Vozit se jako Mussolini. Jedinečná Lancia Astura v aukci

  9:26aktualizováno  9:26
Benito Mussolini řídil dříve letadla než auta. Když objevil kouzlo automobilu, stal se z něj vášnivý "alfista". Unikát, který italského vůdce vozil a je nyní k mání v dražbě, ovšem nosi značku jiné italské automobilky - Lancia. Za jediný exemplář Lancie Astury byla stanovena vyvolávací cena 25 tisíc dolarů. Výtěžek půjde na pomoc nemocným dětem.

DALŠÍ FOTOGRAFIE

11. října 2005: Lancia fašistického diktátora Benita Mussoliniho byla v internetové aukci prodána za 140 tisíc dolarů. V aukci se sešlo 86 nabídek.

V Lancii Astuře, kterou oblékl do ladného tmavomodrého kabátu slavný Pininfarina, začal "vůdce národa" jezdit v roce 1939.

Auto, které za nejasných okolností skončilo po válce v amerických rukou, je v perfektním originálním stavu k mání v internetové aukci.

Do roku 1962 stálo auto italského diktátora v expozici muzea automobilů u Niagarských vodopádů.

Poté se stopy Mussoliniho Lancie ztrácejí v garáži neznámého soukromého sběratele.

Znovu se Lancia Astura objevila až nyní, kdy ji jako charitativní dar dostala kanadská organizace SickKids, pečující o nemocné děti. Desetidenní aukce začala 30. září 2005 na www.eBay.com, vyvolávací cena byla stanovena na 25 tisíc dolarů (cca 770 tisíc korun).

***

3/10/2005 13:00 - Po třiceti přihozeních se čtvrtý den aukce cena prozatím vyšplhala na 61 077 dolarů.

***

Auto je v perfektním stavu, nový majitel k němu dostane také kompletní provozní dokumentaci od roku narození, které se datuje k roku 1939, nebo také 18 podle kalendáře fašistického režimu.

Za chromovou mřížkou chladiče, která je sama o sobě uměleckým dílem, bije třílitrové osmiválcové srdce, ovládané s pomocí čtyřstupňové převodovky.

O "Duceho" pohodlí a bezpečnost pečovaly všechny nejmodernější výdobytky techniky své doby. Na autě tak najdeme nastavitelné zadní odpružení nebo kotoučové brzdy na všech kolech. Uvnitř nechybí chrom a ušlechtilé materiály, nastavitelná zadní sedadla nebo čtecí lampičky.

Před slunečními paprsky a zvídavými pohledy chránily "Duceho" soukromí záclonky z čistého hedvábí. Myslelo se také na praktičnost, v interiéru tak najdeme množství kapes, kapsiček a dalších odkládacích prostor.

Řidič sedával na sedadle v kombinaci modré a krémové kůže, zasunovacím sklem oddělený zadní prostor pro fašistického vládce Itálie je vyveden v jemné béžové kůži. Pracoviště řidiče zdobí elegantní hranaté budíky s ciferníky barvy slonové kosti.

Mussolini: Alfista tělem i duší

Benito Mussolini dostal řidičské oprávnění relativně pozdě, do automobilů se ale vzápětí zamiloval. Měl rád především Alfy Romeo. Ty nejkrásnější kousky své doby si koupil, nebo je dostal. Za volantem Alfy Romeo 6C 1750 karosované Zagatem dokonce poznal svou milenku Clarettu Petacciovou.

Mussolini dostal řidičský průkaz v 39 letech v roce 1922. Jeho prvním vozem bylo Bianchi 15, které dostal od jedné ze svých přítelkyň po čtyřleté známosti.

Ještě dříve než řidičské oprávnění získal "Duce" pilotní průkaz. Za knipl letadla usedal od roku 1920. 

Mnohé alfy z Mussoliniho sbírky byly kabriolety. Všechny nové modely, které z milánské fabriky vyjely, byly ještě před oficiální premiérou předvedeny právě jemu.

Zachoval se dopis adresovaný majiteli automobilky Nicolovi Romeovi, ve kterém Mussolini píše, že auto "jede velmi dobře, má ale příliš zahraničních součástí: švýcarské hodinky, francouzský klakson, německou elektrovýzbroj..." V tomto případě se jednalo o šestiválcový spider Alfa Romeo z roku 1926, karosovaný Zagatem.

Podle "Ruote Classiche"

Mussoliniho Lancia Astura

Autoři: ,

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Ioniq je ideální na každodenní dojíždění. Hyundai ho zlevnil

Hyundai IONIQ Electric

Elektromobil Hyundai Ioniq již čeká na svého nástupce, přijít má na podzim. I díky tomu se nyní prodává za docela...

Další z rubriky

Sněhulák v dehtu: Rozumíte hantýrce bazarníků? Otestuje se

Ilustrační snímek

Českem začíná východoevropská říše ojetin. Porozumět tajemnému jazyku bazarníků je pro ty, kteří nové auto nechtějí,...

Z Prahy vyjel závod veteránů. První etapu absolvují vlakem

Retro Prague Historic Rally 2019

Z centra Prahy ve čtvrtek odpoledne slavnostně odstartoval 20. ročník Retro Prague Historic Rally, která je podle...

Když slunění u Jadranu omrzí, je pro autaře povinná návštěva země motorů

Bugatti EB110

Italové povýšili stavbu aut za umění, mistry na to jsou v Zemi motorů (terra dei motori). Pádskou nížinu kolem Boloni a...

Najdete na iDNES.cz