V Muzeu českého karosářství ve Vysokém Mýtě začne v neděli 3. března 2019...

V Muzeu českého karosářství ve Vysokém Mýtě začne v neděli 3. března 2019 dlouhodobá výstava o historii karosářské firmy Brožík Plzeň. Ve své době jedna z nejvýznamnějších českých karosáren dodávala kočáry a později luxusně kapotované vozy i monarchům a státníkům. Výstava shromáždila čtyři automobily a dva kočáry z dílny firmy, což se dosud nikde nepodařilo, řekl ČTK Martin Štěpán z Regionálního muzea ve Vysokém Mýtě, pod něž muzeum karosářství patří. Na snímku z 1. března 2019 je vůz Praga AN. | foto: ČTK

Autofotka týdne: Karosárna Brožík stavěla kočáry pro krále a císaře

  • 1
V Muzeu českého karosářství ve Vysokém Mýtě začíná v neděli dlouhodobá výstava o historii karosářské firmy Brožík Plzeň. Ve své době jedna z nejvýznamnějších českých karosáren dodávala kočáry a později luxusně kapotované vozy i monarchům a státníkům.

„Výstava shromáždila čtyři automobily a dva kočáry z dílny firmy, což se dosud nikde nepodařilo,“ řekl dnes Martin Štěpán z Regionálního muzea ve Vysokém Mýtě, pod něž muzeum karosářství patří.

„Máme tady nejstarší vůz Praga z roku 1913 v karoserii Brožík a pohřební automobil Praga Mignon, které je, pokud víme, jediný dochovaný pohřební vůz z období první republiky,“ uvedl Štěpán.

K vidění bude i autobus Praga z 20. let minulého století, kterých se rovněž mnoho nezachovalo, a americký vůz Packard z roku 1925 s karosérií od Brožíka. Výstavu doplňují předměty spojené s firmou, kočárové svítilny, dobové dokumenty a fotografie nebo firemní štítky.

Plzeňská firma Brožík byla jedna z nejslavnějších kolářských dílen a později karosáren. Založena byla roku 1845 a lety se vypracovala na dvorního dodavatele a vyhledávaného exportéra kočárů pro královské a císařské dvory v Evropě, Africe i Asii. 

Jako jedna z prvních firem začala produkovat karoserie osobních automobilů a autobusů, dokonce vyráběla také tramvaje. Proslula stavbou karoserií na nejluxusnější domácí automobily Škoda Hispano-Suiza, jedním z nich jezdil dokonce prezident T. G. Masaryk. 

Po znárodnění v roce 1948 ještě několik let fungovala pod podnikem Karosa a později podnikem Autorenova. V první polovině 50. let její činnost skončila, v jejích budovách vznikly obchody, v 70. letech byl celý areál kvůli hlavnímu silničnímu průtahu Plzní zbourán.

Výstava je v muzeu třetí profilovou výstavou o historii českých karosářských firem. Předtím již představilo karosárnu Petera Vrchlabí a pražský podnik Oldřicha Uhlíka.

,