Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Chcete ušetřit? Jezděte na plyn!

  14:24
Najezdíte ročně desítky tisíc kilometrů a tankování stále dražšího benzinu či nafty se pro váš rozpočet stává noční můrou? Východiskem může být předělání pohonu vozu na tekutý plyn označovaný zkratkou LPG. Jeho obliba v posledních letech strmě narůstá, čemuž odpovídá i poměrně hustá síť čerpacích stanic.

Od roku 1998, kdy jich podél našich silnic bylo pouze okolo tří set, se jejich počet zdvojnásobil. Hlavní výhodou jízdy na plyn jsou nízké náklady na ujetý kilometr. V porovnání s běžnými palivy může jít až o padesát procent.

Zatímco cena nejoblíbenějšího Naturalu 95 úspěšně atakuje třicetikorunovou hranici, jeden litr tekutého plynu pořídíte v rozmezí dvanácti až třinácti korun. I tady ale ceny budou s největší pravděpodobností stoupat.

Přesto zájem řidičů o přestavbu vozu v těchto měsících vrcholí. Přestavět se dá prakticky každý vůz. Nejlevněji vyjde přestavba například Škody 105, která vyjde přibližně na dvanáct tisíc korun.

Pokud vlastníte Škodu Octavia, musíte počítat s tím, že zaplatíte o dvacet tisíc více. Jedním z důležitých faktorů, které se při přestavbě na plyn nevyplatí zanedbat, je bezpečnost.

Zásahy by měli provádět jen odborníci. Unikající plyn z podomácku upraveného vozu může skončit tragicky nejen pro jeho posádku.

Výhody a nevýhody LPG

PLUSY

+ nízké náklady na pohonné hmoty (ve srovnání s benzinem)
+ plyn produkuje čistší výfukové plyny než benzin či nafta
+ možnost jezdit na benzin zůstává
+ dvě nádrže (benzin + plyn) zvětší dojezd vozidla
+ nižší hlučnost motoru

MINUSY

- vysoké investice na umístění zařízení do vozidla (12 000 až 40 000 Kč)
- zmenšení zavazadlového prostoru
- snížení výkonu motoru (až o 8 procent)
- zvýšení spotřeby paliva (až o 10 procent)
- znemožněné parkování v podzemních garážích
Vyplatí se těm, co hodně jezdí

Nízká cena plynu a stále se rozšiřující síť čerpacích stanic, které LPG nabízejí; to jsou dva hlavní důvody, proč tento stále ještě alternativní způsob pohonu automobilů zažívá nebývalý rozmach.

Proč tedy na plyn už dávno nejezdí všichni řidiči? Jednou z příčin mohou být poměrně vysoké prvotní náklady na přestavbu vozu a podvědomá obava z toho, že si za zády vezete nádrž plnou výbušniny.

Řidiči, kteří zvažují přestavbu vozu na plynový pohon, by si měli dobře uvědomit, zda se jim investice za mnoho tisíc korun opravdu vyplatí. Pokud například majitel Škody Felicia, jejíž spotřeba se pohybuje okolo sedmi litrů na sto kilometrů, ročně najede sotva pět tisíc kilometrů, není investice do LPG asi to pravé ořechové.

Když však počet najetých kilometrů vzroste o dvacet tisíc, vložené peníze se vrátí, protože vůz od tohoto okamžiku začíná jezdit téměř za polovinu běžných nákladů. Na tento fakt čeští řidiči velmi dobře slyší. "V současném období přestavujeme ve srovnání se zimními měsíci až o sto procent více vozů na LPG. Zájem vzroste pokaždé, když se zvýší cena benzinu," říká Josef Hrma, majitel firmy Automania, která se přestavbou vozů na plyn zabývá už déle než deset let.

Vyplatí se přemýšlet

Komu se tedy investice do LPG vyplatí? Jednoduše všem, kdo hodně jezdí a od svého vozu nevyžadují sportovní výkony. Jízda na plyn se totiž negativně podepisuje na síle motoru. Jeho výkon se především při akceleraci snižuje přibližně o pět až osm procent.

***

Zkušenosti čtenářů s LPG. Čtěte ZDE

***

I tak je tu stále možnost jednoduše přepnout na benzinový pohon, který vše vrátí na původní úroveň. Oproti nižšímu výkonu vzroste i spotřeba. Pokud dosahuje průměrně osmi litrů benzinu na sto kilometrů, je nutné počítat s tím, že si vůz řekne o dva až tři litry plynu navíc.

Nádrž zabere místo v kufru

Dalším faktem, který může leckoho odradit, je nutnost instalace nádrže do zavazadlového prostoru auta. Na výběr je ze dvou možností. "Můžeme nabídnout válcovou a takzvanou toroidní nádrž," vysvětluje Josef Hrma. Zatímco rozměrnou válcovou nádrž až na 60 litrů tekutého plynu je třeba umístit do zavazadlového prostoru vozu, stále oblíbenější toroidní se dává na místo rezervního kola.

Stejně však zůstává v kufru automobilu. "V mém případě použití menší toroidní nádrže vyžaduje návštěvy čerpací stanice každých 250 kilometrů, což stále víc považuji za problematické, často i časově náročné," přiznává Lukáš Kozelka ze Svijan, který až dosud vystřídal tři různé vozy s pohonem na LPG.

I proto se na přestavbu vozu s válcovou nádrží hodí především modely, jako jsou Škoda Felicia Combi či Škoda Forman. Instalace válcové nádrže přináší i další problém. "Měl jsem Škodu Favorit a s tímto typem nádrže mi byl v technickém průkazu změněn údaj o počtu míst k sezení z pěti na čtyři," popisuje své zkušenosti Radek Fryč.

Plyn na internetu

(Příklady internetových adres pro vyhledávání čerpacích stanic LPG v České republice.)

http://lpg.cernosice.cz
http://www.lpg.cz

Čerpacích stanic přibývá

Ještě před čtyřmi pěti lety měli řidiči používající plyn problém najít čerpací stanici, která by LPG nabízela. To se za poslední roky citelně změnilo.

"Současnou hustotu považuji za uspokojivou. Možná by se více dalo zapracovat na větší propagaci. O některých čerpacích stanicích člověk ani neví, ačkoliv jsou 'za rohem'," říká řidič František Blažek. "Mám-li jet někam mimo oblast, kde se často pohybuji, podívám se na seznam čerpacích stanic s LPG na internetu. A když neseženu plyn, vezmu benzin."

Bezpečnost na prvním místě

Přestavbu automobilu na plyn je bezpodmínečně nutné svěřit pouze odborné firmě, která má k této činnosti potřebná povolení. Často tragické konce podomácku provedených přestaveb, kdy spořivý kutil v kufru svého vozu vozí klasickou propanbutanovou lahev, mnohdy vídáme v televizních zpravodajských relacích.

Pokud se přestavby ujmou zkušení odborníci, žádné zvýšené nebezpečí nehrozí. "Plynová nádrž v mém voze je podle tvrzení montážní firmy stejně bezpečná jako nádrž benzinová. Při jakémkoli náznaku nehody totiž okamžitě dojde k uzavření přívodu LPG z nádrže," vysvětluje František Blažek.

Příklad

Osobní automobil Škoda Felicia 1,3 l při průměrné spotřebě benzinu 7,8 l/100 km spotřebuje propan-butanu cca 9 l/100 km. Podle cen benzinu z posledních dnů (30 Kč/litr) a propan-butanu (14 Kč/litr) budou náklady na jeden kilometr 2,34 koruny u benzinu a 1,26 koruny u LPG. Náklady na přestavbu jsou cca 22 000 korun, takže investice se vrátí zhruba po 18 300 kilometrech provozu.

Patero rad k pořízení pohonu LPG

1. Počítat se vyplatí
Přestavba na plynový pohon se vyplatí při vyšším počtu najetých kilometrů, který může být u každého modelu jiný. Proto si nejdříve zjistěte, na kolik vás přestavba přijde.
2. Vůz svěřte odborníkům
Snažit se ušetřit tím, že si přestavbu provedete někde v domácí dílně, se nemusí vyplatit. Profesionálně provedená přestavba by měla zaručit naprostou bezpečnost zařízení.
3. V kufru ubude místo
Smiřte se s tím, že plynová nádrž vás obere o část zavazadlového prostoru. Zvolíte-li menší nádrž určenou do prostoru pro rezervu, problém nezmizí. Kolo musíte také někam umístit.
4. Najděte čerpací stanici
Zjistěte si, zda je ve vašem okolí čerpací stanice, která LPG nabízí. Chystáte-li se na delší cestu, vyhledejte si čerpací stanice na internetu. 
5. Pozor na záruku
Pokud svůj vůz necháte přestavět na LPG, hrozí, že přijdete o záruku. Například společnost Renault přestavbu nedoporučuje a její provedení znamená konec záruky na vůz.

Diskuze na téma LPG

Plynová nádrž zabírá cenný prostor v kufru vozu. Ten přišel i o svou praktičnost, zavazadla se do něj nedají dobře skládat. Na dovolenou v pěti musí majitelé felicie přestavěné na LPG zapomenout.

Zatímco v tuzemsku načerpá plyn za řidiče obsluha (vlevo), v zahraničí si může motorista při tankování prožít horké chvilky.

Nejpočetněji - více než čtyřiceti procenty - jsou v tuzemsku mezi automobily upravenými na plynový pohon zastoupeny zastaralé škodovky.

Ceny nejvíce užívaného plynu na pohon aut - propan butanu - patrně vzrostou. Přesto zůstane levnější alternativou.

Autoři:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Velvyslanectví Thajského království
Political, Cultural and Economic Affairs Assistant

Velvyslanectví Thajského království
Praha
nabízený plat: 34 310 - 39 458 Kč

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...