Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

První jízda: Yamaha MT-10 si titul Motocyklu roku zaslouží

Poprvé jsme vyzkoušeli Motocykl roku 2016 v ČR, litrovou Yamahu MT-10. V jejím sedle jsme celý den na jihu Španělska strávili hledáním odpovědi otázku, jestli jde „jenom“ superbike R1 bez kapot a s levnějšími komponentami, nebo zda má opravdu svůj vlastní charakter a styl.

V případě MT-10 popustili designéři od Yamahy uzdu fantazii ještě o dost víc než u svých ostatních pořádně divokých modelů. Mezi novináři na prvních jízdních testech ve Španělsku často znělo přirovnání k robotu „Číslo 5“ nebo komentáře o mimozemšťanovi či UFO.

Jisté je, že tenhle futuristický design nechá málokoho klidným a bude mít své obdivovatele i odpůrce. MT-10 jednoznačně odkazuje na DNA superbiku R1, vývojáři z Yamahy ale přepracovali v případě motoru čtyřicet a v případě podvozku přes šedesát procent dílů.

Vyšší krouťák než superbike R1

Maximální výkon je oproti superbiku R1 sice snížený na „pouhých“ 160 koní a maximální rychlost spadla na 245 km/h, ale výkon MT-10 rozhodně citelně nezmizel. Do deseti tisíc otáček má naopak vyšší točivý moment i počet koní než R1, úbytek se projevil až v radikálním „okruhovém“ pásmu nad deset tisíc otáček.

Proti er-jedničce byly změněny písty, ojnice, vačky, ventily, vstřikování a vzhledem k posílení spodních a středních otáček bylo přepracováno i výfukové potrubí.

Yamaha MT-10

Při klidné jízdě je zvuk motoru možná až dost tichý, ale po pořádném zatažení za plyn se ozve agresivní uřvaný chraplák známý z R1. Motor má tři palivové mapy – Standard, A a B. Standard je nejuhlazenější, áčko je střed a béčko je pak nejagresivnější. Bohužel je ale agresivní až moc.

Vzhledem k tomu, že jsme najezdili většinu testování za deště a na mokrých silnicích, musím pochválit i kontrolu trakce. Je nastavitelná ve třech stupních a je možné ji i vypnout úplně. Stupeň jedna zasahuje minimálně a přihlásí se až při ztrátě kontroly. Naopak třetí stupeň kontroly hlídá případnou ztrátu trakce pečlivě, až s předstihem, a kromě toho je při jeho použití kontrolováno i nechtěné zvedání předního kola při rozjezdu.

Převodovka je sice identická s er-jedničkou a funguje naprosto přesně a spolehlivě, ale přesto byla jedním z největších překvapení. Dlouhé rychlostní stupně jsou umocněné menší rozetou, které proti superbiku chybějí dva zuby. A to není tak málo, na charakter motorky to má opravdu výrazný vliv.

Nenapadá mě moc jiných motorek, u kterých jsem točil jedničku víc než do 110 km/h a dvojku téměř do 150 km/h. Na klikatých silnicích jsem si běžně vystačil s dvojkou a trojkou. Zatímco u většiny motorek používám jedničku striktně jen na rozjezdy, u téhle motorky jsem na ni v utažených zatáčkách běžně podřazoval. Vzhledem k jejímu zpřevodování jsem se nemusel bát její agresivity, ale na druhou stranu je pravda, že mi při rozjezdech malinko chyběla.

Yamaha MT-10
Yamaha MT-10

Převodovku bude možné doplnit i o rychlořazení a vzhledem k civilnímu zaměření motorky přijde vhod i tempomat. Tlačítko jeho aktivace i ovládání zvýšení i snížení rychlosti je na levém řídítku. Jeho deaktivace je možná klasicky stisknutím spojky nebo brzdy, ale nabízí se i další zajímavá možnost – při zavřeném plynu otočíte madlem kontra.

Elektronika na každém prstu

Veškeré informace se ukazují na barevném LCD displeji, který je i na ostrém slunci dobře čitelný. Řadový čtyřválec potřebuje svůj prostor, takže motorka je výrazně širší než menší sestřičky MT-07 a MT-09, ale stále je příjemně kompaktní.

Řídítka jsou příjemně široká a posaz za nimi vzpřímený, k tomu přispěla například i zkrácená nádrž. Sedlo je sice spíše tvrdší, ale je široké a rovné a i po celodenním ježdění jsem se cítil v pohodě. Spíš mě udivilo, jak málo opticky stačí ke změně charakteru motorky. Jeden ze strojů, který jel s námi jako doprovod, měl osazeny pouze tři relativně jednoduché textilní kufry, vyšší štítek a chrániče rukou. A rázem se tvářil jako cesťák.

Yamaha MT-10

Ovládání na řídítkách vypadá na první pohled trochu komplikovaně, ale po chvíli používání se mi dostalo pod kůži a bylo pro mě celkem intuitivní. Na levém řídítku je kromě obvyklých ovladačů i ovládání tempomatu a nastavení kontroly trakce, napravo zase tlačítko volby jízdního režimu a zapínání výstražných světel.

Dlouhá jednička i do zatáček

Přední i zadní tlumení vychází z R1, takže přesně podle očekávání funguje skvěle. Předek i zadek je snadno nastavitelný, ale během testu mě ani jednou nenapadlo, že bych chtěl cokoli měnit. Vyvážení komfortu i tuhosti a následné zpětné vazby mi naprosto vyhovovalo, motorka je úžasně hravá a obratná.

Zásluhu na tom má i krátký rozvor (1 400 mm), který je dokonce kratší než u MT-09. Přesto má motocykl i ve vysokých rychlostech výbornou stabilitu. Sedmnáctipalcová kola a ráfky jsou identické s er-jedničkou, naopak brzdiče jsou od Nissinu a nejsou tak ostré jako u R-1.

Při jízdě po městě bylo celkem nezvyklé počítat s dlouhou jedničkou a s tím, že se používá i při jízdě v běžném provozu. Při nižších rychlostech jsem měl dvojku zkrátka moc podtočenou. Po vyjetí z města záleží jen na vás, jaký jízdní mód si nastavíte a to nemyslím jen v elektronice motorky, ale především v hlavě. Mašina funguje totiž velmi dobře i v nižších a středních otáčkách. Upřímně jsem se bál, že to bude další čtyřválec, který bude nutit jezdce jezdit jako blázen a držet ji neustále v maximálních otáčkách.

Yamaha MT-10

V zatáčkách se motorka cítila jako ryba ve vodě a uměla je projet s patřičnou agresivitou. Vzhledem k tomu, že jsme najezdili většinu testu na mokru, je třeba vyzdvihnout obuté pneu Bridgestone Batlax Hypersport S20, které dávaly obrovskou jistotu. Kdybych vyloženě nehledal meze, ani bych nezjistil, že tahle motorka má i kontrolu trakce.

Novinka od Yamahy je nejen hodně hravá a obratná, ale dává i dostatek jistoty. Do zatáček padala s lehkostí a vytahovala mě z nich akcelerací, ať jsem měl zařazeno téměř cokoli. Pokud pořádně zaberete za plyn, a to při jakémkoli jízdním režimu (ano i při standardu), MT-10 se velmi ochotně zvedne na zadní. I proto je na motorce osazen elektronicky regulovaný tlumič řízení, díky kterému jsem i přes časté přizvedávání předního kola nikdy nepocítil vibrace předku nebo jinou krizovou situaci.

Příjemným překvapením byl i minimalistický štítek, od kterého jsem moc ochrany nečekal, o to příjemnější pak bylo, že do rychlosti kolem 170 km/h chránil vcelku slušně. Po zalehnutí na vysokou nádrž jsem se snadno udržel i při rychlostech výrazně přesahujících 200 km/h.

Yamaha MT-10 tedy rozhodně není „jenom“ R1 bez kapot. Je uplácaná ze stejného základu a DNA superbiku se v ní nezapře, ale spousta změn z ní udělaly vynikající univerzální motorku. Odmění vás emocemi při dravém průjezdu zatáček, ale odveze i na výlet se slečnou. Mimo závodní okruh si ji užijete stejně jako legendární R1, ale ušetříte spoustu peněz. Jen musíte „strávit“ její design. Spoustu lidí určitě nadchne a spoustu naopak otráví. Rozhodně se jí ale nedá upřít individualita.

Yamaha MT-10

Motor
Typ: kapalinou chlazený, 4taktní, DOHC, 4ventilový
Zdvihový objem: 998 ccm
Vrtání x zdvih: 79,0 mm x 50,9 mm
Kompresní poměr: 12 : 1
Maximální výkon: 118 kW při 11 500 ot/min
Maximální točivý moment: 111 Nm při 9 000 ot/min
Systém mazání: zásoba oleje v klikové skříni
Typ spojky: mokrá, vícelamelová
Karburátor: vstřikování paliva
Systém zapalování: TCI
Systém startování: elektrický
Převodovka: stálý záběr, 6rychlostní
Koncový převod: řetěz
Spotřeba: N/A

Podvozek
Rám: hliníkový, Deltabox
Systém předního odpružení: teleskopické vidlice, Ø 43 mm
Přední zdvih: 120 mm
Systém zadního odpružení: kyvná vidlice, (kloubové odpružení)
Zadní zdvih: 120 mm
Přední brzda: hydraulická s dvojitým kotoučem, Ø 320 mm
Zadní brzda: hydraulická jednokotoučová, Ø 220 mm
Přední pneumatika: 120/70 ZR17 M/C (58W)
Zadní pneumatika: 190/55 ZR17 M/C (75W)

Rozměry
Celková délka: 2 095 mm
Celková šířka: 800 mm
Celková výška: 1 110 mm
Výška sedla: 825 mm
Rozvor kol: 1 400 mm
Minimální světlá výška: 130 mm
Mokrá hmotnost včetně náplní: 210 kg
Kapacita palivové nádrže: 17 L
Kapacita olejové nádrže: 3,9 litru

Cena: 369 990 Kč

Autoři:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...