes prakticky jediný způsob, jak se auta dostanou na ruské území,“ říká.

Gjumri je druhé největší arménské město. Budova celního úřadu je obsypaná auty ve všech směrech. „Mnohým chybí nárazník; některá mají promáčknuté blatníky nebo přelepené dveře,“ popisuje Financial Times. „Mezi vozidly se potulují mladí ruští muži. Pro ně se tento kout Kavkazu stal klíčovou zastávkou na rozvíjející se obchodní cestě.“

Financial Times ji označuje jako hedvábnou stezku pro přivážení ojetých aut do Ruska, kde se kvůli sankcím za rozsáhlou moskevskou invazi na Ukrajinu nedají oficiálně pořídit auta západních značek.

„Nic z toho, co tady vidíte, nezůstane v Arménii,“ říká jeden a ukazuje na řady aut. „Všechno se to re-exportuje do Ruska, část do Kazachstánu.“

Auta přijíždějí především z USA přes Černé moře a přístav Poti v Gruzii. Obchodníci je pak přivezou k celnímu odbavení do Arménie, protože země sdílí bezcelní obchodní blok s Ruskem. Město Gjumri je klíčovým uzlem, odkud vozidla míří po silnici na sever do Ruska a opět projíždí Gruzií.

„Tento systém, USA–Gruzie–Arménie–Gruzie–Rusko, není jediný. Je jich několik,“ popisuje jeden z obchodníků. Původně prý zvažoval cestu do Běloruska, které je vstupním bodem pro auta z Německa, ale nakonec se usadil na kavkazské trase.

Nová jednička ve vývozu ojetin

Arménie sice není výrobcem automobilů, ale vývoz automobilů z této malé země do Ruska od loňské invaze na Ukrajinu prudce vzrostl. Ještě v lednu 2022 tu bylo zobchodována auta za necelých 800 000 dolarů. Teď je to přes 180 milionů dolarů.

Podle tamního Státního daňového úřadu (SRC) se loni počet aut dovezených do Arménie zvýšil téměř šestinásobně, na téměř 45 300 kusů.

„Majitelé a řidiči přívěsů pro přepravu automobilů seřazených poblíž zařízení poblíž Gjumri si stěžují, že tráví dny čekáním na zaplacení dovozního cla a dokončení procesu celního odbavení,“ popisuje deník Azatutyun.

Číňané vyrábějí auta pro Putina. A v Německu dostávají dotace

„V současné době se zde provádí více než 200 celních odbavení denně,“ říká novinářům Rustam Badasian, šéf SRC. „Dochází k obrovskému přílivu, který jsme dosud neviděli,“ dodává a vysvětluje, že členství Arménie v Ruskem vedené Euroasijské hospodářské unii (EEU) znamená, že jsou osvobozeni od dovozních cel v Rusku a dalších členských státech EEU.

„Můj odhad je, že 70–80 procent vozů se vyváží do Ruské federace,“ dodal. „Neporušujeme tím žádné mezinárodní závazky ani právní normy,“ odpověděl Badasian na dotaz ohledně domněnek, že Arménie je jednou ze zemí, které pomáhají Rusům vyhnout se ochromujícím sankcím.

Město Gjumri je klíčovým uzlem, odkud vozidla míří po silnici na sever do Ruska a opět projíždí Gruzií.

Otevřené dveře příležitostí

„V Rusku zavřeli všechny autosalony, BMW, Audi, všechno,“ popsal pro Financial Times mladý obchodník, která stejně jako ostatní Rusové pracující na celním terminálu Gjumri odmítl sdělit své jméno.

„Každý bohatý člověk, který by předtím šel do dealerství a koupil si auto, už to nemůže udělat,“ dodal. „Takže se obrátí na nás nebo na někoho jiného a nechají přivézt auto.“

Velká automobilová revoluce. Pravé ruské auto je čínské, říká si moskvič

Nedaleko se plnil transportér aut otlučenými fordy. A na okraji celního parkoviště obchodníci inzerují své služby: „Nákup vozidel na amerických aukcích“; „Přesun v uzavřeném kontejneru do Gjumri“; „Reexport do Ruska“.

Ruští kupci ojetin míří také na trh Erebuni na okraji Jerevanu.

„Trh v Erebuni existuje po desetiletí, ale nyní přichází mnohem více Rusů,“ říká jeden z obchodníků. „V devadesátých letech bylo superpopulární, protože oficiální trh se ještě nerozvinul, prodejci a značky ještě nevstoupily do Ruska,“ vzpomíná období bezprostředně po rozpadu Sovětského svazu, kdy byl obchod často nelegální. „Nyní se k tomu vracíme. 90. léta se vracejí,“ komentuje.

Vozy západních značek v Rusku neseženete. Proto je v arménském Gjumri živo.

V lednu 2022, před začátkem ruské invaze na Ukrajinu, dovezla Arménie z USA auta v hodnotě 2,8 milionu dolarů. Ale o rok později toto číslo vyletělo na 29,5 milionu dolarů. Od té doby kurz stále roste.

Jen letos v dubnu Arménie dovezla americká auta v hodnotě 34 milionů dolarů.

Ruské aktivity VW koupí místní superdealer za tři miliardy

Většina z nich je levně koupena v USA na aukcích pojištění z druhé ruky, kde jsou auta odepsaná pojišťovnami. Poté jsou vozy opraveny v opravnách v Gruzii nebo Arménii. To zaručuje vysoký zisk. Opravené ojeté vozy lze v Rusku prodat mnohem dráž s vysokým výdělkem a to i přes dlouhou trasu, kterou musí urazit z Ameriky.

„Proto každý dováží rozbitá auta,“ řekl mladý ruský obchodník v Gjumri. „Drahé, ale dost otlučené na to, aby byly levnější než 50 000 dolarů na faktuře.“

„Na ruském trhu je všechno špatně,“ shrnuje jeden z obchodníků. „Lidé si to koupí, protože kvůli okolnostem ve skutečnosti nemají žádné možnosti.“

Cena za ekonomický růst

„Automobily jsou nejkřiklavějším příkladem, ale vývoz dalšího zboží z Arménie do Ruska také prudce vzrostl, což vedlo k téměř dvojnásobnému nárůstu obchodu mezi oběma zeměmi v roce 2022,“ shrnuje Financial Times a vysvětluje, že se ruští spotřebitelé obrátili na třetí země, aby sehnali to, co jim chybí v důsledku západních sankcí a odchodů společností, čímž se země jako Arménie, Turecko a Kazachstán dostaly do centra rušné nové obchodní trasy pro spotřební zboží.

V případě Arménie to přispělo k obrovskému boomu, kdy její hrubý domácí produkt v roce 2022 vzrostl o rekordních 13 procent. To je více než dvojnásobek tempa růstu z předchozího roku.

Amerika v březnu zařadila Arménii mezi státy využívané k „pašování zakázaného zboží“ do Ruska, připomíná Financial Times a dodává, že nejnovější balíček sankcí EU zaměřený na zabránění obcházení předpisů ze strany třetích zemí uvádí mezi viníky také subjekty v Arménii.

„V oznámení se uvádí, že zprostředkovatelé třetích stran běžně využívají Čínu, Arménii, Turecko a Uzbekistán jako „překladiště“ do Ruska a také do Běloruska,“ uvádí Azatutyun.

Arménská vláda obvinění důrazně odmítá.

Zprávy o obcházení sankcí „nejsou ničím jiným než fámami“, prohlásil v březnu premiér Nikol Pašinjan. „Skutečnost je přesně opačná. Vedení Arménie jasně veřejně vyjádřilo svůj závazek omezit obchod se všemi rizikovými položkami,“ uvedlo ministerstvo zahraničí a dodalo, že úzce spolupracuje s USA a EU a sestavilo seznam položek, které by mohly být použity ruské armády, které jsou nyní pod obzvláště přísnou kontrolou.

Pro Rusy jsou zahraniční auta ceněným cílem poté, co USA zakázaly veškerý vývoz lehkých vozidel do Ruska, ojetých i nových. EU také urychleně zakázala vývoz vozidel v hodnotě nad 50 000 eur a nedávno sankce rozšířila tak, aby zahrnovala všechna větší auta s objemem motoru nad dva litry.

Takzvaná kavkazská trasa pro dovoz ojetin do Ruska není jediná, ale patří k nejvýnosnějším.

Koho bolí sankce?

Mnoho zahraničních automobilek prodalo své výrobní závody a uzavřelo obchodní zastoupení v Rusku. Některé se také stáhly z trhu, i když nepodléhají přímým vývozním kontrolám. Svých aktivit v Rusku se zbavil i koncern Volkswagen, který na tamním trhu zastupovala značka Škoda.

„Počet nových aut prodaných v Rusku loni klesl o 60 procent, zatímco domácí výroba – po odchodu západních automobilek – klesla na nejnižší úroveň od roku 1991, tedy od konce Sovětského svazu, uvádí agentura Reuters.

Rusové loni kupovali mnohem méně aut, ojetých i nových. Na domácím trhu se nyní prodávají hlavně Lady. Podíl značky, kterou její předchozí majitel Renault odevzdal Rusům, na trhu vzrostl v prvním čtvrtletí letošního roku na 37 procent.

V Rusku se nyní prodává také více čínských nových vozů, kupříkladu podíl značky Chery vzrostl v prvním čtvrtletí letošního roku o 165 procent oproti předchozímu roku. Rusko se stalo největším dovozcem čínských aut, uvádí Financial Times.

Od ledna 2022 bylo v Arménii zobchodovány dovezené ojeté vozy za 180 milionů dolarů.

„Většina Rusů se obrátila na nákup ojetých aut. Ojeté vozy loni tvořily téměř tři čtvrtiny prodejů. Ale i tento trh začíná být napjatý,“ dodává Alexandr, mladý Rus odbavující auto na celnici Gjumri, prý pro svou osobní potřebu.

„Ceny jsou vysoké a dobrých ojetých vozů je stále méně.“ Alexandr to ilustruje na svém Ford Focus, který v Rusku právě prodal a dostal více peněz, než kolik za nový v roce 2009 zaplatil. „Rusové už z Německa vybrali všechna trochu slušná ojetá auta,“ komentuje.

Financial Times ještě poukazuje na pokrytectví sankcí: „Ačkoli Západ má zájem prosazovat kontrolu vývozu, podle některých analytiků je tu také ostražitost ohledně zpomalení růstu menších ekonomik v regionu, které se zdají být stále více nakloněny zbavit se svých historických vazeb na Rusko a čelit Západu.“

List odkazuje na pracovní dokument Evropské banka pro obnovu a rozvoj, který poznamenává, že zatímco obchod přes místa, jako je Arménie, představuje jen malý zlomek toho, co Rusko dříve dováželo ze západu, „související částky jsou velké pro zprostředkovatelské ekonomiky“ a „výrazně přispívají“ k jejich hospodářskému růstu.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Autor:
  • Nejčtenější

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje snímky překladiště automobilů poblíž městského přístavu v Essenu.

3. prosince 2024,  aktualizováno  11:27

Všechny naštval, a tak raději odešel. Šéf Stellantisu Tavares okamžitě skončil

Mezinárodní automobilový koncern Stellantis mění výkonného ředitele, zatímco se potýká s poklesem prodejů zejména ve Spojených státech. Z funkce po několika letech odstoupil Carlos Tavares, oznámila...

2. prosince 2024

Novému Karoqu u vedení koncernu VW svítí červená. Škoda o něj ještě zabojuje

Vývoj modelové skladby značky Škoda se odvíjí od řady faktorů. Kromě legislativy, ziskovosti a zájmu zákazníků ale do ní promlouvá i strategie mateřského koncernu. Ten již ovlivnil (ne)existenci řady...

2. prosince 2024

Analýza smrťáků: Tesla je mezi prvními ...nejnebezpečnějšími vozy v USA

Je to výhra, která oddané fanoušky Tesly nepotěší. V porovnání všech značek vozů provozovaných na amerických silnicích flotila elektromobilů Elona Muska znovu zabodovala. Tentokrát ovšem jako jedna z...

6. prosince 2024

Krizi autoprůmyslu chce řešit Von der Leyenová osobně. Česko lobbuje v Bruselu

Podle českého ministra průmyslu Lukáše Vlčka je důležité, aby automobilový průmysl měl primárně prostředky na inovace a zvyšování konkurenceschopnosti. Odčerpávat automobilkám peníze na pokuty za to,...

30. listopadu 2024

Obří mejdan si odbyly u Mikulova, nyní ameriky zamíří na adventní dýchánek

Zatímco v polovině června to byl velký čtyřdenní mejdan, tak o nadcházející sobotě se majitelé a příznivci amerických bouráků chystají na komorní rozloučení s letošní srazovou sezonou. A vy můžete...

6. prosince 2024

Analýza smrťáků: Tesla je mezi prvními ...nejnebezpečnějšími vozy v USA

Je to výhra, která oddané fanoušky Tesly nepotěší. V porovnání všech značek vozů provozovaných na amerických silnicích flotila elektromobilů Elona Muska znovu zabodovala. Tentokrát ovšem jako jedna z...

6. prosince 2024

KVÍZ: Test pozorného čtenáře. Čím bylo inspirováno jméno nové Škody Kylaq?

Také v listopadu jsme pro vás přichystali dlouhý seznam článků o automobilech a všem okolo nich. Byly to opět informace o novinkách, dění v automobilovém průmyslu, ale i testy a pohledy do historie....

vydáno 6. prosince 2024

Kšeft za stamiliony. Toyota dodá státním úřadům v ČR přes pět set elektroaut

Automobilka Toyota dodá státním úřadům v příštích dvou letech celkem až 515 elektromobilů bZ4X za stovky milionů korun. Uspěla ve třech tendrech na elektrické vozy pod záštitou ministerstva financí....

5. prosince 2024  12:12

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Kvůli milence se rozvádět nebudu, nejsem blázen, říká Simona Krainová

Nepije alkohol, nejí přílohy, běhá a posiluje. Karel Vágner šel do sebe. Zhubl už víc jak deset kilo. Jeho manželka...

Patrik Hartl odstupuje ze StarDance, vrátí se Lucie Vondráčková

Po důkladném zvážení a na doporučení lékařů se spisovatel Patrik Hartl rozhodl ukončit svoje účinkování v taneční...

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje...

Hrála v pornu, tak skončila. Solfronk se v Bacheloru rozloučil s další účastnicí

Odhalení o minulosti soutěžící Denisy Veselé a jejím natáčení pornovideí výrazně zamávalo atmosférou v sídle Bachelora....

Došly nám síly. Česká specialistka na cupcaky zavírá svůj obchod

Lenka Hnidáková, průkopnice cupcaků v Česku a autorka dvou knih o těchto dezertech, zavírá svůj obchod v pražském...