Celosvětová krize automobilového průmyslu se dotýká všech výrobců automobilů. Doby kdy automobilky na autosalonech prezentovaly množství nejroztodivnějších futuristických studií pominuly. Výrobci mají hlouběji do kapsy a proto také omezují v rozletu své designéry. V Ženevě tak bylo možno spatřit především velmi umírněné studie, které se nedívají dále, než do příštích pěti let.
Škoda
Velkolepě pojatý stánek mladoboleslavské automobilky vytvořil důstojnou kulisu pro představení rallyové fabie WRC. Přiznivci Škodovek se tak konečně dočkali sportovnější verze nejmenšího modelu automobilky s okřídleným šípem ve znaku. Přiznejme si, že uvedení Škody Fabie RS, bylo velkou událostí spíše pro českého automobilového fanouška. Nejzajímavější na celém "eR-eSu" je použití dieselového motoru, což je pro automobil provázející uvedení vozu se specifikací WRC dosti neobvyklé.
VW a spol.
Ostatní automobilky koncernu VW se také nenechaly zahanbit. Audi představilo modernizovaný model A3. Větším lákadlem co do atraktivity i rozměrů byla studie velkého kupé Audi Quattro Nuvolari. Pro automobilku, jejíž modely a jednotlivé modelové řady se od počátku devadesátých let příliš nezměnily (nepočítáme-li diskutabilní design Audi TT), bylo Audi Nuvolari příjemným zpestřením. Studie ingolstadtské automobilky poukázala na jeden zajímavý fakt: koncern VW už druhým rokem pravděpodobně lehce "koketuje" s myšlenkou na výrobu velkého kupé. Vzpomeňme na vydařenou studii v podání Škodovky pojmenovanou Tudor. Možná se dočkáme ještě dalších studií podobného ražení v podání dalších automobilek koncernu. Uvidíme, které z nich to bude nejvíce slušet.
VW dávno opustil tradici výroby lidových vozů, do ženevy tentokrát přichystal premiéru velkého "em-pé-véčka" touran. Další, stejně jako v případě touranu, evropskou premiérou bylo představení Volkswagenu Beetle Cabriolet.
Jako dosti nepochopitelná se jevila "studie" luxusní dodávky Business mající suplovat limuzínu, postavená na bázi před nedávnem uvedené nové generace VW Transporter. Mimo toho, že se strefuje především do vlastních řad - VW Passat, či Phaeton, je dosti nepravděpodobné, že by podobné vozidlo zaujalo i sebezhýčkanějšího manažera.
Fiat
Krizí zmítaná automobilka představila ve Švýcarsku dvě studie - Idea a Gingo, které stejně jako obě představené studie Marrakesh a Simba prezentovaly momentální bezmoc turínského výrobce. Lehkost a nápaditost se z designu Fiatů zlehka vytrácí, a to i přesto, že se na ztvárnění modelu podílelo studio Italdesign-Giugiaro.
Alfa Romeo přivezla k ženevskému jezeru hned tři novinky. Asi nejzajímavější z nich - koncept Kamal však svým zaměřením příliš Alfu nepřípomíná. A nebyla červená!
O poznání veseleji bylo u Lancie. Luxusní a elegantní sériové modely Lancie bývají ozdobou každého autosalonu. Automobilka i poté, co se přeorientovala na movitější klientelu, nezapomněla na svůj nejmenší model Lancia "Y". Vytříbený a hravý design "ypsilonce" sluší a lze jen litovat toho, že v ČR zastoupení této automobilky nemáme.
Ford
S oslavami stoletého výročí založení to automobilka, alespoň v evropě, prozatím příliš nepřehání. Svou premiéru si tak v Ženevě odbyly modely C-Max a StreetKa, které budou co nejdříve uvedeny do prodeje. Připomeňme však, že coupé-cabrio odvozené od Fordu Ka jsme mohli, stejně jako studii C-Max, spatřit již na
loňském pařížském autosalonu. Studie, nebo spíše variace na sériové modely, jsme u Fordu potkali dvě. První z nich, "fusion +" je jakousi lépe vybavenou variantou svého sériového příbuzného. Jako zajímavější se však jeví druhá ze "studií" - Ford Fiesta FRC - jakési WRCčko odvozené od druhého nejmenšího modelu automobilky. Největším lákedlem, které trůnilo uprostřed stánku, byl Ford GT40. Legendární sportovní vůz 60tých let, bude od příštího roku vyráběn v ročních sériích čítajících 1000 exemplářů.
Zklamáním (možná největším na celém autosalonu) byla absence nového Fordu Mustang, který byl jednou z najzářivějších hvězd lednového autosalonu v Detroitu. I přesto, že se tato legenda na evropský trh pravděpodobně nikdy nedostane, ženevský autosalon by si po dlouhé době opět povedeného "mustanga" rozhodně zasloužil.
Opel
V Russelheimu se po "hubenějších" letech opět rozhodli vytáhnout do boje. Opel Signum - pohledný rodinný kombík s ambicemi MPV je charakteristický dynamickým designem a nápaditým pojetím interiéru - rozhodně patřil k tomu lepšímu, co jsme mohli na autosalonu v Ženevě spatřit. Druhým lákadlem expozice Opelu byla studie GTC, která by mohla nahradit astru kupé.
Francouzi
Renault se protentokrát trochu mírnil a dal svým dvěma novinkám přece jen o něco civilnější kabát. Na méganu Coupé-Cabriolet a novém scénicu toho z futuristických křivek a zlomů "klasického" méganu moc nezbylo.
Citroën již předem s velkou slávou oznamoval představení nového "prcka" C2, aby pak na svém stánku vystavil pouze jeho sportovní variantu. Z toho, že i v oficiálních materiálech automobilky nenalezneme fotografie interiéru, lze usuzovat, že si na "cé-dvojku" budeme muset ještě chvíli počkat.
Peugeot se na Ženevu připravil z francouzských výrobců nejlépe. 307čka Coupé-cabrio vypadá přece jen o něco vyváženěji, než její sestřenice odvozená z 206ky. Pravděpodobně Volkswagenem Business se u Peugeotu inspirovali při tvorbě 807 Grand Tourisme. Množství chromu a kůže však neohromilo. Hlavním lákadlem stánku bylo "svalnaté" buggy pojmenované Hoggar. Dvoumotorová "bugina" jako by se právě vrátila z poslední etapy rallye Pařiž-Dakar.
Mazda
Japonský výrobce představil studii MX Spotrif - pětidveřovový hatchback dynamickách linií. Sériová Mazda 2 pak dokazuje, že pohledná větší sestřenice "šestka" se mazdě nepovedla náhodou.
Daewoo
Korejský výrobce přivezl novou nubiru, s jejímž hranatým designem vypomohl Pininfarina. Na našem trhu si své zájemce bude hledat koncem letošního léta. Pro dlouhány malý tip: neuvěřitelný prostor pro nohy cestujících na zadních sedadlech. Svůj stánek korejský výrobce ozvláštnil konceptem Scope.
Nissan
Nissan 350Z si konečně odbyl evropskou premiéru a může dobývat srdce a především peněženky zákazníků na starém kontinentu. Studií, která v porovnání s odvážným designem sériových Nissanů vzbuzuje spíše rozpaky, je Nissan Evalia.
Rolls-Royce a Maybach
Pravděpodobně nejočekávanější evropskou premiérou byl luxusní Rolls-Royce Phantom. Nový model značky svým majestátním a hrdým výrazem ohromí a zaujme. Snad shodou okolností, snad naschvál se stánky Rolls-Royce a Maybachu ocitly vedle sebe. V porovnání s neforemnými tvary mastodonta Maybach 62 od Mercedesu vypadá R-R důstojně a bude pravděpodobně důstojnějším reprezentantem svého majitele.
Ze zajímavých studií netradičních výrobců jmenujme například EDAG Cinema 7D. Německá firma zabývající se i designem představila vizi MPV budoucnosti. Sedmička v názvu říká, že je určen pro 7 osob, obrovská prosklená střecha jim má zprostředkovat za jízdy zážitky jako v kině. Dalším zajímavým vozidlem, protentokrát využívající k pohonu zemní plyn byl Rinspeed Bedouin.
Studie na pomezí kombi a pick-upu vycházející z Porsche 996 turbo však díky množství nejrůznějších doplňků a zvolenému laku ve výsledku nejvíce připomínalo střelnici polepenou nekonečným množstvím flitrů.
Jediní, koho se automobilová recese nedotkla, jsou výrobci luxusních supersportů. V Ženevě tak nemohli chybět rudé Ferrari, tisícikoňová bugatka, či Pagani.
Veselo bylo protentokrát u Lamborghini, pro ty, kterým je dvanáctiválcové Murciélago příliš velké, je určeno nové desetiválcové Gallardo.
Neméně zajímavá byla "italská kolonie". Designéři z apeninského poloostrova se protentokrát vrhli na sportovní vozy. Od nejmenších, jako byl Pininfarina Enjoy až po největší - ItalDesign Corvette Moray.
Z dalších premiér ať už sériových vozů, či studií jmenujme: Saab 9-3 Convertible, Subaru coupe, Chrysler Crossfire, Volvo VCC, Lexus RX330, Mitsubishi CZ2 Cabrio, či Mitsubishi Tarmac Spyder.
Na závěr malá připomínka. Je s podivem, co občas dokaží výrobci na autosalonech prezentovat. Opel Signum byl sice ozdobou stánku Opelu, rozdíl ve spárách na karoserii však u jednoho z vystavených exemplářů činil dobrý centimetr. Největší šok však čekal na příznivce rudých hřebců z maranella, hýčkaný klenot expozice - Ferrari Enzo nejen, že byl lehce poškrábaný - to ke sporťákum tak trochu patří. Nedoléhající kapota motoru však už k takovým vozům patří o něco méně.