Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Bazarová ruleta: Nevěřte pohádkám a prověřujte, radí odborník

Nezáleží na tom, kolik má auto najeto, ale musíte to vědět. Proto je přetáčení takový průšvih, říká poradce pro nákup ojetých aut. A přidává další rady. Nevěřte na zázraky, vše důkladně prověřte.

Opotřebení podvozku se nebojte, je většinou řešitelné v rozumných cenových relacích. Ale pozor na drahé tlumiče sofistikovaných moderních nebo atypických aut. | foto: GTÜ

Chtěli byste šest let starý Ford Focus se 70 tisíci najetými kilometry za 130 tisíc korun? Přestaňte snít, není to reálné. Že jste ho viděli na internetu? Pak to byl téměř stoprocentně buď falešný inzerát, který vás měl nalákat do bazaru, nebo auto se stočeným tachometrem. Tržní cena tak málo ojetého focusu je kolem 180 tisíc, tak proč by ho někdo dával výrazně levněji?

Kde vyhledávají a prověřují ojetiny

  • autotym.cz
  • autoaz.cz
  • proverenivozu.cz
  • kontrolavozu.cz

Jestliže budete trvat na kombinaci nízké ceny a ujetých kilometrů, dopadnete téměř jistě tak, že budete mít doma „stočenku“ ze 170 tisíc km na vašich 70. A dozvíte se to, až když se stane nějaký průšvih. Takový příklad jsme si nevymysleli. Podle Jiřího Beneše, experta Autotýmu, který radí lidem s nákupem ojetého auta, jsou podobně napálených lidí spousty. „Věřte průměrným inzerátům, opravdu dobrá auta za skvělou cenu si lidé prodávají mezi sebou. Výjimek je tak málo, že nestojí za řeč. A takové poklady se objevují u soukromníků, bazaristé vědí, jak mají vozy nacenit,“ říká Beneš, který sám několik let dělal specialistu výkupu autocentra a pak provozoval vlastní bazar.

„Samozřejmě, je spousta slušných prodejců, což je vidět i na tom, že se začínají přiznávat skutečné stavy kilometrů třeba kolem dvou, tří set tisíc,“ tvrdí. Pořádné prověření auta je však stále nezbytné.

„Někteří prodejci o autu nic nevědí, dostanou ho na protiúčet, nebo dovezou a jen ho pošlou dál,“ vysvětluje. Proto platí, že bez zkušeného mechanika byste na nákup vyrážet neměli.

Klidně 200 tisíc kilometrů

Beneš se přitom najetých kilometrů nebojí. Sám má ojeté auto se 300 tisíci na tachometru, koupil ho s „dvoustovkou“. „Vůbec mi to nevadilo, když jsem věděl, že mělo pravidelný servis, vyměněnou sadu rozvodového řemene, pečlivou údržbu. A to třeba služební auta velkých firem mívají. Naopak několikrát jsem koupil auto po prvním majiteli a začalo se hned sypat, protože tam byly zbastlené věci od garážového opraváře,“ říká.

Trvat na co nejnižších kilometrech je podle něj zbytečný luxus. „Dříve se jezdívalo mnohem méně, auta na to nebyla stavěná, ve sto tisících se generálkovaly motory. Dnes při správné údržbě najedou půl milionu. Oněch sto tisíc může mít za sebou klidně dvouleté auto a bude ve špičkovém stavu.“ Největším problémem je, že stočením tachometru se naruší interval servisních výměn, a to může mít fatální následky. „Když víte, kolik máte skutečně najeto, přizpůsobíte se tomu a necháte vyměnit, co je třeba,“ říká Beneš.

U některých aut se v poslední době objevují elektronické servisní knížky. Majitel je nemá u sebe a přístup do nich má jen odborný servis. Tam už kilometry nijak stáčet nelze. A ještě jednu dobrou radu Jiří Beneš přidává: „Nevěřte tvrzením typu‚ že to jenom svítí kontrolka, praskla pojistka nebo že to je drobnost, která jde lehce opravit. To by to prodejce udělal sám, aby si nekomplikoval život. Jakmile nějaká kontrolka zůstane svítit, jděte o dům dál,“ uzavírá Beneš.

Jak vypadá nákup ojetiny v praxi

Například Autotým vytipuje pět aut s ověřením historie a všech „papírů“. U dvou z nich pak provede i testovací jízdu a detailní prověření v servisu. Na počátku je vyjasnění s „rádcem“, jaké auto se vlastně bude hledat. Obnáší to vyplnění dotazníku, v němž se přidělují body prioritám (provozní náklady, prestiž, značka, pohodlí, interiér, cena) a probírá se výběr motoru.

Typicky tomu, kdo málo jezdí, doporučí technicky méně náročný benziňák, na dlouhé pravidelné cesty diesel. Zákazník nastíní své představy: značku auta, počet ujetých kilometrů, typ karoserie a hlavně maximální cenu.

Na co dát pozor při nákupu ojetiny

Klimatizace
Je třeba vyzkoušet, jestli opravdu spíná spojka a naskakuje kompresor. Slyšíte cvaknutí a klesnou otáčky motoru, fouká studený vzduch. Když klimatizace nefunguje a řeknou, že stačí jen „něco doplnit“, je to podezřelé. Když klima nefunguje, závady bývají vždycky větší a drahé.

Klíče od vozu
Jediný klíč k autu je přípustný snad jedině u hodně staré ojetiny za pár korun. U novějších aut to je problém. Výroba druhého klíče (mít jeden je velký risk kvůli ztrátě) přijde na několik tisíc korun. Požadujte slevu v takové výši. Také je nutné vyzkoušet klíč k zámku převodovky. Stává se, že nefunguje a náprava je pak drahá.

Karoserie
Experti na autě kontrolují až 130 bodů, začínají lakem. Okamžitě se pozná, která část auta byla přestříkaná, lak je tam silnější. Prodejci často havárie tají, protože se bojí, že lidé bourané auto (byť lehce) nebudou chtít. Přitom když přiznají opravu, kupcům to většinou nevadí. Problém bývá přestříkaná střecha, může to signalizovat velkou opravu s porušením nosných částí. Takové vozy odborníci obvykle nedoporučí. Stejně jako vozy s narušenými a navařovanými sloupky a po jiných velkých zásazích, které nezvratně porušují torzní tuhost karoserie a její deformační zóny a mohou způsobit tragédii při nehodě.

Interiér
Počet ujetých kilometrů podle tradovaného opotřebování volantu a řadicí páky vůbec nemusíte poznat. Není problém potah vyměnit, dokonce lze i přečalounit sedadla. Může pomoci pořádně prohlédnout auto, jestli tam nezůstaly nalepené štítky ze servisu s počtem kilometrů, stává se to. Občas se najde třeba zapadlá faktura nebo rovnou servisní knížka, třeba pod sedadlem.

Filtry pevných částic
U některých aut bývají DPF filtry „vykuchané“, ale je to těžké odhalit bez měření emisí. Vždy se to však dá v bazaru reklamovat jako skrytá vada v okamžiku prodeje, máte na to minimálně půl roku.

Motor a převodovka
Problém je, když se za jízdy ozývá mechanický zvuk z převodovky nebo když něco klepe v motoru. Tady jsou opravy vždycky nákladné (v tisících korun), nikdy to nebývá banální. Expert poslechem zjistí i to, že je špatný vstřik nebo že ševelí ventilová zdvihátka. Za jízdy nic takového nesmí být slyšet. Z motoru by nemělo nic vytékat. Proto má být při prodeji špinavý jako v běžném provozu. Na něm se únik nejlépe pozná. Vycíděný motor je podezřelý, zvláště u aut, která mají víc najeto. Proto velké bazary motory nemyjí.

Podvozek
Vůle a klepání většinou nejsou velkým problémem. Čepy, stabilizátory, brzdy jsou spotřební věci, které se mění dnes a denně, chtějte při prohlídce v servisu přibližnou cenu opravy. Totéž platí pro hučící ložiska (ta už mohou být drahá, pokud se mění s nábojem kola) či vyteklé tlumiče. Expert dokáže během zkušební jízdy odhalit hlučné díly.

Výfukové plyny
Černý kouř ukazuje na špatně seřízené naftové čerpadlo, létají saze. Když je kouř modrý, auto spaluje olej, když bílý, ztrácí se do oleje voda.

Nejčtenější

Stát prodal rolls zabavený lumpům levně, překupník ho nabízí o statisíce dráž

Bílý, sotva zajetý majestátní Rolls-Royce zabavený policií prodávalo v aukci ministerstvo vnitra. Vyvolávací cena šest milionů byla asi o třetinu nižší v porovnání s běžnými nabídkami ojetin. Auto s...

Škoda ukázala kus nového elektromobilu. Sedmimístný obr dorazí v roce 2026

V prezentaci hospodaření za rok 2024 ukázala Škoda první záběry finální podoby svého dalšího elektrického modelu. Velký sedmimístný crossover s praktičností MPV představí v příštím roce. Ještě letos...

Krásky od motorek mají rozmanité chutě, osedlají jawu i starého inda

Tradiční březnový veletrh motorek, čtyřkolek a příslušenství probouzí ze zimního spánku vyznavače jízdy v jedné stopě. Na veletrhu Motocykl Praha 2025, který s předstihem otvírá sezonu na dvou...

Narval oktávku dřevem, až praskla náprava. Byla z toho vážná nehoda

Slovenský bizár s českou škodovkou. Řidič tak přetížil octavii dřevem, že mu praskla náprava a způsobil vážnou nehodu.

Největší srocení lidí na Zemi vedlo k nejdelší dopravní zácpě historie

O Kumbhaméla se říká, že jsou největším shromážděním lidí na planetě Zemi. Účastníci této indické náboženské slavnosti se běžně počítají po desítkách milionů. Letos pořadatelé očekávali ještě větší...

Největší srocení lidí na Zemi vedlo k nejdelší dopravní zácpě historie

O Kumbhaméla se říká, že jsou největším shromážděním lidí na planetě Zemi. Účastníci této indické náboženské slavnosti se běžně počítají po desítkách milionů. Letos pořadatelé očekávali ještě větší...

15. března 2025,  aktualizováno  8:41

Škoda chystá hybridní Fabii. Vyvíjí také spalovák pro americké elektromobily

Škoda plánuje do roku 2030 představit své menší modely Fabia, Scala a Kamiq v hybridní verzi. Uvedl to předseda představenstva firmy Klaus Zellmer. Šéf mladoboleslavské značky také prozradil, že...

14. března 2025

V Česku přibude letos 630 míst na odpočívadlech u dálnic, půlka pro kamiony

Téměř 630 nových parkovacích míst na dálničních odpočívadlech letos plánuje zprovoznit Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Meziročně je to o bezmála polovinu více. Přibližně půlka nových stání bude...

14. března 2025

Francouzský buldoček kousne a nepustí. Je to pohodář, ale umí vystrčit drápy

Zaujmout v dnešní záplavě aut je stále těžší. Peugeotu 3008 se to však stále daří. Stylový francouzský crossover působí i ve třetí generaci pořád hodně futuristicky a s konkurencí si ho nespletete....

14. března 2025

Škoda ukázala kus nového elektromobilu. Sedmimístný obr dorazí v roce 2026

V prezentaci hospodaření za rok 2024 ukázala Škoda první záběry finální podoby svého dalšího elektrického modelu. Velký sedmimístný crossover s praktičností MPV představí v příštím roce. Ještě letos...

13. března 2025  14:07,  aktualizováno  15:27

Zápas čínských automobilek o zákazníky za sebou nechává miliony zombie

Premium

V potlesku úspěchům automobilek formátu BYD zanikají zprávy o čínských producentech elektromobilů, kteří štěstí neměli. Jde o desítky menších automobilek, které v posledních letech zbankrotovaly....

13. března 2025

Vlhčené ubrousky z vody? Vyhrajte půlroční zásobu WaterWipes pro vaše miminko
Vlhčené ubrousky z vody? Vyhrajte půlroční zásobu WaterWipes pro vaše miminko

Důkladné čištění bez podráždění jemné dětské pokožky je kombinace, kterou u dětských vlhčených ubrousků hledá téměř každá maminka. Zapojte se proto...

Škoda slaví další rekordní rok, je čtvrtá v Evropě

Rok 2024 se stal historicky nejlepším hospodářským rokem automobilky Škoda. Mladoboleslavská značka patřící do koncernu VW dosáhla rekordních tržeb i provozního zisku. V loňském roce dodala...

13. března 2025  12:08

Supermaserati bylo na skok v Praze. Stovku umí za 2,8 sekundy

Maserati GT2 Stradale je v Česku, čistokrevný supersport vychází z okruhového speciálu, ale, jak sám název naznačuje, může na běžnou silnici. Samozřejmě se mu nejvíc líbí na okruhu.

13. března 2025

Továrny baterií elektroaut staví v Evropě hlavně Čína, evropský projekt padl

Švédský výrobce baterií pro elektromobily Northvolt podal ve Švédsku návrh na bankrot. Firma to oficiálně uvedla na svém webu. Skončila tak největší evropská naděje na vytvoření podniku, který by na...

13. března 2025

Nejčastější chyby u dopravní nehody. Jako první volejte záchranáře, ne domů

Ve větším ohrožení života nejsou po nehodě většinou ti, co nejvíc křičí, ale ti, kteří vůbec nereagují. Octnout se jako první u dopravní nehody a reagovat správně určitě není jednoduché, ale stačí se...

12. března 2025

Česká veteránská expedice po 55 letech zase vyrazí do Japonska

Osmnáct tisíc kilometrů, tak daleko je to z Prahy do Ósaky. Sedm posádek dobrodruhů usedne 21. června do svých expedičních speciálů a vydají se na velkolepou cestu do Japonska, kde budou...

12. března 2025

Podívejte, co dovedou zlaté české ručičky. Z motorek staví umělecká díla

Veletrh Motocykl Praha už tradičně hostí v rámci doprovodného programu mezinárodní soutěžní výstavu staveb a přestaveb – Bohemian Custom Motorcycles. Na letňanské výstaviště dorazily desítky strojů,...

12. března 2025