První jízda s CLA: mercedes pro zlatou mládež sviští tiše

  • 25
Na francouzských dálnicích platí stotřicítka, což je pro čtyřdveřové kupé od Daimleru směšná rychlost. Auto je přisáté k silnici a hukot větru v nedohlednu navzdory bezrámovým oknům, úhlavnímu nepříteli tiché jízdy.

Novinka se inspirovala v mořském světě, aerodynamickou rybou zvanou havýš. Výsledkem je odpor vzduchu Cx = 0,23. Tak nízký, že v tomto směru nový mercedes překonává všechna současná sériová auta.

A pak přicházejí ostré serpentiny nad přístavním městem La Ciotat. Mercedes statečně předstírá, že jej zatáčky opravdu baví, navzdory pohonu předních kol. Inteligentní posilovač řízení, tentokrát coby součást základní výbavy, sám rozpozná zatáčkovitý úsek a upraví převod tak, aby řidič nemusel zbytečně moc točit volantem. Dokonalé auto? Až do chvíle, než přijde lehce propadlé kanálové víko v četnickém městečku St. Tropez. Od podvozku se ozve tvrdá rána a člověka nutně napadne, jak dlouho by volitelný sportovní podvozek v kombinaci s osmnáctipalcovými koly vydržel sloužit v českých podmínkách. Pro Mercedes CLA platí nejen v tomto případě, že méně je někdy více.

Jedu. Podrobnosti na Facebooku

Mercedesí třída A prošla za posledních patnáct let vývojem, jenž u zavedené konzervativní automobilky těžko hledá srovnání. Na začátku to bylo vajíčkovité auto, v jehož prostorovém řešení nelze nevidět záblesk geniality. Nová generace představená loni už hledala zákazníky mezi kupci BMW řady 1 a kupé CLA je v tomto směru ještě odvážnější. Cílí na automobilové estéty, kteří dávají přednost formě před obsahem, v tomto případě kráse před prostorem.

Mercedes CLA

Pro inspiraci nešel Daimler moc daleko. Větší sourozenec CLS ostatně stojí na tiskové konferenci vedle právě uváděné novinky. Obě auta jsou si tak podobná, že rozdíly je nutné hledat spíš v proporcích než celkovém výrazu. A také v ceně. Zatímco CLS si z autosalonu odveze ten, kdo našetří nejméně 1,4 milionu korun, CLA vám bude říkat pane už za polovinu téhle sumy. "Je to auto pro nonkonformisty a mladé rodiny," odhaduje Hansjörg Schinke z vývoje kompaktních mercedesů a dodává, že takových najdeme nejvíc v Evropě, Spojených státech a Číně.

Při pohledu na rychle vadnoucí linku okna zadních dveří je ovšem docela těžké si představit mladé rodiče, jak několikrát denně zalézají pod nizounkou střechu ve snaze upoutat svého potomka do dětské sedačky. Tohle by je po několika dnech spolehlivě přestalo bavit, protože na zadních sedadlech je v CLA opravdu hodně těsno. Nejen v oblasti nohou, ale především na výšku. Už pro metr osmdesát vysokou postavu to znamená, že bude cestovat v mírném předklonu a doufat, že pasažér před ní si sedadlo neposune moc dozadu. To aby měla alespoň kam složit nohy.

Daimler kupodivu nabízí CLA jako pětimístné auto. Patrně v rámci útoku na zavedené klišé, že mercedes si koupí ten, kdo si chce na stará kolena užít trochu pohodlí. Protože nové kupé je všechno, jen ne důchodcovské auto, což naznačuje už jeho provokativně okázalé zdobení.

Kdo chtěl v minulosti vozit na svém mercedesu podobně velkou třícípou hvězdu, jakou má novinka na svém chladiči, musel si ji odloupnout z nákladního auta. A důchodců, kteří mají potřebu propojit svůj iPhone s obrazovkou palubního systému, aby mohli být během jízdy on-line na sociálních sítích, patrně také moc nebude.

Mercedes CLA

Nazvat CLA šmrncovním autem pro virtuálně žijící adolescenty by ovšem nebylo přesné. Nový mercedes má ambice zasáhnout i senzitivnější jedince, kteří dokážou vnímat jeho rafinovaný živočišný původ. Nové CLA má jednoznačně pozitivní charisma s jistým femininním akcentem, takže na své okolí působí spíše mile než okázale.

Manuál lepší než automat

Do začátku vyjíždí CLA se čtyřmi motory, z toho tři jezdí na benzin. Všechny mají čtyři válce a výkon od 122 (typ 180) do 211 koní (typ 250). Příplatkový pohon všech kol 4Matic je možné objednat pouze u nejsilnější verze.

Na klikatých silnicích francouzské Riviéry, kam automobilka pozvala iDNES.cz na první testovací jízdy, vyzkoušela redakce dvě motorizace. Lépe se osvědčila hned ta první: benzinový motor typu 200, který se svými 156 koňmi stojí v nabídce tří přeplňovaných zážehových čtyřválců přesně uprostřed.

Daimleru se podařilo vyladit agregát, kterému možná chybí zřetelnější výkonová špička, zato nabízí plynulý zátah od 1 000 otáček. Hranice maxima točivého momentu přitom začíná už na pozoruhodných 1 250 otáčkách a pokračuje až ke čtyřem tisícům, odměnou je plynulá jízda bez nutnosti častého řazení. Jak se ukáže později, další výhodou benzinového modelu 200 je jeho manuální šestistupňová převodovka.

Populární čtyřválcový diesel s objemem 2,15 litru a výkonem 170 koní označovaný jako 220 CDI je druhou zkoušenou motorizací. Momentálně jediný naftový zástupce pod kapotou CLA je v interiéru o poznání víc slyšet, jeho největší smůlou je ovšem fakt, že jej automobilka nabízí výhradně s robotizovanou dvouspojkovou převodovkou 7G-DCT.

Bohužel, ani jeden ze tří nabízených režimů řazení této převodovky není pro plynulou a zároveň svižnou jízdu optimální. Pokud řidič zvolí nastavení Economy, je prodleva mezi sešlápnutím plynového pedálu a reakcí motoru mnohdy tak dlouhá, že to na přeplněných francouzských okružních křižovatkách přináší řidiči nepříjemné okamžiky. Režim Sport zase příliš dlouho drží motor ve vysokých otáčkách a jízda pak působí zbytečně hekticky. Ideální není ani možnost manuálního řazení pádly pod volantem, i v tomto případě je prodleva mezi jednotlivými rychlostními stupni relativně dlouhá.

V nastavení podvozku není mezi benzinem a naftou velký rozdíl, což kupodivu platí i po přesednutí z auta vybaveného sportovním do vozu s tzv. komfortním podvozkem. Obě verze jsou hodně tvrdé, patrně také kvůli příplatkovým osmnáctipalcovým kolům s minimem gumy na bocích, která by mohla pružit. Zájemce o CLA by si měl proto auto před koupí vyzkoušet a zvážit, která kombinace kol a podvozku je pro něj ta pravá.

Krátký rozvor, velký kufr

Daimler by nové kupé CLA nejraději viděl ve střední automobilové třídě, snad proto, že svou délkou 4,63 metru překonává nejen aktuální sedan C-třídy, ale i konkurenty BMW 3 a Audi A4. Ve skutečnosti je karoserie CLA nasazena na podvozek kompaktní třídy A, což prozradí hlavně relativně krátký rozvor náprav čítající 2 699 milimetrů. Z délky vozu tak kromě designu těží hlavně zavazadlový prostor, jehož kufr nabízí překvapivých 470 litrů objemu.

Ať už patří CLA kamkoliv, zamilovat se do fotografie nového kupé je tak snadné, že rodokmen bude pro zahleděného jedince zcela podružnou záležitostí . A oblouznění z auta patrně nepomine ani tváří v tvář, protože naživo vypadá nový mercedes stejně dobře jako v prospektu, o čemž se čeští motoristé mohou v showroomech přesvědčit už v dubnu.

Daimler s novinkou otvírá cestu k atraktivnímu designu i pro ty, kdo nechtějí nebo nemohou utratit za auto víc než milion korun. Takových má být letos sto padesát, přesně tolik aut doputuje do Česka z maďarského závodu v Kecskemétu.  Základní cena 713 900 pro benzinovou verzi 180 leží sto deset tisíc nad stejně motorizovaným hatchbackem třídy A, oproti sedanu třídy C je naopak o osmdesát tisíc korun nižší. Z praktického pohledu je to pořád dost peněz, za nepřehlédnutelné auto možná tak akorát.


Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit