Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Octavia - žíznivý motor 1,8 nahradil dvoulitr

- Škoda Octavia s benzinovým motorem 1,8 odstartovala před třemi roky prodej své modelové řady a právě premiérový pohon v nabídce jako první opustila. Už několik týdnů totiž původní 1,8litrový motor v ceníku nahrazuje dvoulitr s výkonem o deset koní menším, a jak se v redakčním testu potvrdilo - i s nižší spotřebou.

Může se hodit

Automobil Škoda
Česká kvalita s více
než stoletou historiií.
Na online obřím portálu www.automodul.cz

Právě benzinový apetyt byl nejčastějším terčem kritiky dvacetiventilového motoru 1,8. Přesně před třemi lety odstartovala Škoda Octavia s tímto pohonem dlouhodobý test v redakci MF DNES, která jej získala v aukci na dobročinné účely jako vůbec první vůz svého typu prodaný v tuzemsku. Během půl roku Octavia 1,8 absolvovala třicet tisíc kilometrů, při nichž se jen výjimečně podařilo spotřebu stlačit pod osm litrů na sto kilometrů. Automobilka Škoda nedávno žíznivý motor 1,8 v nabídce nahradila osmiventilovou pohonnou jednotkou 2,0, která v koncernu Volkswagen patří spíše k osvědčeným než novým. Kromě Octavie lze zmíněný pohon najít také pod kapotou Volkswagenů New Beetle a Bora. Asi jediným záporem motoru 2,0 v porovnání s osmnáctistovkou je jeho vyšší zdvihový objem, který ho řadí do dražší kategorie povinného ručení. Hlavně ve spotřebě však dvoulitr ušetří řidičovu peněženku nadměrných vydání. Při klidné jízdě bez zbytečného vytáčení motoru do vysokých otáček se Octavia 2,0 v testech MF DNES spokojila se šesti a půl litry benzinu na sto kilometrů, na dálnici si řekla o osm litrů, a ani ve městě se nemusí spotřeba při běžném provozu přehoupnout výrazně přes deset litrů paliva na sto kilometrů. Ač má dvoulitr vyšší zdvihový objem než motor 1,8, nabízí výkon o deset koní nižší. Méně síly nahrazuje jeho dobrý zátah od nízkých otáček, což se nedalo prohlásit o osmnáctistovce. Ta vybízela k vysokým otáčkám, aby až v nich dala řidiči pocítit zátah silného motoru. To se projevovalo na pružnosti vozu. Jestliže Octavii 1,8 před třemi lety naměřila nezávislá zkušebna zrychlení z nuly na sto kilometrů za třináct vteřin, u dvoulitrového vozu tentokrát technici pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) docílili téhož o půldruhé sekundy dřív. Přesto Škoda Octavia 2,0 není ve své kategorii nejsvižnější. O sekundu lepší zrychlení naměřila zkušebna například Fordu Focus 2,0. Ve zrychlení z padesáti na devadesát kilometrů za hodinu a z osmdesátky na sto dvacet zaostala Octavia 2,0 nejen za Fordem, ale třeba i za Opelem Zafira 1,8. Ve stejném porovnání se dvoulitrové Octavii podle měření ÚSMD vyrovná i slabší Renault Mégane Break 1,6. Naopak výborného výsledku tentokrát Octavia dosáhla v testu brzdné dráhy. Z rychlosti osmdesát kilometrů za hodinu zastavila po osmadvaceti a půl metru. Tím se mezi zhruba dvěma desítkami aut, které letos zkušebna ÚSMD pro přílohu AUTO MOTO prověřila, dostala spolu s Hondou HRV a Mazdou 323 na první příčku v žebříčku nejlepších brzd.

Měření MF DNES

Zrychlení 0-100 km/h (s)  11,6
Zrychlení 0-400 m (s)  17,7
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s)  10,5
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s)  22,0
Brzdná dráha z 80 km/h (m)  28,5
Pramen: ÚSMD

Očima designéra
Líbí se nám Škoda Octavia pořád? Nenecháváme se pohledem na množství jiných krásek svádět k nevěře? Celkový tvar Octavie vnímám stále jako působivý a přitažlivý. Nějaký ten make-up by jí neuškodil: ten vážný až smutný pohled očí, tedy světel! Takhle pohlednou, solidní, plnoštíhle vypruženou zdravou figuru s nezaměnitelnými tvary hned tak nějaké auto ani vyšší kategorie nemá. Delší rozvor kol by však byl na místě,aniž by její plavné křivky utrpěly. (Ve vládních garážích jsem takové dvě delší - o osm centimetrů - viděl. Byly krásné!) Maska chladiče byla volena dobře. Její vazba na silnou tradici Škody je zřetelná a sympatická. U Octavie má i správnou velikost. (Vídávám různé náhražky za ni - bez loga - vypadající jako oteklé rybí rty. Nemám nic proti rybám, spíše proti deformování hodnotných tradic).
Pavel Hušek, autor je spolupracovník redakce

Prognóza odhadce
Pro motoristy, kteří budou chtít na silnici se škodovkou konkurovat zahraničním vozům střední třídy (neuvěřitelné se stalo skutkem), je určena Octavia 2,0. Nabídka motorů pro Octavii je dnes tak široká, že je možné mít prakticky vše. Pokles prodeje v prvním pololetí 1999 druhého nejprodávanějšího osobního automobilu v Česku to však krátkodobě zřejmě nezastaví. Octavia 2,0 SLX navíc míří ke skupině zákazníků, kteří více než na peníze hledí na image a dají přednost zahraničnímu autu. Je obdivuhodné,jak rychle se Škodovce spolu s Volkswagenem povedlo zvrátit tento fenomén na zahraničních trzích ve svůj prospěch. Pokles ceny »největší« ze škodovek bude také největší: pětileté průměrně ojeté auto bude pravděpodobně k mání za 230 000 korun.
Petr Liška, autor je spolupracovník redakce

Škoda Octavia 2.0

Autor:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Kozel zahradníkem: renomovaný znalec Porsche je u soudu za padělané veterány

2. května 2024

Krajský soudu v německých Cáchách od roku 2021 řeší případ tří obžalovaných, kteří se zodpovídají z...

Autozápisník: Tisíc koní pro Škodu, salámová alfa a ferrari, co jede jen 25 km/h

2. května 2024

Dubnové události v automobilové branži měly mnohdy až aprílový rozměr. Na nejzajímavější sériové...

Michelangelo špíny vystačí s málem. Zaprášená auta proměňuje v umělecká díla

1. května 2024

Žádná plátna, žádné barvy. Američan Scott Wade si vystačí se štětcem a špinavými auty. Na jejich...

Tip pro autaře, na Prvního máje je veteránský závod s devadesátiletou tradicí

30. dubna 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí odstartuje svůj jubilejní ročník už...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...