Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Opel Astra 1.6 kombi: dobrý prostor, líný motor

Opel Astra 1.6 Caravan nabízí proti svému největšímu rivalovi na tuzemském trhu - Škodě Octavii - víc místa pro kolena cestujících na zadních sedadlech, ale kabinu má užší. Motor 1.6 pod kapotou německého vozu dává obvyklý výkon sto koní, leč jeho pružnost je ve srovnání s konkurenty menší. A jak vyplývá ze srovnávací tabulky, další nepříjemnou vlastností astry je vyšší cena.
Zrychlení z nuly na sto kilometrů v hodině zvládl vůz v testu MF DNES ve zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) za 14,9 vteřiny. Stejně výkonná Octavia 1.6 (74 kW) se k téže rychlosti na zkušebním letišti rozjela za 13,1 vteřiny. U astry navíc dává o sobě vědět šestnáctiventilová technika, která lépe zrychluje až ve vyšších otáčkách a řidiče nutí k častějšímu řazení rychlostních stupňů, nechce-li se spokojit s pomalým pohybem ručičky rychloměru. Lepší dojem zanechala poměrně líná astra v testu svou spotřebou: na dálnicích se vešla těsně pod sedm litrů a na okresních silnicích brala od pěti do sedmi litrů na stovku kilometrů. V kopcovitém terénu a při razantnější jízdě je nutné počítat s horní hranicí. V pražských ulicích byla spotřeba v průměru devítilitrová. Mezi nejlepší vozy své kategorie se Opel Astra 1.6 Caravan řadí také díky výbornému podvozku, který patří k tvrdším a především spolehlivým. Řidič se může spolehnout na výborné jízdní vlastnosti stejně jako na snadné a přesné ovládání. Pochvalu zaslouží i komfortní sedadla s dobrým bočním vedením. Opel už je tradičně užší v nabídce vnitřního prostoru. To se také potvrdilo jako jediná slabina jeho karoserie. Jinak pracovníci zkušebny ÚSMD naměřili astře nadprůměrně místa pro kolena cestujících na zadních sedadlech. Ve srovnání se Škodou Octavia má astra o sedm centimetrů víc místa mezi předním a zadním sedadlem. Zatímco objem kufru astry (480 litrů) představuje jen průměr aut její třídy, umožňuje nadstandardní možnosti přepravy nákladu velmi nízká hrana zavazadelníku a zhruba čtvercový otvor uprostřed zadního sedadla. Ten je zvláště praktický pro převážení dlouhých předmětů, například lyží. Výtku naopak zaslouží plato, jež skrývá obsah kufru před kolemjdoucími. Je vyrobeno z měkkého materiálu, takže unese jen lehké předměty. Jeho skládání a rozkládání je navíc méně praktické než u konkurence, která často používá vysouvací mechanismus. Martin Kovář, který v testech MF DNES hodnotí auta z pozice tělesně handicapovaného řidiče, oceňuje vnitřní prostor a kufr Oplu Astra 1.6 Caravan. "Sedačky mají - zdá se - dobré boční vedení a nízká hrana kufru usnadní nakládání přímo z vozíku. Ale zvednout přední kapotu - to je kus pořádné práce nejen člověka na vozíku, ale i pro dámu bez handicapu," říká Martin Kovář.

Hodnocení MF DNES

Motor a převodovka
Pružnost motoru 7
Převodovka 8
Spotřeba v testu 8

Karoserie a interier
Prostor na př. sedadlech 7
Prostor na zad. sedadlech 9
Využití kufru 9
Výhled z vozu 8

Podvozek
Jízdní vlastnosti 8
Řízení a ovladatelnost 9
Tlumení nerovností 7
Brzdy 8
Poznámka: min. 1, max. 10 bodů

Měření MF DNES

Zrychlení 0-100 km/h (s) 14,9
Zrychlení 0-400 m (s) 19,6
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) 13,8
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) 27,7
Brzdná dráha z 80 km/h (m) 30,3
Pramen: ÚSMD

Očima designéra
Opel Astra Caravan, prostorný, praktický automobil, jehož tvary budí dojem menšího vozu, než ve skutečnosti je. Design je velmi dobře sladěn s karosářskými díly, které sdílí s ostatními variantami této typové řady. Dokonce si myslím, že Astra Caravan je po třídveřové verzi tvarově nejčistší. Škoda jen, že povedený design karoserie nekoresponduje s provedením interiéru, kde se designéři naopak moc nepředvedli. Interiér postrádá nápad a odráží snahu o úsporu nákladů více, než by bylo u této třídy vozů akceptovatelné. Stejnou výtku bych měl i k některým detailům karoserie. Například vnější kliky dveří působí laciným dojmem. Ani v tomto případě to však není pouze vina použitých materiálů.
Jan Prokop, autor je spolupracovníkem redakce

Prognóza odhadce
Opel/Vauxhall Astra je od roku 1993 nejprodávanějším kombi na evropském trhu, kde si je rozdělují všechny skupiny zákazníků. Je oblíbeným služebním vozidlem mnoha firem i každodenním společníkem obchodních zástupců. Po ukončení leasingů se tak auta ve značné míře a v mnoha verzích objeví na trhu ojetin, ale jejich ceny to nijak dramaticky neovlivní. Komu se bude cena nové astry zdát vyšší, ten může sáhnout po předchozí generaci, která se vyrábí paralelně a stále představuje solidní nabídku. Nová astra kombi ztratí v prvním roce 25 a ve druhém dalších zhruba šest procent hodnoty. Po pětiletém provozu její cena klesne na 203 tisíc korun.
Tomáš Majer, autor je spolupracovníkem redakce


 

Opel Astra kombi

Autor:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Škoda stále roste, šampionkou prodejů je octavia. Spalováky neodepsala

2. května 2024

Škoda Auto zvýšila v prvním čtvrtletí dodávky vozů zákazníkům o 5,2 procenta na 220 500 aut....

Plzeňská univerzita bude vychovávat inženýry elektromobility, je o ně zájem

2. května 2024

Fakulta elektrotechnická Západočeské univerzity v Plzni (FEL) rozšiřuje studijní programy, aby lépe...

Kozel zahradníkem: renomovaný znalec Porsche je u soudu za padělané veterány

2. května 2024

Krajský soudu v německých Cáchách od roku 2021 řeší případ tří obžalovaných, kteří se zodpovídají z...

Autozápisník: Tisíc koní pro Škodu, salámová alfa a ferrari, co jede jen 25 km/h

2. května 2024

Dubnové události v automobilové branži měly mnohdy až aprílový rozměr. Na nejzajímavější sériové...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...