Diskuze

Adaptivní tempomaty mohou zhoršovat dopravní zácpy, zjistili na ČVUT

Vědci z ČVUT se rozhodli ověřit, jak se chovají adaptivní tempomaty v běžném provozu. Na náhodném vzorku vozů dobrovolníků při testu na letišti v Mnichově Hradišti zjistili, že stejně jako lidský řidič, ani adaptivní tempomat nereaguje ideálně, a to způsobuje dopravní zácpy či zpomalení provozu.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Takže titulek zase špatně - žádné zhoršování zjištěno nebylo, protože ani nedošlo k porovnání tempomatu s chováním řidiče. Závěrem testu je, že jsou reakce tempomatů podobné jako když řídí člověk.

3 0
možnosti

presne. jen zapomneli jeste take napsat, ze aktivnimu adaptivnimu tempomatu se nestane, ze se zacte do smsky a rozjede se treba az 10 sekund po aute pred nim atd... to je nejcastejsi pricinou vzniku kolon ve mestech, zpusobuje snizeny prujezd vozidel skrz svetelnou krizovatku a tak prodluzuje delku trvani kolon na mimomestskych silnicich a dalnicich...

2 0
možnosti

Pokud systém nemá info, co všechno je před ním, logicky neví, co má optimálně dělat a tupě kopíruje auto před ním. To vede k poskakování, neekologické a neekonomické i nebezpečnější jízdě v koloně.

0 0
možnosti

J72a64n 15L22u49k10á56š

9. 1. 2020 9:41

Dokud auta nebudou samoriditelna (Pokud vubec nekdy budou.), tak je nejake zlepseni velmi naivni ocekavani.

Dokud je totiz za rizeni auta odpovedny clovek, tak clovek koriguje, co auto dela, napr. pokud nezpomali dle nej dostatecne, tak ho pribrzdi.

Navic IMHO clovek vnima adaptivni tempomat, ktery musi casto korigovat, jako horsi. (Alespon ja to tak mam, v poslednich letech tak 2x rocne vuz z pujcovny s timto.)

0 0
možnosti

mno.. pokud budete s vozem s ACC jezdit denne a zjistite (naucite se), jak reaguje na urcite situace, budete mu vice duverovat a budete do jeho prace mene zasahovat.. budete opravdu jen pripraven zasahnout, ale k nutnosti Vaseho zasahu prakticky nedojde. mam takovy vuz momentalne 11 mesicu a jsem schopen jet z brna do prahy celou cestu po dalnici + pak celou prahu az do uplneho centra bez nutnosti cestou slapat na brzdu ci plyn...

na dalnici nastavim 130kmh, ve zuzeni 80kmh a v praze pak 80, 60 a 50 dle znacek.. zbytek necham na ACC... i uplne zastaveni a opetovne rozjeti ..

vse velmi plynule a s velmi dobrou reakci

0 0
možnosti

Pravda. Bohužel dnes už má smůlu i ten zkušený řidič, pokud jede v normálním autě. Před sebou má na střídačku dvě SUV, dvě osobní auta a dodávku. A přes to je dopředu vidět dost blbě.

1 0
možnosti

Sakra, to měla být reakce o něco níž. Zase jim to funguje jako ...

0 0
možnosti

A komu tím prospějete? Druhé straně?

0 1
možnosti

Obecně se dá říct, že pro každý reálný systém (omezený dosah a rychlost reakce) lze najít situaci, kdy auta vzadu budou muset omezit rychlost víc než to první. Tak jako jsou pro člověka doporučené 2 vteřiny odstupu (nebyly v testu dodrženy), tak podle citlivosti vstupů vznikne doporučená křivka (fixní časový odstup není vhodný pro malé rychlosti) i pro tempomaty. Smutné je, že v grafu průběhu vzdáleností není zakreslena teoretická křivka, pokud by vozidla udržela konstantní časový odstup. Málokdo asi dokáže odhadnout, jak by vypadal ideální stav.

0 0
možnosti

Regulační soustava složená z cca 10+ "sériových prvků" s dobou reakce každého z nich cca 2 sekundy, kdy poslední auto reaguje až o cca 20 sekund později, je nestabilní a samozřejmě se nutně musí "rozkmitat". Asi by nebyl až takový problém tu reakční dobu tempomatu zkrátit, ale v normálním provozu by to nebylo zcela optimální, kdyby tempomat ihned kopíroval změnu rychlosti auta před ním. Já bych tedy něco takového rozhodně nechtěl.

Rozhodně si nemyslím, že kolona z "průměrných řidičů" funguje lépe než ty tempomaty. Nějaký extra výběr by to možná zvládl lépe, ale průměr rozhodně ne. Takže s titulkem článku nesouhlasím. ;-)

5 0
možnosti

Určitou možnost regulace má i řidič, aspoň já mám v autě tři stupně. Dá se to docela dobře nastavit podle provozu, když s tím člověk získá zkušenosti.

0 0
možnosti
Foto

Nesniží se problém, pokud je udžovaná vzdálenost mezi vozy vhodně zvyšována s rychlostí?

Prodleva v reakci při zvedání rychlosti způsobuje nutnost vyvynutí krátkodobě zvýšené rychlosti k opětovnému dosažení původní vzdálenosti.

Pokud se při vyšší rychlosti požadovaná vzdálenost zvýší, tak se reakce může kompenzovat.

Analogicky pro zpomalení, kde snížení vzdálenost kvůli reakční době by nevadilo.

Nevím, zda to již stávající adaptivní tempomaty takto nemají.

0 0
možnosti

Doporučovaný odstup se udává dvě vteřiny a tak se samozřejmě s rychlostí zvyšuje i vzdálenost.

0 0
možnosti

Tak to je vazne prekvapive zjisteni. Regulacni soustava neobsahuje zadny tlumici prvek, takze se amplituda zvysuje.

To nemuseli zkouset, to je jasne na prvni pohled. Tempomat nevidi dal nez na auto pred sebou a tim padem nemuze predvidat.

3 0
možnosti