Cizeta: Auto, které v Česku nikdo nemá

  18:00aktualizováno  18:00
Cizeta, zcela originální auto dává svému majiteli za mimořádnou cenu i jistotu, že bude patřit do velmi úzkého kruhu majitelů naprostých unikátů. Italský unikát jménem Cizeta nemá v České republice prozatím nikdo.

Maserati, Ferrari, Lamborghini, Rolls-Royce...

Značky, při jejichž vyslovení se zatetelí srdce pravého motoristického fandy.

V součtu je v republice registrovaných vozů značek z tohoto klubu vyvolených na desítky, možná hodně přes sto.

Avšak vůz značky Cizeta v Česku nemá dosud nikdo.

Unikát unikátů
Nejen tím je Cizeta V-16T zcela mimořádná. Neobyčejností hýří doslova v každém detailu. O tom vypovídá už jen symbol motoru obsažený v názvu auta...

Zatímco všechny výše jmenované značky lze hodit do jednoho pytle s osmi, deseti či maximálně dvanácti válci, cizetu pohání šestnáctiválec! Tedy agregát, který u jiného v současnosti vyráběného vozu nenajdete. (Pomineme-li Buggati Veyron; to je kapitola sama o sobě díky neustále odkládanému zahájení montáže vozu kvůli konstrukčním problémům. Tedy především jednomu... Prý je tisícikoňový vůz dost obtížné udržet na silnici.)

To vůz Claudia Zampolliho skutečně jezdí. Vyslovení jména tvůrce vozu Cizeta je ostatně i nápovědou rébusu, jak vznikl název vozu: je fonetickým přepisem jeho iniciál.

Zajímavé auto zajímavého tvůrce
Cizeta je zhmotněný životní sen Claudia Zampolliho, muže narozeného v Itálii nedaleko Modeny, v líhni překrásných aut exotických značek Ferrari, Maserati, Lamborghini.

Ostatně s posledně jmenovanou značkou po studiích spojil svůj osud, když se výrazně podepsal na několika proslulých modelech jako Miura či Countach. Pak následovalo období jeho pendlování mezi USA a Itálií, kde střídavě obchodoval s vozy Ferrari a Lamborghini a stále při tom snil svůj sen sestrojit motor, jaký do té doby nikdo nepostavil: šestnáctiválec se 64 ventily.

Je jasné, že takový stroj je svým způsobem umělecké dílo. A jako takové potřebuje i mimořádný kabát. Motor je totiž neobyčejně veliký a jeho autor měl přitom vizi instalovat ho neobvykle napříč ve středu auta. To vyžaduje karoserii neobvyklých rozměrů, především šířky.

Auto na míru
Ke slovu přichází jeden ze známých italských karosářů, Zampolliho přítel Marcello Gandini. V roce 1986 dokončuje karoserii, jakou do té doby svět neviděl. Celá je čistě ruční prací, kousek po kousku vytvořená jako umělecké dílo z hliníku.

Zampolli s malým týmem začíná pracovat na první produkční cizetě. Na autosalonu v Ženevě v roce 1988 ji poprvé představuje veřejnosti. Výsledkem je hned několik objednávek, vesměs z Japonska a Saúdské Arábie. A také samozřejmě pro sultána z Bruneje.

Po úspěchu na světovém fóru se Zampolli setkává i s problémy. Opět se stěhuje do Kalifornie. Spolu s ním putuje přes oceán i několik rozpracovaných cizet, ale i plány na zcela nový model Spyder Fenice TTJ.

Ač s problémy, přesto Zampolli uskutečňuje svůj životní sen: na zakázku montuje svá umělecká díla se stoprocentně ručně dělanou karoserií i rámem s vyztužením uhlíkovými kompozity. Dodací lhůta je až dva roky.

Co cizeta umí
Motoristický časopis Evo, specializovaný na mimořádné sportovní vozy, letos v lednu nelenil a vyslal do rodiště unikátního vozu v USA své reportéry. Jejich reportáž s popisem ojedinělých jízdních dojmů za volantem cizety končí konstatováním: "Tohle auto vnímáte jako superauto každým smyslem."

Při rychlostním testu cizetě naměřili 328 km/h, ale sám tvůrce ukončil testování kvůli obavě ze zničení auta. Důvod nebyl technický -problém bylo najít vhodné místo, kde lze cizetu bezpečně pustit opravdu naplno. Testovací řidič tvrdil, že by vůz mohl jet i přes 340 km/h. Při testu v rychlosti 328 km/h ukazoval otáčkoměr jen málo přes 7000 ot./min, a přitom maximum, které motor snese, je 8000 ot./min.

Cizeta v číslech

Motor hliníkový 16válec do V s 64 ventily
objem 5995 cm3
výkon 560 koní / 412 kW
rozměry d/š/v 4450/2080/1040 mm
akcelerace 0-100 km/h 4,2 s
maximální rychlost přes 328 km/h
cena cca 630 000 USD
Hýčkání
Cizeta však není jen supersportovní vůz. Je zároveň i dostatečně prostorný a přiměřeně svému určení i pohodlný. Dobrý je výhled z vozu, a to i dozadu, což je slabina řady podobných aut. Mnohá totiž ani nemají vnitřní zpětné zrcátko, řidič je odkázaný na vnější zrcátka.

Zcela unikátní je až brutálně jedovatý zvuk, který se line z motoru či přesněji z výfuků. Interiér je provedený v drahé kůži, čalounění je ručně šité, těžko byste ve voze hledali plastový díl.

Sám Claudio Zampolli o svém královském díle "skromně" říká: "Sestrojil jsem toto auto pro lidi, kteří mají rádi supersilné vozy a kteří chtějí vlastnit něco, co si jen tak někdo finančně nedovolí. Je to auto pro člověka, který má rád, když se za ním otáčejí lidi všude, kde projede. A jdou při tom do šoku." Vyrobeno bylo do současnosti jen deset těchto unikátních aut, na dalších čtyřech se v Kalifornii pracuje. Objeví se některé i v Česku?

Cizeta V-16T

Cizeta V-16T

Dobrý profil; Kalifornské pozadí cizetě docela sluší. Je jen otázka, jak se tento supersportovní vůz snáší s americkými silnicemi, na nichž platí hodně nízké rychlostní limity

Za volantem; K poměrně střídmému vnitřnímu vybavení ladí řadicí páka manuální převodovky

SRDCE; Neuvěřitelné: to, co vidíte, je skutečně jeden jediný motor. Šestnáctiválcový.

Osvětlení; Aerodynamicky to není ideální, ale kdo by jezdil potmě třísetkilometrovou rychlostí

Autoři:

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

První jízda novou elektrokiou: nelže o dojezdu a je příjemně normální

Kia e-Niro

Dojezd je asi jednou z nejvíce diskutovaných nevýhod elektromobilů. Situace se ale lepší a důkazem toho je i nová Kia...

Další z rubriky

Bentley slaví stovku. Nejrychlejší náklaďáky na světě sází na objem

Posádka Elliot Dale a Richard Porter s automoblem Bentley Derby z roku 1935 na rychlostní zkoušce v areálu zemědělského družstva ve Svatém Janu nad Malší na Českobudějovicku.

Za vznikem výrobce luxusních vozů Bentley stál britský průkopník automobilismu a konstruktér motorů Walter Owen...

Autofotka týdne: Munzarova mistrovská tatrovka osiřela

Tatra 602 Tatraplan Sport V8 Luďka Munzara

Ve věku 85 let zemřel Luděk Munzar. Známý herec a dabér Paula Newmanna se proslavil také jako automobilový závodník. V...

Unikátní motor z Mladé Boleslavi: 24,4litrový dvanáctiválec má 450 koní

Agregát L&K-Lorraine-Dietrich má dvanáct válců uspořádaných do W, nejvyššího...

Muzeum Škody v Mladé Boleslavi vystavuje neobvyklý exponát, letecký motor. Unikátní 24,4litrový dvanáctiválec...

Najdete na iDNES.cz