Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Citroën C5: rychlá spolehlivá pohovka

Šest let starý velký citroën koupíte v bazaru levněji než novou fabii. Jeho hlavní plus je přemíra pohodlí, i celkem spolehlivá technika.

Citroën C5 | foto: Citroën

Fuj, ta vzducholoď ani nevypadá jako auto, ošklíbají se jedni. Tak pohodlné svezení jste ještě nezažili, namítají druzí. A pravdu mají obě strany.

Vzhledově tohle velké auto (délka 4,6 metru) rozhodně neuchvátí: vypouklé boky s tupou přídí a nevýraznou zádí mohou skutečně připomenout vzducholoď Zeppelin.

Ale rychle na to zapomenete, když se zaboříte do velkých plyšových sedaček a necháte se jemně houpat citroënářskou specialitou – hydropneumatickým pérováním.

A nejvíc vás překvapí, jak se autu líbí ve vysokých rychlostech – na dálnici do Lipska se zapovídáte se spolujezdkyní a naráz zjistíte, že máte na tachometru 190. Ovšem zevnitř to nepoznáte, odhlučnění je vynikající.

Na takové zážitky navíc nepotřebujete žádnou závratnou milionovou sumu – v autobazaru za tento exemplář s ideálním naftovým motorem 2.2 HDi požadovali 199 tisíc korun.

Jediné, co nám kazilo dojem z ojetého citroënu, byly už zvlněné brzdové kotouče a jejich citelné "kopance“ při razantním brzdění. Jejich výměna se však po důkladnější prohlídce ukázala být jedinou nutnou opravou, do níž bude třeba investovat asi 7,5 tisíce korun.

Testované auto mělo pod kapotou naftový čtyřválec o objemu 2,2 litru s moderním systémem vstřikování common rail. K autu se hodí skvěle, plynule táhne už od nízkých otáček a jeho hlučnost je zanedbatelná.

Průměrnou spotřebou 7,8 litru (podle našeho měření) se sice nemůže rovnat "tédéíčkům“ od Volkswagenu, které umějí jezdit i "za šest“, ale tichým a pravidelným chodem je překonává. Však také v roce 2001 získal titul Nejlepší naftový motor na světě. I proto, že byl vybaven tehdy revolučním filtrem pevných částic (FAP), který zachytává většinu sazí, jež jinak diesely chrlí z výfuku.

Právě to však může být pro dnešní kupce ojetiny nepříjemným překvapením: životnost FAP je totiž 120 tisíc kilometrů, a nového majitele tak čeká brzy nutnost jeho výměny. A ta není levná: 16 tisíc korun.

Chvála gumových koulí
Tím, co citroëny vyšších tříd odlišuje od veškeré konkurence, je takzvané hydropneumatické pérování. Zjednodušeně řečeno, finta je v tom, že auto "pruží“ na gumových koulích naplněných vzduchem a hydraulickou kapalinou – a jejím přepouštěním lze i regulovat výšku vozu.

U námi testované C5 se 117 tisíci ujetých kilometrů (doložených francouzskou servisní knížkou) fungoval systém bezvadně; ostatně podle zkušeností servismanů i majitelů s ním nebývají problémy ani po 200 tisících kilometrů, během nichž výrobce poskytuje záruku.

Pokud později začne kapalina téct, což byla obávaná bolest starších velkých citroënů (a zákazníci se pak začali bát i těch menších, které tento systém nikdy neměly), stačí koule vyměnit – jedna stojí asi 2000 korun, což není nijak závratná suma.

K pohodlí přispívá i velmi prostorný interiér: pro srovnání, cestující se mohou roztahovat na 1,54 metru šířky (v loktech) – ve Škodě Superb je to o plných osm centimetrů méně.

Bezpečná i celkem spolehlivá
Posádka se v C5 může cítit nejen pohodlně, ale i bezpečně. Vůz se šesti airbagy získal v roce 2001 čtyři hvězdičky v nárazových testech EuroNCAP, což byl pěkný výsledek. Zkušebna ocenila tuhou karoserii C5, výtku měla jen ke kontaktu volantu s hrudníkem řidiče. Ale ochrana proti bočnímu nárazu byla stoprocentní.

Co se týče spolehlivosti, zde tak jednoznačné údaje k dispozici nemáme. Model C5 se v tabulkách německých technických kontrol TÜV neobjevuje, ale alespoň nějakou představu si lze udělat ze spolehlivosti jeho předchůdce Citroënu Xantia.

Je to vzhledem k pověsti francouzských značek překvapení, ale Xantia byla vždy nadprůměrná – třeba ve stáří šest až sedm let mělo vážnou poruchu 13,2 procenta xantií, zatímco průměr byl 17 procent. Také zkušenosti automechaniků potvrzují odolnost "cé pětky“.

Citroën C5
motor: 2,2 HDi, 98 kW
rok výroby: 2001
najeto: 117 000 km
cena: 199 000 Kč
rozměry (d x š x v x rozvor): 4618 x 1770 x 1476 x 2750 mm
objem kufru: 456 l
prům. spotřeba: 7,6 l/100 km
Servisní rady

Naftová 2.2 HDi má rozvody poháněné ozubeným řemenem, jehož výměna je předepsána po každých 160 000 km. Cena výměny včetně práce je cca 6200 Kč. Výměna oleje je předepsána po 20 000 km nebo po jednom roce, přijde na 2600 Kč i s prací.

Hodina práce ve značkovém servisu: 682Kč s DPH.

Náhradní díly
přední nárazník 8675
přední blatník 4225
př. světlomet 6445
brzd. destičky 3219/sada
brzd. kotouče 6221/kus
zad. díl výfuku 12 658
zadní blatník (celý bok) 12 033
Poznámka: ceny v Kč s DPH
Zdroj: Citroën Praha

Citroën C5Citroën C5Citroën C5



 


Pohled experta

Citroën C5 je vůz určený pro zákazníky, kteří upřednostňují pohodlí před sportovním svezením. Ti získají za poměrně příznivou cenu dobře vybavený, prostorný automobil, který podle našich zkušeností patří k průměrně spolehlivým – nejčastěji se objevují poruchy elektroinstalace, pískání brzd, hlučnější převodovky u dieselů, vůle v čepech přední nápravy, hučící ložiska kol a vůle v táhlech stabilizátorů. Průměrná cena ročníku 2001 v našich autocentrech je 209 tisíc korun.

Petr Suchánek, manažer prodeje AAA Auto


Autoři: ,
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...