Fiat Panda Van 4x4 - užitkový drobeček do hor

  11:46aktualizováno  11:46
Od výroby prvních Fiatů Panda uplynulo již sedmnáct let, přesto se hlavně v jihoevropských zemích stále objevují. Na tuzemský trh, kde na sebe tento malý vůz chce upozornit hlavně nízkou pořizovací cenou, právě proniká užitková verze s přívlastkem Van. Nejlevnější užitková Panda přijde na necelých 200 000 korun.

Testovaná verze měla silnější motor se zdvihovým objemem 1108 cm3, ale i možnost přiřazení pohonu obou náprav. Její cena se vyšplhala až na 282 900 korun.

Trumfem Pandy 4x4 je prakticky neexistující konkurence v segmentu nejmenších užitkových vozidel s pohonem obou náprav. Zapojení pohonu zadních kol provádí řidič táhlem mezi řadicí pákou a ruční brzdou.

S pohonem všech kol zdolává Panda bez problémů příkrá stoupání na polních cestách, stejně neocenitelná je na sněhu či na ledu. Téměř dvacet let života Pandy je však cítit na nepřesném a ztuha jdoucím řazení.

+ pohon všech kol

- tuhé řazení

Jízdu trochu znepříjemňuje také vyšší hlučnost motoru doplněného o přímé vstřikování paliva. Jeho výkon 54 koní však stačí i k dosažení maximální dálniční rychlosti 130 km/h, dech neztrácí, ani když je automobil plně zatížen. Řidič Pandy musí počítat s tím, že s výškou téměř metr a půl patří malý italský Van k vozům, které se v zatáčkách naklánějí více než klasická osobní auta.

Průměrnou spotřebu výrobce uvádí 7,6 litru benzinu na sto kilometrů. Při testovacích jízdách se spotřeba pohybovala v rozmezí od sedmi litrů na mimoměstských silnicích až po 11 litrů při naloženém autě ve městě. Přeměna osobní Pandy na užitkový model spočívá ve vynětí zadní sedačky a v připojení plastové nástavby.

Tím dostala Panda Van praktičtější zadní dveře, které tvoří dvojice stejně velkých křídel s malými okénky doplněných mřížkou. Po otevření nákladového prostoru se objeví prostor s využitelným objemem až 1200 litrů, do něhož lze nakládat materiál s maximální váhou 280 kilogramů při obsazení jedním členem posádky.

Svou užitečnou hmotností Panda Van o něco pokulhává za konkurenčními Renault Twingo Van nebo Opel Corsa Van. Na první pohled zajímavého řešení se dostalo otevírání levé části dvoudílných dveří - funguje na principu bovdenového lanka. Nevýhodou takového způsobu otevírání je skutečnost, že zaměstná obě ruce.

Jedničku si naopak zaslouží gumový povrch celé ložné plochy. Těžký náklad po něm při nakládce jednoduše sjede dovnitř a lehčí materiál při jízdě neklouže po podlaze jako u užitkových aut s plechovou podlahou. Další kladné body získává Panda za svá boční okénka.

Sklo nahradily samostatně uzamykatelné plastové výplně na plynových vzpěrách. Ruce závozníka se tak lehce dostanou i ke zboží, které je na ložné ploše úplně vpředu, při manipulaci s delšími předměty otvory usnadní jejich posunování.

V příplatkové výbavě je i sada úchytných ok za 1800 korun a nosič žebříku se skříňkami na nářadí do úložného prostoru za 8700 Kč. Spartánský interiér Pandy Van má několik výraznějších kladů a záporů. K první skupině patří velké množství odkládacích míst v čele s přihrádkou táhnoucí se napříč Pandou od místa pro spolujezdce až k řidiči.

Záporné body si zaslouží ovladače ventilace a ohřívání vnitřního vzduchu skryté za věncem volantu. Pochvalu si nezaslouží ani tvarování sedadel, naopak kladem je jejich omývatelný materiál.

Fiat Panda Van 4x4

Rozměry D/Š/V (mm) 3408/1494/1435
Objem motoru (cm3)

1108

Výkon (kW/k)

40/54

Max. točivý moment (Nm/ot. za min.)

86/3250

Maximální rychlost (km/h)

130

Spotřeba (l/100 km)

7,6*

Užitečná hmotnost (kg)

280+1 osoba

Objem skříně (m3)

1,2

Havarijní pojištění (Kč)

18 615/7440 **

Cena (Kč)

282 900

*průměrná spotřeba podle výrobce

**bezbonusové pojistné u ČP při spoluúčasti 5 % (včetně odcizení) a 20 % (bez odcizení)


MF DNES: Auto moto 28. ledna 1998

Panda sice není žádný krasavec, může se však pochlubit praktičností

Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Témata: Fiat, Opel, Renault

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Zafira je teď francouzská dodávka, po dvaceti letech až devítimístná

Opel Zafira Life

Zafira je zavedené jméno, po dvaceti letech ovšem mění disciplínu. Z klasického MPV je teď osobní dodávka. Zafira Life...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Střep z okruhové potyčky šampiona F1 je cennou trofejí

Nascar Chevrolet Camaro Jacques Villeneuve

Z prvního závodu NASCAR v Česku, který se jel začátkem letních prázdnin v Mostě, si diváci „odvalovali“ sjeté...

Když slunění u Jadranu omrzí, je pro autaře povinná návštěva země motorů

Bugatti EB110

Italové povýšili stavbu aut za umění, mistry na to jsou v Zemi motorů (terra dei motori). Pádskou nížinu kolem Boloni a...

Specialista na malá auta slaví 120 let. Fiat patří k nejstarším značkám světa

Fiat 500

Automobilka Fiat je dnes čtvrtým nejstarším výrobcem automobilů na světě. Déle vyrábějí bez přestání motorová vozidla...

Najdete na iDNES.cz