Úterý 9. srpna 2022, svátek má Roman
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 9. srpna 2022 Roman

Bazarová ruleta: Nevěřte pohádkám a prověřujte, radí odborník

Nezáleží na tom, kolik má auto najeto, ale musíte to vědět. Proto je přetáčení takový průšvih, říká poradce pro nákup ojetých aut. A přidává další rady. Nevěřte na zázraky, vše důkladně prověřte.

Opotřebení podvozku se nebojte, je většinou řešitelné v rozumných cenových relacích. Ale pozor na drahé tlumiče sofistikovaných moderních nebo atypických aut. | foto: GTÜ

Chtěli byste šest let starý Ford Focus se 70 tisíci najetými kilometry za 130 tisíc korun? Přestaňte snít, není to reálné. Že jste ho viděli na internetu? Pak to byl téměř stoprocentně buď falešný inzerát, který vás měl nalákat do bazaru, nebo auto se stočeným tachometrem. Tržní cena tak málo ojetého focusu je kolem 180 tisíc, tak proč by ho někdo dával výrazně levněji?

Kde vyhledávají a prověřují ojetiny

  • autotym.cz
  • autoaz.cz
  • proverenivozu.cz
  • kontrolavozu.cz

Jestliže budete trvat na kombinaci nízké ceny a ujetých kilometrů, dopadnete téměř jistě tak, že budete mít doma „stočenku“ ze 170 tisíc km na vašich 70. A dozvíte se to, až když se stane nějaký průšvih. Takový příklad jsme si nevymysleli. Podle Jiřího Beneše, experta Autotýmu, který radí lidem s nákupem ojetého auta, jsou podobně napálených lidí spousty. „Věřte průměrným inzerátům, opravdu dobrá auta za skvělou cenu si lidé prodávají mezi sebou. Výjimek je tak málo, že nestojí za řeč. A takové poklady se objevují u soukromníků, bazaristé vědí, jak mají vozy nacenit,“ říká Beneš, který sám několik let dělal specialistu výkupu autocentra a pak provozoval vlastní bazar.

„Samozřejmě, je spousta slušných prodejců, což je vidět i na tom, že se začínají přiznávat skutečné stavy kilometrů třeba kolem dvou, tří set tisíc,“ tvrdí. Pořádné prověření auta je však stále nezbytné.

„Někteří prodejci o autu nic nevědí, dostanou ho na protiúčet, nebo dovezou a jen ho pošlou dál,“ vysvětluje. Proto platí, že bez zkušeného mechanika byste na nákup vyrážet neměli.

Klidně 200 tisíc kilometrů

Beneš se přitom najetých kilometrů nebojí. Sám má ojeté auto se 300 tisíci na tachometru, koupil ho s „dvoustovkou“. „Vůbec mi to nevadilo, když jsem věděl, že mělo pravidelný servis, vyměněnou sadu rozvodového řemene, pečlivou údržbu. A to třeba služební auta velkých firem mívají. Naopak několikrát jsem koupil auto po prvním majiteli a začalo se hned sypat, protože tam byly zbastlené věci od garážového opraváře,“ říká.

Trvat na co nejnižších kilometrech je podle něj zbytečný luxus. „Dříve se jezdívalo mnohem méně, auta na to nebyla stavěná, ve sto tisících se generálkovaly motory. Dnes při správné údržbě najedou půl milionu. Oněch sto tisíc může mít za sebou klidně dvouleté auto a bude ve špičkovém stavu.“ Největším problémem je, že stočením tachometru se naruší interval servisních výměn, a to může mít fatální následky. „Když víte, kolik máte skutečně najeto, přizpůsobíte se tomu a necháte vyměnit, co je třeba,“ říká Beneš.

U některých aut se v poslední době objevují elektronické servisní knížky. Majitel je nemá u sebe a přístup do nich má jen odborný servis. Tam už kilometry nijak stáčet nelze. A ještě jednu dobrou radu Jiří Beneš přidává: „Nevěřte tvrzením typu‚ že to jenom svítí kontrolka, praskla pojistka nebo že to je drobnost, která jde lehce opravit. To by to prodejce udělal sám, aby si nekomplikoval život. Jakmile nějaká kontrolka zůstane svítit, jděte o dům dál,“ uzavírá Beneš.

Jak vypadá nákup ojetiny v praxi

Například Autotým vytipuje pět aut s ověřením historie a všech „papírů“. U dvou z nich pak provede i testovací jízdu a detailní prověření v servisu. Na počátku je vyjasnění s „rádcem“, jaké auto se vlastně bude hledat. Obnáší to vyplnění dotazníku, v němž se přidělují body prioritám (provozní náklady, prestiž, značka, pohodlí, interiér, cena) a probírá se výběr motoru.

Typicky tomu, kdo málo jezdí, doporučí technicky méně náročný benziňák, na dlouhé pravidelné cesty diesel. Zákazník nastíní své představy: značku auta, počet ujetých kilometrů, typ karoserie a hlavně maximální cenu.

Na co dát pozor při nákupu ojetiny

Klimatizace
Je třeba vyzkoušet, jestli opravdu spíná spojka a naskakuje kompresor. Slyšíte cvaknutí a klesnou otáčky motoru, fouká studený vzduch. Když klimatizace nefunguje a řeknou, že stačí jen „něco doplnit“, je to podezřelé. Když klima nefunguje, závady bývají vždycky větší a drahé.

Klíče od vozu
Jediný klíč k autu je přípustný snad jedině u hodně staré ojetiny za pár korun. U novějších aut to je problém. Výroba druhého klíče (mít jeden je velký risk kvůli ztrátě) přijde na několik tisíc korun. Požadujte slevu v takové výši. Také je nutné vyzkoušet klíč k zámku převodovky. Stává se, že nefunguje a náprava je pak drahá.

Karoserie
Experti na autě kontrolují až 130 bodů, začínají lakem. Okamžitě se pozná, která část auta byla přestříkaná, lak je tam silnější. Prodejci často havárie tají, protože se bojí, že lidé bourané auto (byť lehce) nebudou chtít. Přitom když přiznají opravu, kupcům to většinou nevadí. Problém bývá přestříkaná střecha, může to signalizovat velkou opravu s porušením nosných částí. Takové vozy odborníci obvykle nedoporučí. Stejně jako vozy s narušenými a navařovanými sloupky a po jiných velkých zásazích, které nezvratně porušují torzní tuhost karoserie a její deformační zóny a mohou způsobit tragédii při nehodě.

Interiér
Počet ujetých kilometrů podle tradovaného opotřebování volantu a řadicí páky vůbec nemusíte poznat. Není problém potah vyměnit, dokonce lze i přečalounit sedadla. Může pomoci pořádně prohlédnout auto, jestli tam nezůstaly nalepené štítky ze servisu s počtem kilometrů, stává se to. Občas se najde třeba zapadlá faktura nebo rovnou servisní knížka, třeba pod sedadlem.

Filtry pevných částic
U některých aut bývají DPF filtry „vykuchané“, ale je to těžké odhalit bez měření emisí. Vždy se to však dá v bazaru reklamovat jako skrytá vada v okamžiku prodeje, máte na to minimálně půl roku.

Motor a převodovka
Problém je, když se za jízdy ozývá mechanický zvuk z převodovky nebo když něco klepe v motoru. Tady jsou opravy vždycky nákladné (v tisících korun), nikdy to nebývá banální. Expert poslechem zjistí i to, že je špatný vstřik nebo že ševelí ventilová zdvihátka. Za jízdy nic takového nesmí být slyšet. Z motoru by nemělo nic vytékat. Proto má být při prodeji špinavý jako v běžném provozu. Na něm se únik nejlépe pozná. Vycíděný motor je podezřelý, zvláště u aut, která mají víc najeto. Proto velké bazary motory nemyjí.

Podvozek
Vůle a klepání většinou nejsou velkým problémem. Čepy, stabilizátory, brzdy jsou spotřební věci, které se mění dnes a denně, chtějte při prohlídce v servisu přibližnou cenu opravy. Totéž platí pro hučící ložiska (ta už mohou být drahá, pokud se mění s nábojem kola) či vyteklé tlumiče. Expert dokáže během zkušební jízdy odhalit hlučné díly.

Výfukové plyny
Černý kouř ukazuje na špatně seřízené naftové čerpadlo, létají saze. Když je kouř modrý, auto spaluje olej, když bílý, ztrácí se do oleje voda.

Autem do Chorvatska 2022

Kde se dá na cestě k Jadranu nejlevněji natankovat, jaké překážky na trase čekají a kolik stojí dálniční známka?

  • Nejčtenější

Německo uvažuje, jak „zlevnit“ elektromobily. Novou daní na spalovací auta

Německo má recept, jak zařídit, aby elektromobily byly levnější než auta se spalovacím motorem. Nevymyslelo revoluční...

Tatrovácké speciály v Hřensku: hasiči si přivezli pojízdný rybník

V neděli 24. července vypukl v oblasti Českého Švýcarska požár, který se rozšířil a zasáhl také obydlenou oblast. Na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ANALÝZA: Konec elektrošílenství VW? Odcházející šéf rozjel vlak moc rychle

Premium Zpackaný start golfu a jeho elektrického bratra ID.3, konflikty s mocnou dozorčí radou, špatné výsledky v Číně. Bilance...

S nabíjením zdarma u Lidlu je konec. Víme, kolik to bude stát

„Sockovat“ je termín, který se vžil pro to, když majitelé elektromobilů za jeden nebo i víc milionů jezdili dobíjet...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozor na aktivisty s čočkou. Vypouštějí kola SUV, aby zachránili planetu

Premium Ochota politiků přijímat rozhodnutí proti klimatickým změnám je prý váhavá. Proto se ekoaktivisté rozhodli převzít...

Tenkrát před 40 lety. Veteráni z Pitavalu Krampol, Zedníček a Frej vzpomínají

Premium Jak je to dávno, co se prvně Pavel Zedníček, Jiří Krampol a Ladislav Frej sešli na natáčení seriálu Malý pitaval z...

Žena má mít dítě, když je zamilovaná, říká psychogynekoložka Máslová

Premium Ženy dělají velkou chybu, když mateřství příliš plánují, tvrdí psychogynekoložka a internistka Helena Máslová. „Vhodná...

Nebezpečný pro Česko. Proč stát nechce uzbeckého zápasníka Muradova?

Premium Mnoho let hrdě nastupoval do klece i s českou vlajkou na zádech. V malém evropském státě prorazil do velkého světa...

  • Další z rubriky

Na sraz bublajících osmiválců dorazil i frajer v háčkovaném a ječící kráska

Rekreační středisko nedaleko středočeských Čechtic přivítalo o předposledním dubnovém víkendu již sedmnáctý ročník...

Turbospáče maskoval obyčejný vzhled, ale na silnici dokážou překvapit

Premium Kdysi existovaly pouze dva typy řidičů. Ti, kteří turbo milovali, a ti, kteří ho nenáviděli. Byli jsme na srazu, kde...

Alfa hory přenáší. Limitovaná edice Alfy Romeo je skutečný skvost

Premium Jaké to je, nechat se svést Monicou Bellucci na čtyřech kolech? Stačí trochu citu, nebo to chce odvahu? Dá se vůbec...

Jak se zbavit předsudků. Americká Corvette ZR-1 skrývá skvostnou techniku

Premium Mám rád americká auta, to rovnou rád přiznávám. A všemožná – od full-size SUV až po koráby z 50. let. Ale až Corvette...

Budu znovu chodit a tančit, věří Vendulka z Básníků a vybírá peníze na léčbu

Herečka Eva Jeníčková (58), která se proslavila coby Vendulka utěšitelka ze série o Básnících, řeší zdravotní problémy....

Češka vyhrála soutěž krásy v Africe. Všichni si na mě chtěli sáhnout, říká

Sarah Horáková (18) odletěla do Afriky reprezentovat Česko na světovou soutěž krásy. Když první vicemiss České...

Díky Stiflerově mámě jsem měla sex s nejmíň 200 lidmi, vzpomíná herečka

Americká herečka Jennifer Coolidge (60) ve filmech Prci, prci, prcičky hrála Stiflerovu mámu Jeanine, která měla...

Johnny Depp trpí poruchou erekce, proto mě penetroval lahví, tvrdí Heardová

Nově zveřejněné dokumenty ze soudního procesu mezi Johnnym Deppem a Amber Heardovou obsahují tvrzení, že slavný...

Čím víc odebere Čína ruského plynu, tím lépe pro Evropu, tvrdí analytici

Navýšený export ruského zemního plynu na území Číny může mít pro evropské země pozitivní dopady. Díky tomu se totiž...