V USA zkoumají dalších 30 milionů aut pro podezření na nebezpečné airbagy

  • 5
Americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) začal zkoumat na 30 milionů aut pro podezření na vadné airbagy Takata. Vozy vyrobilo zhruba 20 automobilek, uvedla s odkazem na vládní dokument agentura Reuters. Vyšetřování zatím není veřejné, ale výrobci o něm byli zpraveni.

Problém by se mohl týkat vozů vyrobených od roku 2001 do 2019 pro americký trh. Jsou mezi nimi modely od automobilek Honda, Ford, Toyota, General Motors, Nissan, Subaru, Tesla, Ferrari, Nissan, Mazda, Daimler, BMW, Chrysler (dnes součást Stellantisu), Porsche, Jaguar Land Rover (vlastněný Tata Motors) a další.

Vyšetřovatelé se zaměří jak na vozidla, kterým byly dotčené airbagy nainstalované při výrobě, tak i na některé airbagy používané při opravách, když se vozy svolávaly, uvádí dokument. Automobilky i NHTSA zatím odmítly situaci komentovat.

„Přestože nebylo identifikováno žádné současné bezpečnostní riziko, je zapotřebí další práce k vyhodnocení možného rizika,“ uvedla NHTSA v technické analýze, kterou má Reuters k dispozici.

Sloučenina v patroně, která při aktivaci nafukuje airbag, je tvořena chemickou sloučeninou. Obal patrony je vyroben z kovu, jehož úlomky mohou zranit posádku.

Ve Spojených státech bylo hlášeno 16 úmrtí souvisejících s vadnými vyvíječi plynů airbagů ve vozidlech značek Honda, dva v autech Fordu a jeden v BMW, k dalším devíti úmrtím v hondách došlo v Malajsii, Brazílii a Mexiku, uvádí Reuters. Celkem automobilky a úřady na celém světe evidují minimálně 28 mrtvých a více než 400 zraněných, za které mohou vadné nafukovače airbagů Takata.

Ve Spojených státech se za posledních deset let svolávalo více než 67 milionů vozů s airbagy od japonské společnosti Takata, z toho se podařilo podchytit kolem 50 milionů aut s těmito závadnými airbagy, které byly buď opraveny, nebo už neexistují. Na celém světě jich pak bylo přes 100 milionů. Šlo o největší takovou akci v historii.

,