Rover Mini: auto pro srdce, ne pro rozum

aktualizováno 
9. 2. 2000 - Neexistuje žádný rozumný důvod ke koupi jetého Rover Mini k využití v každodenním provozu, a přece se anglický klasik s rodokmenem sahajícím až do roku 1959 v bazarech dlouho nezdrží. A nepořizuje ho jenom Mr. Bean. I v Česku se vždy najde dost fandů, kteří mávnou rukou nad tím, že za srovnatelné peníze by dostali ve většině jiných aut víc komfortu, služeb i spolehlivosti. Kupují si pro radost kultovní kus, z něhož vane podmanivý anglický duch: i v maličkém autě se často najde palubní deska z leštěného dřeva, kožené čalounění...
Rover Mini

Rover Mini | foto: AAA Auto Praha

Co proti tomu v očích motoristického labužníka znamená, že za volantem bude sedět nepohodlně a komicky skrčený jako na motokáře, byť karoserie minivozu působí prostorným dojmem. Že nízká kola dají pocítit i menší nerovnosti silnice, že tvrdé a krátké pérování sice chvíli dělá jízdu zajímavě sportovní, ale brzy ji mění v únavnou. Že podle německého TÜV je vůz ve všech věkových kategoriích, pokud se týká hodnocení technického stavu, na chvostu statistik ve společnosti Lady Samary, Seatu Ibiza a Citroënu 2 CV, a mezi auty staršími deseti let je dokonce vůbec nejhorší. Většina automobilů Rover Mini se na zdejší silnice dostala z Německa, kde jsou velmi rozšířené. Zájemci o koupi ojetiny by proto měli sledovat především kvalitu případné opravy po havárii, k nejvýznamnějším rizikům vozu patří rez. TÜV v té souvislosti konstatuje, že korozí trpí už pětileté exempláře. K dalším bolestem se řadí úniky oleje z motoru, nepřesné a u opotřebovaných vozů až komplikované řazení, rezervy bývají v účinnosti provozních i parkovacích brzd. Závady jsou v zavěšení kol, zlobívá osvětlení a elektroinstalace vůbec. Časté výměny žádá kontakt přerušovače. A byť je vůz poměrně jednoduchý, jsou naopak finančně náročné jeho opravy. Příklad za všechny: originální krabička pojistek je u značkového dealera stomarkovou záležitostí. Na zdejším trhu ojetin není rozhodující, jak je Rover Mini starý, důležitější je jeho skutečný stav. Skvost ze šedesátých let tak bude mnohem dražší než o dost mladší, ale neudržovaný a na rekonstrukci čekající vysloužilec zrovna dovezený z Německa. Pro orientaci lze ovšem uvést, že zachovalý exemplář z poloviny osmdesátých let nachází kupce za zhruba 35 tisíc korun a ročník 1993, který v tuzemsku patří k nejmladším z rozšířených, stává kolem 75 tisíc korun. Z klasiků Rover Mini jsou k mání vozy s motory 1.0 a 1.3 o výkonech od 30 do 46 kilowattů (41 až 63 koní), různé sportovní verze jsou v Česku málo obvyklé.

PLUSY
- kultovní a nepřehlédnutelný vůz
- trvalejší hodnota, která s časem poroste
- nevšední - až sportovní - jízdní vlastnosti
- relativně prostorná karoserie
- jednoduchá technika
- někdy pozoruhodně vybavený interiér

MINUSY
- menší komfort, spolehlivost, málo pohodlí
- malá bezpečnost
- drahé náhradní díly
- koroze
- nepřesné a se stářím komplikované řazení
- úniky oleje z motoru
- problémy s účinností brzd
- nekvalitní zavěšení kol
- závady eletroinstalace
- riziko nekvalitních oprav po haváriích v cizině

Největší konkurenti

Jestliže Rover Mini z poloviny osmdesátých let bude stát asi 35 tisíc korun a vůz ze začátku devadesátých roků má cenu kolem 70 tisíc korun, tvoří mu z podobně kultovních automobilů konkurenci ve srovnatelném technickém stavu hlavně Volkswagen Brouk ze šedesátých až sedmdesátých let za 35 tisíc až 40 tisíc korun nebo Citroën 2 CV z počátku osmdesátých let asi za 40 tisíc korun.

Autor:

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

Auto místo nedostupné hypotéky. Nákupy aut na úvěr rostou

Ilustrační snímek

Loni se v Česku prodalo 261 tisíc nových aut, což je sice zhruba o 10 000 méně než v roce 2017, k tomu se ovšem ze...

Hromadná elektrifikace začíná: Audi e-tron startuje, už jsme s nim jeli

Audi e-tron

O elektroautech všichni v autoprůmyslu mluví, někdo nadšeně, jiný s obavami. Do jejich uvádění na trh se ovšem výrobci...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Najdete na iDNES.cz