Autodědečci jedou závodit Evropou. Krásné BMW je potká v Monte Carlu

  18:23aktualizováno  18:23
K padesátinám, které slavil před rokem, dostal kroměřížský automobilový závodník Michal Sum od kamarádů dárek. Model vozu BMW 2002 TI ve verzi Rallye Monte Carlo.

Kroměřížský závodník Michal Sum vyrazí na historickou verzi slavné automobilové soutěže Rallye Monte Carlo s BMW 2002 TI | foto: Jan Karásek, MAFRA

Vzal to jako výzvu. Proto nechybí mezi 329 účastníky, kteří se zúčastní verze Rally Monte Carlo pro historické vozy. Navigátora mu bude dělat olomoucký závodník Jaroslav Mikulenka. Oba dva se zúčastní 14. ročníku, který začíná už ve čtvrtek, jen necelý týden po závodě současných vozů.

"Ještě že mi nedali model Mount Everestu. To bych musel šplhat do Himálají," pousmál se Sum, který je v motoristickém světě známý jako velký šprýmař.

Kroměřížský závodník Michal Sum vyrazí na historickou verzi slavné automobilové soutěže Rallye Monte Carlo s BMW 2002 TI

Na Azurové pobřeží se vydává z Kroměříže oklikou přes Varšavu. Pořadatelé totiž dodržují pravidla úvodních ročníků včetně hvězdicové jízdy z různých koutů Evropy. Sum to měl nejblíž do polské metropole, odkud vyrazí vstříc prvním kilometrům 60 posádek. Dalšími startovacími místy jsou Marakéš, Glasgow, Barcelona a Remeš.

"Auto jsme chystali tři týdny, pomohli mi synové a kamarádi," ocenil Sum. Doprovodný vůz bude řídit jeho syn Michal. Ve voze BMW 2002 TI bude kroměřížského pilota navigovat Jaroslav Mikulenka. Olomoucký závodník sám jezdí. "Potřebuju vedle sebe řidiče, protože nás čeká spousta kilometrů. Budeme se střídat,“ vysvětlil Sum.

Hřeby do pneumatik z roku 1977

Soutěž má trošku jiný model, než bývá zvykem dnes. Cestou ze startovacích míst musí účastníci dodržet předepsaný rychlostní průměr a přitom projet kontrolními body. Moravská dvojice ujede téměř dva tisíce kilometrů. "Máme na to nějakých čtyřicet hodin," připomněl Sum.

Kroměřížský závodník Michal Sum vyrazí na historickou verzi slavné automobilové soutěže Rallye Monte Carlo s BMW 2002 TI

Všichni účastníci se sjedou v sobotu před Monakem, odkud vyrazí do proslulého knížectví. Pak následuje třídenní závod po klasických rychlostních zkouškách. Stejně jako současné vozy budou závodit u města Valence i nad Monakem, nechybí Noc dlouhých ohňů i průjezd průsmykem Col de Turini.

"Znovu musíme dodržet časový limit. Kdo bude pomalejší, dostane penalizaci," popsal Sum systém hodnocení. "Vypsané rychlostní průměry přitom neumožňují výletní tempo. Musíme jet naplno." Mezi účastníky nechybí ani hvězdy minulosti Bruno Saby, Rauno Aaltonen či Jean Ragnotti. Češi mají přesto vysoké ambice.

Kroměřížský závodník Michal Sum vyrazí na historickou verzi slavné automobilové soutěže Rallye Monte Carlo s BMW 2002 TI

"Jedeme vyhrát," ujistil Sum. "Naší výhodou jsou speciální hřeby na pneumatiky. Dodal nám je bývalý jezdec Škody Jura Motal, který na nich na Monte závodil v roce 1977."

Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Další z rubriky

Specialista na malá auta slaví 120 let. Fiat patří k nejstarším značkám světa

Fiat 500

Automobilka Fiat je dnes čtvrtým nejstarším výrobcem automobilů na světě. Déle vyrábějí bez přestání motorová vozidla...

V Kopřivnici je k vidění jedno z nejvzácnějších aut v Česku

Kopřivnické AutoMotoMuzeum Oldtimer vystavuje jediný dochovaný exemplář...

Muzeum historických vozidel Oldtimer v Kopřivnici na Novojičínsku vystavuje od tohoto týdne jediný dochovaný exemplář...

Sněhulák v dehtu: Rozumíte hantýrce bazarníků? Otestuje se

Ilustrační snímek

Českem začíná východoevropská říše ojetin. Porozumět tajemnému jazyku bazarníků je pro ty, kteří nové auto nechtějí,...

Najdete na iDNES.cz