OBRAZEM: První BMW vyrobili před devadesáti lety, pojďte na fotoexkurzi

  • 7
Společnost BMW (Bayerische Motoren Werke) je známá jako výrobce sportovních a luxusních automobilů a pohodlných cestovních motocyklů. První automobil se značkou této věhlasné mnichovské firmy spatřil světlo světa 22. března 1929.

Nebylo to však v Bavorsku, jak by se mohlo zdát, ale v pronajaté továrně Ambi-Budd na berlínském letišti Johannisthal. Tímto automobilem byl v licenci vyrobený malý britský vůz Austin Seven pod označením BMW 3/15 (typ DA1).

První „bavoráky“ měly vodou chlazený patnáctikoňový motor o obsahu 750 kubických centimetrů, spotřebu kolem šesti litrů na 100 kilometrů a pořizovací cenu 2200 říšských marek. Byly jednoduché a spolehlivé a byl o ně značný zájem. Celkem se jich prodalo na 16 000 kusů v několika karosářských variantách.

K produkci automobilů se vedení BMW dostalo na podzim předchozího roku odkoupením zadlužené, ale dobře vybavené automobilky Dixi v Eisenachu, která vozy Austin Seven vyráběla v licenci jako Dixi 3/15.

Dříve než společnost BMW s výrobou automobilů a motocyklů začala, patřila k významným producentům leteckých motorů. Po první světové válce však Německo dostalo od vítězných mocností zákaz stavby letadel a leteckých motorů, takže firma BMW musela svou výrobu přeorientovat. A rozhodla se, že se zaměří na jednostopá a dvoustopá vozidla. 

V roce 1923 vyjel z jejích bran první motocykl a o šest let později i automobil, třebaže licenční. S prvním automobilem vlastní konstrukce přišla bavorská automobilka v roce 1932. Byl jím model 3/20 PS – dvacetikoňový čtyřválec o obsahu 782 kubických centimetrů, který neměl s Dixi prakticky téměř nic společného.

Fotoexkurze

Muzeum BMW v Mnichově

BMW 700 ze sbírky společnosti Renocar
Muzeum BMW v Mnichově
Muzeum BMW v Mnichově

Společnosti se v současnosti daří, firma v loňském roce prodala rekordních 2,49 milionu vozů značky BMW, Mini a Rolls-Royce, které jsou součástí BMW Group. Prodej se jí meziročně zvýšil o 1,1 procenta.

Čistý zisk německého výrobce ovšem klesl o 17 procent na 7,21 miliardy eur (185,1 miliardy Kč). „Rok 2018 byl pro celý automobilový sektor rokem obtížným. Přesto jsme dosáhli druhého nejvyššího zisku v historii podniku,“ uvedl šéf automobilky Harald Krüger. „Není pravděpodobné, že by výzvy, kterým celý sektor čelí, ztrácely v příštích měsících na intenzitě,“ dodal.

K poklesu zisku přispěly vyšší investice do automobilů s elektrickým pohonem a nepříznivý vývoj měnových kurzů.

Automobilka také plánuje do roku 2022 snížit náklady o 12 miliard eur (307,8 miliardy Kč), aby tak kompenzovala růst investic do nových technologií.

Negativní dopad na zisk mají mít vyšší ceny surovin, náklady na splnění přísnějších emisních požadavků a nepříznivý vývoj směnných kurzů. Hospodaření ohrožují i mezinárodní obchodní spory, jejichž výsledkem by mohl být nárůst cel, a nejistota kolem odchodu Velké Británie z Evropské unie.

V rámci úspor BMW neplánuje propuštění. Úspor chce dosáhnout mimo jiné tím, že zruší polovinu variant motorů a značky BMW, MINI a Rolls-Royce budou mít jen jednu prodejní divizi.

,