Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Španělská posila výletnického oddílu: Seat Leon X-Perience

Koleje mu vyjela Octavia Scout a techniku půjčil Volkswagen Golf, Seat Leon X-Perience tedy patří do dobré rodiny. Oproti Scoutu je levnější a z celé trojice má nejšmrncovnější kabát.
Seat Leon X-Perience

Seat Leon X-Perience | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Leon je pro automobilku, která se dlouhodobě pohybuje v červených číslech, spásou. Přes 115 tisíc leonů prodaných za první tři čtvrtletí letošního roku má hlavní podíl na tom, že prodeje španělské značky na všech důležitých trzích neustále rostou. Třeba v České republice dosáhl Seat výrazného meziroční nárůstu 63,4 %.

Seat Leon X-Perience

Tři bratři

Leon X-Perience míří do teritoria, kde už dlouhou dobu úspěšně operuje Škoda Octavia Scout. Na jaře do konkurenčního boje navíc přibude další soupeř z vlastní líhně, Volkswagen Golf Alltrack. Všichni tři sourozenci tvoří pomyslnou špičku modelových řad, stojí na shodné platformě a kromě techniky sdílejí i většinu výbavy. Rozdíly jsou hlavně v designu, velikosti vnitřního prostoru, standardní výbavě a cenové politice.

X-Perience bude jasnou volbou pro ty, kterým golf a octavia přijdou příliš konzervativní, plechový kabát leonu je totiž z dané trojice nejvýraznější. Jeho sportovně laděná karoserie je z trojice nejvíce podřízena designu a ačkoliv je uvnitř o něco menší než octavia, nabízí dostatek prostoru pro pět pasažérů a jejich zavazadla. Přestože ceny modelu Golf Alltrack ještě nebyly zveřejněny, dá se předpokládat, že Leon zůstane i nadále o něco levnější než jeho sourozenci.

K třídveřovému a pětidveřovému leonu, verzi kombi, kombi 4Drive a sportovnímu provedení Cupra teď přibývá volnočasový „všeuměl“ Leon X-Perience, který má za úkol zaplnit mezeru po bachraté Altee Freetrack, jejíž výroba byla před časem ukončena, a zároveň připravit půdu pro dva SUV modely, které obohatí nabídku značky v následujících dvou letech

Nejmenší a nejvýraznější

Leon X-Perience vychází z karosářské verze kombi, kterou u Seatu nazývají ST. Od té se navenek odlišuje podobně jako jeho sourozenci Octavia Scout a Golf Alltrack od svých obyčejných provedení, tedy zvýšeným podvozkem a nelakovanými plastovými doplňky. Černé lemy blatníků, prahové nástavce a modifikované nárazníky dodávají Leonu drsnější vzhled a zároveň plní i funkci ochrannou, ale s tmavými metalickými laky příliš nevyniknou. I v případě provedení X-Perience se dveře musí obejít bez ochranných lišt, které se už stylistům na výrazně tvarované boky zřejmě dávat nechtělo.

Seat Leon X-Perience

Vedle nápisu na zadních výklopných dveřích je oplastovaný leon specifický ještě originálními litými koly o rozměru 17, nebo 18 palců.

V případě španělského „scoutu“ designéři vsadili nejvíce na emoce. Leon X-Perience je tak z trojice koncernových konkurentů nejvýraznější a také nejmenší. Na délku měří 4 543 mm na šířku 1 816 a na výšku 1 481 mm. Oproti Octavii Scout je asi o 14 centimetrů kratší a o 5 cm nižší, oproti Golfu Alltrack je ve stejných partiích menší o 12 a 3 centimetry. Rozvorem 2 630 má nejblíže ke Golfu, Octavia má mezi nápravami o 5 centimetrů více.

Příjemně stejný

V interiéru byli designéři s úpravami ještě zdrženlivější. Kromě ochranných lišt prahů, loga na volantu a zajímavého čalounění z hnědé alcantary, které je však za příplatek, rozdíl od běžného leonu kombi nepoznáte. Stejný je i objem zavazadlového prostoru, který nabízí ve standardní konfiguraci velmi solidních 587 litrů, což je jen o 23 litrů méně než u octavie.

Stejně jako ostatní sourozenci z rodiny leonů má příjemně navržený, ale možná trochu zbytečně usedlý interiér. Ten je nadprůměrný co do prostoru i odkládacích ploch, nabízí komfortní posezení ve výtečně tvarovaných sedadlech i kvalitní a pečlivě zpracované materiály.

Nafta dominuje

Automobilka předpokládá, že více než osm z deseti prodaných kombíků bude poháněno vznětovým motorem, a od toho se odvíjí i nabídka. Ta momentálně zahrnuje přeplňovaný zážehový čtyřválec 1,8 TSI, vznětovou šestnáctistovku TDI a dvoulitrové „tédéíčko“ ve dvou výkonových verzích. Na chlup stejnou paletu motorů nabízí i sourozenec Alltrack, Scout je o dieselovou jedna-šestku chudší. Nejsilnější diesel a zážehový agregát jsou standardně spojeny s dvouspojkovou šestistupňovou samočinnou převodovkou DSG, ostatní motorizace s manuálním šestikvaltem. Všechna provedení jsou nyní standardně vybavena pohonem všech kol, v červnu příštího roku rozšíří nabídku verze s pohonem předních kol, která bude k dispozici s motory 1,4 TSI a 1,6 TDI.

Pohodlný výkon

Standardní dvoulitrové TDI s výkonem 150 koní doplněné mechanickou šestistupňovou převodovkou je z hlediska pořizovací ceny, provozních nákladů a dostupných výkonů asi tou nejlepší volbou. Přeplňovaný vznětový čtyřválec má díky kroutícímu momentu 320 Nm vždy dostatek síly a přestože má manuální transmise trochu delší převody, nabízí hodně solidní dynamiku.

Seat Leon X-Perience v číslech

  • délka / šířka / výška / rozvor 4543 / 1816 / 1481 / 2630 mm
  • objem kufru/nádrže 587/55 l
  • pohotovostní hmotnost 1489 - 1562 kg
  • základní cena 624 900 Kč

motory:
1,8 TSI (6st. DSG): zážehový přeplňovaný čtyřválec 1798 ccm, 132 kW/180 k, 280 Nm, zrychlení 0-100 km/h 7,2 s, max. rychlost 221 km/h

1,6 TDI (7st. manuál): vznětový přeplňovaný čtyřválec 1598 ccm, 81 kW/110 k, 250 Nm, 0-100 km/h 11,6 s, max. 184 km/h

2,0 TDI (6st. manuál): vznětový přeplňovaný čtyřválec 1968 ccm, 110 kW/150 k, 320 Nm, 0-100 km/h 8,7 s, max. 208 km/h

2,0 TDI (6st DSG): vznětový přeplňovaný čtyřválec 1968 ccm, 135 kW/180 k, 380 Nm, 0-100 km/h 7,1 s, max. 224 km/h

Při kombinované spotřebě, kterou není problém udržet pod hranicí 6,5 litru, zvládne sprint z klidu na 100 km/h za 8,7 sekundy, což jistě uspokojí i náročnější zákazníky. Řadičkou pohybujete po krátkých drahách se vzorovou přesností, reakce motoru jsou bezprostřední a přímočaré. Chod koncernového čtyřválce je sice doprovázen typicky hrubějším zvukem, ale pod kapotou leonu je dobře utlumený. Vyjma otáček lehce nad volnoběhem, kdy nepříjemně duní, posádku nijak neobtěžuje.

Nejsilnější motorizací pro Leon X-Perience je agregát, který pohání i nejnovější Golf GTD a dieselovou Octavii RS. Špičková varianta 2,0 TDI se 184 koňskými silami pod kapotou patnáct a půl metráku těžkého vozu je zárukou mimořádných jízdních výkonů. Zrychlením na stovku za 7,1 sekundy překonává oba koncernové konkurenty, maximální rychlostí 224 km/h za nimi zaostává jen nepatrně. U auta, které si kromě dálnice troufne i do lehčího terénu, jsou to působivé parametry.

Spojení s výhradně šestistupňovou DSG převodovkou už tak nadšeně nehodnotíme. Zatímco verze se slabším dvoulitrem a manuálem pro nás byla příjemným řidičským zážitkem, v případě nejdražšího dostupného provedení jsme se spíš nudili. Převodovka funguje spolehlivě, ale pocitově krade motoru část výkonu. Změna převodových stupňů je příkladně hladká a komfortní, ale kdovíjak rychlými reakcemi neoslní. Daní za vyšší výkon a automatickou převodovku je jen zhruba o půl litru vyšší kombinovaná spotřeba. Pro řidiče, kteří upřednostňují pohodlí a jednoduché ovládání, je tato kombinace dobrou volbou, ale temperamentní povahy asi bavit nebude.

Seat Leon X-Perience

Kultivovaný projev nestačí

Jediným zážehovým motorem v nabídce je jedna-osmička TSI s výkonem 180 koní. Známý přeplňovaný agregát vyniká tichým, kultivovaným chodem, příkladnou pružností, rychlými reakcemi na pokyny plynového pedálu a plynulou, takřka atmosférickou gradací výkonu. Více by mu však slušelo spojení s manuální převodovkou než dvouspojkovým automatem DSG, který je zde montovaný standardně.

Kvůli posílenému kroutícímu momentu na 280 Nm, který v případě pohonu všech kol přijde vhod, musela být použita šestistupňová varianta DSG, jež umí přenést více než 250 Nm, které jsou pro sedmikvalt limitní. Spolupráce výtečného motoru a důvěrně známé převodovky ovšem v praxi nepotěšila tak, jak bychom čekali. Automat řadí hladce a ve většině případů i velmi rychle, ani v manuálním režimu si však nenechá vnutit sportovní styl jízdy. I na ruční povely ke kick-downu reaguje váhavě a s citelnou prodlevou.

Motoru zde navíc chybí jistá výbušnost a jadrnější zvukový projev, který předvádí s manuální převodovkou, a v konečném zúčtování nenabízí ani kdovíjak hospodárný provoz. Výrobce sice slibuje kombinovanou spotřebu 6,5 litru, té však lze dosáhnout jen s lehkou nohou při jízdě mimo město. V běžném provozním cyklu je třeba počítat se spotřebou spíš kolem devíti litrů.

Komfort cestou necestou

Seat je v koncernové politice značkou orientovanou spíše na sportovně zaměřené řidiče. Obavy, aby „volnočasový“ leon nebyl příliš prkenný, se rozplynuly po pár kilometrech. I na příplatkových 18palcových kolech jezdí podobně plavně jako scout s alltrackem, díky nižší hmotnosti a kompaktnějším rozměrům je navíc možná o fous obratnější.

Ani x-perience se samozřejmě nehodí do složitějšího terénu, ale pro výlety mimo zpevněný povrch je vybaven dostatečně. Díky podvozku zvýšenému o 27 mm oproti standardnímu kombi (15 mm oproti provedení s pohonem všech kol) nabízí světlou výšku 172 mm (Octavia Scout 171 mm), kterou pokoří i některé modely z kategorie SUV. Samozřejmostí je pohon všech kol, který je řešen pátou generací mezinápravové spojky Haldex.

Jízdní vlastnosti jsou vedle designu asi největší ozdobou Leonu X-Perience. Pečlivě odladěný podvozek dokáže pohltit drtivou většinu nástrah, vyšší světlá výška přitom není na škodu ani při sportovnějším stylu jízdy. Boční náklony karoserie jsou téměř v mezích běžného kombi, posádka se ani na klikatých silnicích nemusí cítit jako na rozbouřeném moři. Díky pohonu všech kol je čtyřapůlmetrové kombi mimořádně stabilní za všech okolností. Pokud to v zatáčkách přeženete s rychlostí, přirozenou nedotáčivost potlačí pohon zadní nápravy.

Díky elektronickým uzávěrkám XDS, které pomáhají každou zatáčku vykroužit učebnicovým obloukem, je s leonem radost i na členitých tratích.

Levnější, ale chudší

Základní cena modelu X-Perience byla na českém trhu stanovena na 624 900 korun (1,6 TDI). Za 657 900 korun je v nabídce verze s oblíbeným motorem 2,0 TDI a manuální převodovkou, která je o 25 tisíc levnější než odpovídající Octavia Scout. Vrchol cenové nabídky tvoří silnější TDI s šestistupňovým DSG a cenou 730 900 korun (Scout 734 900 korun).

Seat Leon X-Perience

Standardní výbava provedení X-Perience zahrnuje všechny obvyklé bezpečnostní systémy (ABS, ASR, ESP, EBV, MSR a další), 7 airbagů, elektronickou uzávěrku diferenciálu XDS, dvouzónovou klimatizaci, tempomat, elektricky ovládaná okna a vnější zpětná zrcátka, rádio s CD, barevný dotykový displej a Bluetooth konektivitu, přední mlhová světla, kola z lehkých slitin rozměru 17" a další prvky.

Standardní výbava Octavie Scout je bohatší o vyhřívaná přední sedadla a trysky ostřikovačů, dešťový a světelný senzor a ostřikovače světlometů, tedy o prvky, za které se u Leonu dohromady připlácí 14 400 korun.

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...