Vozit se jako Mussolini. Jedinečná Lancia Astura v aukci

  9:26aktualizováno  9:26
Benito Mussolini řídil dříve letadla než auta. Když objevil kouzlo automobilu, stal se z něj vášnivý "alfista". Unikát, který italského vůdce vozil a je nyní k mání v dražbě, ovšem nosi značku jiné italské automobilky - Lancia. Za jediný exemplář Lancie Astury byla stanovena vyvolávací cena 25 tisíc dolarů. Výtěžek půjde na pomoc nemocným dětem.

DALŠÍ FOTOGRAFIE

11. října 2005: Lancia fašistického diktátora Benita Mussoliniho byla v internetové aukci prodána za 140 tisíc dolarů. V aukci se sešlo 86 nabídek.

V Lancii Astuře, kterou oblékl do ladného tmavomodrého kabátu slavný Pininfarina, začal "vůdce národa" jezdit v roce 1939.

Auto, které za nejasných okolností skončilo po válce v amerických rukou, je v perfektním originálním stavu k mání v internetové aukci.

Do roku 1962 stálo auto italského diktátora v expozici muzea automobilů u Niagarských vodopádů.

Poté se stopy Mussoliniho Lancie ztrácejí v garáži neznámého soukromého sběratele.

Znovu se Lancia Astura objevila až nyní, kdy ji jako charitativní dar dostala kanadská organizace SickKids, pečující o nemocné děti. Desetidenní aukce začala 30. září 2005 na www.eBay.com, vyvolávací cena byla stanovena na 25 tisíc dolarů (cca 770 tisíc korun).

***

3/10/2005 13:00 - Po třiceti přihozeních se čtvrtý den aukce cena prozatím vyšplhala na 61 077 dolarů.

***

Auto je v perfektním stavu, nový majitel k němu dostane také kompletní provozní dokumentaci od roku narození, které se datuje k roku 1939, nebo také 18 podle kalendáře fašistického režimu.

Za chromovou mřížkou chladiče, která je sama o sobě uměleckým dílem, bije třílitrové osmiválcové srdce, ovládané s pomocí čtyřstupňové převodovky.

O "Duceho" pohodlí a bezpečnost pečovaly všechny nejmodernější výdobytky techniky své doby. Na autě tak najdeme nastavitelné zadní odpružení nebo kotoučové brzdy na všech kolech. Uvnitř nechybí chrom a ušlechtilé materiály, nastavitelná zadní sedadla nebo čtecí lampičky.

Před slunečními paprsky a zvídavými pohledy chránily "Duceho" soukromí záclonky z čistého hedvábí. Myslelo se také na praktičnost, v interiéru tak najdeme množství kapes, kapsiček a dalších odkládacích prostor.

Řidič sedával na sedadle v kombinaci modré a krémové kůže, zasunovacím sklem oddělený zadní prostor pro fašistického vládce Itálie je vyveden v jemné béžové kůži. Pracoviště řidiče zdobí elegantní hranaté budíky s ciferníky barvy slonové kosti.

Mussolini: Alfista tělem i duší

Benito Mussolini dostal řidičské oprávnění relativně pozdě, do automobilů se ale vzápětí zamiloval. Měl rád především Alfy Romeo. Ty nejkrásnější kousky své doby si koupil, nebo je dostal. Za volantem Alfy Romeo 6C 1750 karosované Zagatem dokonce poznal svou milenku Clarettu Petacciovou.

Mussolini dostal řidičský průkaz v 39 letech v roce 1922. Jeho prvním vozem bylo Bianchi 15, které dostal od jedné ze svých přítelkyň po čtyřleté známosti.

Ještě dříve než řidičské oprávnění získal "Duce" pilotní průkaz. Za knipl letadla usedal od roku 1920. 

Mnohé alfy z Mussoliniho sbírky byly kabriolety. Všechny nové modely, které z milánské fabriky vyjely, byly ještě před oficiální premiérou předvedeny právě jemu.

Zachoval se dopis adresovaný majiteli automobilky Nicolovi Romeovi, ve kterém Mussolini píše, že auto "jede velmi dobře, má ale příliš zahraničních součástí: švýcarské hodinky, francouzský klakson, německou elektrovýzbroj..." V tomto případě se jednalo o šestiválcový spider Alfa Romeo z roku 1926, karosovaný Zagatem.

Podle "Ruote Classiche"

Mussoliniho Lancia Astura

Autoři: ,

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

Přelomovou škodovku začal vyrábět nový závod s moderními technologiemi

Škoda 1000 MB

Přelomovým vozem v historii československého automobilismu se stala Škoda 1000 MB. Pro výrobu tohoto prvního tuzemského...

Rok 1968 byl pro Mercedes přelomový. Žralok vozil do pivovaru dělníka Havla

Mercedes Benz 240D 3.0

Osmašedesátý rok minulého století zaznamenal nejen politický var, ale také významnou změnu na automobilovém trhu....

Autofotka týdne: Munzarova mistrovská tatrovka osiřela

Tatra 602 Tatraplan Sport V8 Luďka Munzara

Ve věku 85 let zemřel Luděk Munzar. Známý herec a dabér Paula Newmanna se proslavil také jako automobilový závodník. V...

Najdete na iDNES.cz