Dovoz auta: radost i starost

  19:15aktualizováno  19:15
Co vás může potkat při dovozu auta ze zahraničí? Jaké auto vůbec můžeme přihlásit do provozu? Jak to bude s poplatky po vstupu do EU? Přinášíme základní informace, týkající se individuálního dovozu aut. Přihlásit jde až jedenáctileté auto. Přibyl pětitisícový poplatek za likvidaci vraku.

Kolik a za co platit?

Dobrou zprávou je, že od 1.5.2004 nebude uvalováno clo na žádné zboží.

Nové auto - takové, které je mladší 6 měsíců a nemající najeto více než 6000 km, nakoupíte v jiné zemi EU bez DPH. Tuto daň je však nutné po dovozu zaplatit u nás, podle sazby platné v ČR.

Dovážíme-li automobil ojetý (tedy straší 6 měsíců, najeto více než 6000km), zaplatíme DPH v zemi nákupu.

Při registraci zaplatíme evidenční poplatek 300 - 2000 korun (300 Kč pro vozidla splňující "evropskou homologaci", 2000 Kč pro vozidla procházející schvalovacím řízením).

POZOR NOVINKA!

Nově schválený zákon o odpadech (188/2004), zavádí nový jednorázový poplatek na likvidaci autovraků ve výši 5000 korun. Poplatek se platí na zvláštní účet Státního fondu životního prostředí České republiky. V některých případech může být tento poplatek dovozci odpuštěn (více § 37 zákona o odpadech).

Kde hledat?

Provoz aut je upraven dvěma zákony a to zákonem 56/2001 o podmínkách provozu vozidel a zákonem 168/1999 o pojištění odpovědnosti.

Zákon 56/2001 (novelizuje zákon 168/1999) byl pětkrát novelizován: 478/2001 Sb., 175/2002 Sb., 320/2002 Sb., 193/2003 Sb. a 103/2004 Sb (začne platit 1/5/2004).

Nehlédnout je třeba také do novelizovaného zákona o odpadech - 188/2004 Sb.

Co dovézt?

V současné době smějí být do ČR dovážena ze zahraničí osobní auta stará maximálně osm let od data první registrace v zahraničí ke dni proclení vozu. Již nyní a od prvního května též budou moci být do ČR dovážena auta, která splní globální homologaci ES.

Dovoz aut bez homologace podle směrnic ES bude i nadále omezen věkem osmi let, tzn. že budou muset mít osvědčení o schválení technické způsobilosti silničního motorového vozidla (případně jeho ověřenou kopii - technický průkaz ze zahraničí) a po dovozu  budou muset absolvovat kontrolu ve zkušební stanici.
(Auta starší 23 let podléhají jiným testacím vyžadovaným u veteránů.)

Evropská (globální) homologace ES

Osvědčení o tom, že automobil plní jednotné evropské předpisy. Tuto homologaci splňují auta některých značek už od roku 1993. Součástí homologace je také závazek výrobce k ekologické likvidaci auta poté, co doslouží.

Jak a kde ji najít?

To, že má auto "globální homologaci" poznáme podle souboru znaků uvedeného na výrobním štítku.  

Má předepsanou skladbu. Začíná malým písmenem e a pokračuje jedno- či dvoumístným číslem, následuje hvězdička a číslo homologace a teprve potom je klasické výrobní číslo (např. e1*93/56*0026 ).  Pozor nestačí záznam v německém technickém průkazu.

Co je možné přihlásit?

Dovoz aut ze zahraničí není výhodný jen pro ojetá auta, díky rozdílům v daňových sazbách se v některých případech vyplatí dovézt ze zahraničí i auto nové.

Postup při přihlašování jednotlivě dovezeného auta do ČR je závislý na tom, jedná-li se o auto nové, či ojeté. Dalším důležitým kritériem je, má-li tzv. "evropskou homologaci ES".

Přehled možností:

* Jednotlivě dovezené vozidlo - nové, dosud neprovozované

A) Je držitelem osvědčení o homologaci ES  - bezproblémová registrace bez požadavku na jakékoliv další testy, kontroly apod.

B) Není držitelem osvědčení o homologaci ES - musí mít doklad o schválení technické způsobilosti vozidla (nebo jeho ověřenou kopii) vydaný jiným státem. Poté následuje kontrola ve zkušební stanici (tj. v pověřené STK), zda plní technické požadavky platné v ČR.

* Jednotlivě dovezené vozidlo - ojeté, již provozované a registrované v cizím státě

K 31.12.2003 bylo v ČR registrováno celkem 3 706 012 ks osobních automobilů v průměrném věku 13,49 roku. Vozidla starší než 15 let (to je do roku výroby 1988) tvoří více než třetinu (1 299 508 ks  = 35,06 %) tohoto vozového parku. Od počátku roku 1993 do konce roku 2003 bylo přitom do České republiky dovezeno 1 343 547 ks ojetých osobních automobilů a tuzemské prodeje nových osobních vozidel za toto období činily 1 550 4401 ks.

A) Je držitelem osvědčení o homologaci ES - dovoz možný bez ohledu na stáří vozidla, pouze  kontrola ve zkušební stanici (stáří vozidla do 8 let), nebo v pověřené zkušebně (auta starší 8 let), zda na vozidle nebyly uskutečněny technické úpravy, které by neodpovídaly danému osvědčení o homologaci ES.

B) Není držitelem osvědčení o homologaci ES -  dovoz je v tomto případě nadále omezen stářím vozidla (max. 8 let) a plněním emisních limitů podle normy EURO 2.
Dále pak zkušební stanice kontroluje, zda dané vozidlo plní technické požadavky platné v ČR v době výroby vozidla.

 

Zdroje: Sdružení automobilového průmyslu, Ministerstvo dopravy ČR, Informační centrum EU

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Značka v Praze mate řidiče. Porušení zákazu stojí nejmíň 1500 korun

MHD

Neobvyklá značka u supermarketu v pražské Michli mate řidiče. Někteří ji dodržují, jiní ji považují za neplatnou a...

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Cena roční dálniční známky by mohla narůst na dva tisíce korun

Dálniční známka pro rok 2019

Cena roční dálniční známky pro osobní automobily by se mohla zvýšit z 1 500 na 2 000 korun, jak původně chtělo...

Máme to těžší, než si myslíte, nežijeme na jachtě, říkají dědicové BMW

Muzeum BMW v Mnichově

Být majitelem tak velké firmy, jako je německá automobilka BMW, neznamená jen samá pozitiva, večírky a okázalý život....

Výroba Passatu v Česku není jistá, říká odcházející šéf továrny v Kvasinách

Jiří Černý na konci června končí ve funkci ředitele závodu Škody Auto v...

Za jeho pětiletého působení závod Škoda Auto v Kvasinách zdvojnásobil kapacitu a připravuje se na výrobu prvního...

Další z rubriky

Trabant pro plážové šviháky. Soudruzi z NDR si mohli nechat zajít chuť

Trabant Tramp

Otevřený Trabant Tramp pro volný čas a zábavu byl určen především pro export do kapitalistických zemí. Na počátku...

Automobilové perly na spanilé jízdě Československem

Start veteránského závodu 1000 mil československých

Víc než sto automobilových veteránů vyrobených před rokem 1939 pádí Československem v tisícimílové připomínkové jízdě,...

Autofotka týdne: Zuřivý Ford Escort v oblacích dýmu

Ford Mustang Sprinty 2019

Letiště v Tchořovicích u Blatné opět zažilo na začátku května mejdan amerických automobilových legend. Jednou z hvězd...

Najdete na iDNES.cz