Jedinečné stroje z Brna: Jawa, enduro Harley a rolls z Francie

  • 1
Nová indická jawa, první americké cestovní enduro H-D Pan America, srdce nového německého cruiseru R18, znovuzrozená Čechie nebo práce designérů na konceptu sportovní mašiny přímo na výstavě. To je brněnský Motosalon.

Výstava zahajující tradičně motorkářskou sezonu předvedla nové modely jednostopých krásek pro sezonu 2020, ale i desítky jedinečných strojů, které jinak na showroomech nepotkáte.

Enduro a streetfighter Harley-Davidson

Až na konci letošního roku přijdou na trh dva přelomové modely Harley-Davidson, které si můžete prohlédnout na Motosalonu. Revoluční stroje Pan America a Bronx jsou zatím označené jako prototypy a do finální produkční verze se ještě může pár detailů změnit, ale to hlavní už víme. 

Cestovní maxienduro s 19palcovým předním a 17palcovým zadním kolem je naladěné na 145 koní maximálního výkonu a točivý moment více než 122 Nm. Nový motor Revolution Max o objemu 1 250 ccm a úhlem válců 60 stupňů do jisté míry vychází ze základu ustaveného vodou chlazenou řadou V-Rodů. To je na tak tradiční značku jako
H-D hodně velký rozmach do dalších segmentů.

Ortodoxní Harleyáři se nemusí bát, o pětačtyřicetistupňové vzducháče určitě nepřijdou, jak ujistil Martin Heřmanský z vedení H-D, pro americkou značku vždy bude tím hlavním cruiserová identita mohutných vzduchem chlazených motorů.

Harley-Davidson Bronx bude mít téměř stejný motor, ale s objemem 975 kubíků a bude mít výkon více než 115 koní a točivý moment více než 95 Nm. Na litrový dvouválec solidní hodnoty. Silniční, vlastně spíš „uliční“ model má kratší stavbu a náznaky připomíná elektrický naháč Livewire, který je zaparkovaný hned vedle. A k dalším kuriozitám, které potěší dětské návštěvníky, je obrovský Fat Bob v životní velikosti, ovšem postavený ze statisíců kostiček lega.

Designéři pracují na konceptu Royal Enfield

Návštěvníci veletrhu mohou v expozici Royal-Enfieldu na vlastní oči sledovat stavbu konceptu sportovního kapotovaného stroje, založeného na rámu a motoru z modelu Continental GT 650 Twin. Koncept vzniká ve spolupráci s plzeňskou Fakultou designu a umění Ladislava Sutnara a studenti naživo předvádí práce na úpravě designu kapotáže, při tiskové konferenci jsme sledovali potahování speciálními elastickými polepy. Tvořivé úsilí bylo znát i na dalších motocyklech v této expozici, nová řada Interceptor 650 Twin je vyhledávaným základem pro stavbu customů.

Royal-Enfield

V expozici Enfieldu je zároveň nejstarší a nejdéle sériově vyráběný model na světě. Bullet a Classic je na trhu už od roku 1932 a v podstatě vypadá a jezdí stále stejně. Začínal jako 350 a dotáhl to až na elektronické vstřikování a objem 500. A až letos narazil dlouhozdvihový vzduchem chlazený dvouválec na neúprosné emisní limity Euro 5 i na konkurenci novějších dvouválcových šestistovek stejné značky a definitivně končí.

Česká premiéra Jawy z Indie

Na stánku Jawy najdeme tradiční Jawy 350 OHC vyráběné v Číně, ale také krásnou Jawu 300 CL, která je pod licencí vyráběna v Indii společností Mahindra. Motorka s moderním čtyřdobým motorem designově vychází z klasické kývačky a v současné době prochází evropskou homologací, protože evropské normy se od indických výrazně liší.

„S Indií jsme začali zhruba v roce 2016 spolupracovat na tomto novém motocyklu, Indie má od nás pronajaté logo a druhé polovině minulého roku zahájila sériovou indického provedení Jawy 300. V Česku je to v zásadě premiéra,“ uvádí zástupce značky. Na stánku je k vidění indické provedení motocyklu, to prozrazuje třeba vepředu umístěné registrační číslo. Evropská verze se bude v některých detailech lišit.

Brough Superior SS100 Titanium

Rolls-Royce mezi motocykly, tak se už kdysi říkalo původním strojům Brough Superior, vyráběným ve Velké Británii v meziválečných letech. A platí to i dnes, oživená značka Brough Superior patří britskému podnikateli Marku Uphamovi, ale motocykly se vyrábějí ve francouzském Toulouse v počtu asi 80 kusů ročně. Na stánku MR43 je k vidění verze Titanium s vidlicovým litrovým dvouválcem naladěným na 100 koní, což s velmi nízkou hmotností 186 kg tak velké motorky řadí BS v podstatě mezi sportovní stroje.

Brough Superior
Brough Superior

Podobně jako zmíněný Rolls Royce je Superior v každém ohledu speciální stroj, osmiventilový litrový V-twin s úhlem válců 88° a originálně řešené výfuky jsou zapasované pod protaženou přepásanou nádrž s navazujícím sedlem. Přední paralelogramová vidlice, velká 18“ kola, vepředu se čtyřkotoučovými brzdami Beringer a keramickými disky… pak nepřekvapí ani luxusní cena 65 tisíc eur (1 670 000 Kč).

Böhmerland jako znovuzrozená Čechie

Značka Böhmerland se vrací na sever Čech, Zatímco loni byly na výstavě jen designové nákresy, konstruktér Petr Knobloch stačil za rok svůj sen přetavit do dvou pojízdných strojů limitované edice modelu „Spirit of the Wolf“. K výrobě využívá Peter Knobloch i velké 3D tiskárny, díky kterým si je schopen vyrobit pískové formy a v nich pak odlévat některé díly. První model je inspirován historickým modelem Sport z roku 1927 a osazen jednoválcovým benzinovým motorem 600 ccm přeplňovaným kompresorem.

Kromě tohoto typu na stánku najdeme jeho plně elektrickou testovací verzi. Böhmerland přišel se zajímavou vychytávkou, místo víčka nádrže je ovladač hlasitosti reproduktoru, který pouští nahrávku hlasu reálného motoru benzinové verze. 

Zvuk reaguje na přidání plynu a uživatel si může nastavit jeho hlasitost, nechybí ani krásný detail jako postupné zhasínání po „chcípnutí“ motoru. Motocykl Böhmerland má nádherně protažený design a v provozu ho určitě nepřehlédnete. „Našimi klienty jsou vyzrálí motorkáři, kteří už nikam nespěchají a chtějí se svézt pro radost. Je to prostě volnočasový motocykl pro městský provoz,“ říká majitel značky.

Konkurence mezi baggery roste, Indian Challenger

Do kategorie baggerů se letos chystá i BMW, ale zatím v této kategorii hodlá kralovat nový Challenger, v překladu „vyzyvatel“. Kdysi slavná značka Indian, kterou před několika lety vzkřísil z popela koncern Polaris vyrábějící hlavně čtyřkolky, sněžné skútry a pracovní stroje, představila hodně odvážný stroj. 

Indian Challenger
Indian Challenger

Tváří se jako mohutný americký turista, ale pod kapotami má nový dvouválec PowerPlus o objemu 1 769 cm³. Čtyřventilový DOHC rozvod, kapalinové chlazení a parametry 122 koní a obrovský krouťák 178 Nm na míle překračují dosavadní obvyklé hodnoty u podobných strojů této kategorie. Hmotností se Challenger řadí po bok svých amerických konkurentů, 377 kg opravdu není málo.

Honda vede v prodejích i závodech

Legendární sportovní řada Honda Fireblade přijela do Brna v nové hodně nabroušené verzi. Řadový litrový čtyřválec je naladěn na výkonu 217 koní a točivý moment 113 Nm a podle prvních novinářských testů jde o dokonalý sportovní stroj. V expozici Hondy však podle zástupce značky Petra Hubáčka mají i nové verze dvou prodejních bestsellerů.

Nová verze jednoho z nejoblíbenějších skútrů v Evropě SH125i vstupuje do roku 2020 jako prakticky nový stroj s přepracovanou kapotáží i novým čtyřventilovým motorem s nastavitelnou kontrolou trakce. Vedle toho si výkonnější motor 1100 přiváží i cestovní enduro Africa Twin Adventure Sports.

BMW a obrovský motor R1800

Německá značka přivezla do Brna dosud největší boxer, motocyklový dvouválec s ležatými protilehlými válci o objemu 1 800 ccm. Ten se zatím předvedl ve dvou konceptech R18, ale letos by se měl dočkat sériové podoby ve velkém cruiseru. Koncept BMW R18 čerpá z klasického bavoráku R5 z roku 1936 a výsledkem je extrémně nízký a dlouhý motocykl. 

BMW R18

Na klasické historické atributy BMW odkazuje otevřený kardan, zavěšení zadního kola cantilever, karburátor twin-Solex z automobilu BMW 2002 nebo LED světlomet inspirovaný světlometem značky Bosch z roku 1950 namontovaný mezi vidlice.