Harley-Davidson představuje nápady pro následující roky.

Harley-Davidson představuje nápady pro následující roky. | foto: Harley-Davidson

Harleye nové doby: vousáči v kůži mění směr k elektřině a SUV

  • 19
Legendární americký výrobce velkých motocyklů otáčí kormidlem a míří do zpěněné brázdy za lodí Tesla vizionáře Elona Muska. Dnešní generaci mileniálů tolik nelákají velké jednostopé křižníky, naopak v kurzu jsou menší motocykly, ekologie a elektrická vozidla.

Zatímco na mezinárodních trzích se značce Harley-Davidson daří a její menší modely 500-750 cm³ úspěšně nabírají nové zákazníky na rostoucích asijských trzích, prodeje na domácím trhu v USA už druhým rokem klesají. 

Velkoobjemové cruisery vyhledává spíše střední a starší generace, mladí Američané mají jiné nároky a hybatelem trhu jsou emise, elektropohon a samozřejmě i kategorie cestovních endur, která kopíruje oblibu SUV v oblasti automobilů. Harley proto opouští svoji tradiční niku a oznamuje nové modely.

Na nové trendy značka zareagovala růstovým plánem „Nové směry pro Harley-Davidson“, který má rozšířit záběr značky o další trhy a typy motocyklů. Jeho důležitou součástí je první velký elektrický stroj na motocyklovém trhu, model Livewire, navazující na prototypový projekt testovaný v několika desítkách exemplářů již od rok 2014. 

Harley-Davidson Livewire

Livewire slibuje srovnatelné základní parametry i celkový dojem z jízdy jako u velkoobjemových mašin, ovšem s nulovými emisemi a řízením bez nutnosti řazení převodových stupňů. Na tento stroj by měly během dalších dvou let navázat další menší elektroharleye.

Dalším segmentem, kam značka po dlouhé době opět vstoupí, budou od roku 2020 cestovní endura uváděná vlajkovým modelem Pan America 1250. I zde zůstává tradiční véčkový dvouválec, ovšem již kompletně předělaný na kapalinové chlazení. Extravagantní design navazuje na novou tvář moderních cruiserů reprezentovanou dnešním modelem Fat Bob s LED osvětlením. Stejný motor 1250 cm³ a některé konstrukční prvky o rok později využije také silniční model Custom s agresivním výrazem, kterým Harley-Davidson naopak myslí na své stávající zákazníky uznávající velké cruisery.

Harley-Davidson Pan America

K nově obsazeným kategoriím bude podle oznámeného plánu patřit také velký naháč Streetfighter 975 cm³ a následovat budou další motocykly střední třídy s motory 500 cm³ až 1250 cm³. Ty mají spolu s ještě menšími objemy 250-500 cm³ americké značce umožnit expanzi na rychle rostoucí trhy v Asii, kde už H-D jedná o strategické spolupráci s velkým lokálním výrobcem. Jde tedy o podobný postup, který zatím úspěšně rozvíjí KTM s indickým Bajaj nebo motocyklová divize německé značky BMW s čínským koncernem Loncin.

Podobně, jako je tomu dnes v automobilovém světě, má Harley-Davidson v plánu novou modulární platformu, na které bude možné stavět další samostatné modely. Ty by měly podle plánů výrobce obsáhnout tři motocyklové kategorie a čtyři objemové třídy. Nové řady dostupnějších motocyklů s menším zdvihovým objemem (250-500 cm³) budou určeny především pro rychle se rozvíjející asijské trhy. Tento nový produkt a širší zastoupení by měly posílit růst zákaznické základny Harley-Davidson v Indii, což je jeden z největších a nejrychleji rostoucích trhů na světě.

Změnu by měla podstoupit také tradiční prodejní strategie značky založená až dosud hlavně na velkých a silných dealerstvích. Ta by měly doplnit další prodejní kanály, rozšíření digitální přítomnosti značky a nové formáty prodeje – včetně menších městských showroomů pro prezentaci značky.