Tipy na spolehlivé ojetiny: na kilometry nehleďte, důležitý je stav

  • 92
Nové auto ztratí za tři roky až polovinu hodnoty. Není divu, že většina Čechů kupuje ojetiny. Jakou ale vybrat, aby se člověk nestal nejoblíbenějším zákazníkem autoservisu? Pomůže žebříček sedmi zajímavých ojetin, který pro magazín Auto DNES sestavil nezávislý expert na trh s použitými vozy Aleš Zich.

VOLKSWAGEN PASSAT B8

od 2014 (od 240 000 Kč) 

Osmá generace passatu přišla před šesti lety a znamenala velký skok jak designově, tak i technologicky. V současnosti je to skvělý tip na rodinné auto, je spolehlivé, prostorné a dostatečně silné. V inzerátech nejčastěji narazíte na verzi s dieselový dvoulitrem o výkonu 110 kW. 

Volkswagen Passat

Má slušnou páru a je to držák, není třeba se bát, i když na počítadle kilometrů svítí číslice převyšující 200 tisíc. Kromě běžné údržby a výměny rozvodové sady při 210 tisících km se na passatech B8 moc komplikací neřeší. Výjimkou jsou častější výměny silentbloků předních ramen – ty ovšem stojí pár tisíc korun. Stejně jako ložiska v kolech, která také mohou zazlobit. 

Osmý passat je zároveň i dobrou volbou pro ty, kteří by si přáli automatickou převodovku. Ta by měla také spolehlivě zvládnout nájezd přes 200 tisíc – tedy pokud v ní předchozí majitel nechal pravidelně měnit olej. Doporučit můžeme i slabší motorizaci 1.6 TDI – na tu v inzerátech narazíte také často. Spolehlivostí je srovnatelný s dvoulitrem. 

Pro koupi passatu s šestnáctistovkou bude často hovořit cena. Slušné kousky z let 2015/16 s nájezdem kolem180 tisíc kilometrů se aktuálně začínají na trhu prodávat již od cca 240–250 tisíc korun. Na nejobvyklejší verzi 2.0 TDI s podobnými parametry je potřeba mít připraveno minimálně o 40 až 50 tisíc víc. Zhruba od 320 tisíc korun se už dá vybírat z rostoucího počtu seriózních nabídek i s nižšími nájezdy kolem 140–150 tisíc kilometrů.

Volkswagen Passat

ŠKODA SUPERB III

od 2015 (od 260 000 Kč)

Pro ojetou Škodu Superb třetí generace platí z hlediska spolehlivosti to samé, co pro Passat B8. Srovnatelný mladoboleslavský koráb ovšem vyjde proti sourozenci z Německa až o několik desítek tisíc korun dráž, a proto většina lidí sáhne spíš po passatu. Superb ovšem má jeden trumf navíc – větší vnitřní prostor, a tedy i komfort cestování na zadních sedadlech; na to je ostatně manažerská škodovka zaměřená od první generace. Pokud je pro vás pohodlí vzadu obzvlášť důležité, můžeme superb s klidem doporučit.

Škoda Superb SportLine

VOLKSWAGEN GOLF VII

od 2016 (od 240 000 Kč)

Podobně jako Passat B8, i golf sedmé generace udělal mezigeneračně velký posun. Skvělou pověst si vysloužil hlavně výborně naladěný podvozek – v zatáčkách je suverénní, na dlouhých cestách pohodlný. Sedmý golf je ale hlavně velmi spolehlivý. A to i při vyšších nájezdech. Doporučit můžeme především verzi s pohonem předních kol a dieselovým dvoulitrem TDI. 

Volkswagen Golf

Přesto musíme zmínit několik nedostatků. U vozů s motorem 1.6 TDI, což je na trhu nejčastější verze, se objevují vadné silentbloky u převodovky. Někdy se tak děje už před nájezdem 100 tisíc kilometrů. Je to velmi pravděpodobně konstrukční vada, která se při jízdě projevuje hlukem a vibracemi – zejména v zatáčkách. Stejný problém jsme zaznamenali i v příbuzné Octavii III. 

Pozor také při koupi verzí 4Motion s pohonem všech kol. Zde se objevují poměrně často různé pazvuky od pohonu 4x4. Někdy to může znamenat potíž s kardanovou hřídelí, v horším a dražším případě dělá problémy zadní rozvodovka s mezinápravovou spojkou Haldex. To opět platí i pro Octavii III. 

Opatrní bychom byli také při nákupu benzinové verze 1.4 TSI. Z počátku výroby byly tyto motory velmi problémové a podle zkušeností z praxe to vypadá, že se jim dosud nevyhýbají občasné potíže s vnitřní mechanikou. Taková oprava se pak vyšplhá klidně i přes 100 tisíc korun. Tajným tipem na zajímavou benzinovou motorizaci pro VW Golf VII je 1.2 TSI s manuální převodovkou. Z hlediska dlouhodobější spolehlivosti jí není moc co vytknout, pěkně jede a umí být i úsporná.

Volkswagen Golf

Neexistující „lákadla“ z internetu

Kdo vybírá ojetý vůz na internetu, měl by si dát pozor na auta s velmi lákavou cenovkou. Naprostá většina těchto supervýhodných nabídek totiž fyzicky neexistuje – často je to jen kulantně řečeno „marketingová strategie“ některých autobazarů. Funguje to tak, že si vyberete auto za skvělou cenu, a když si ho přijedete prohlédnout, zjistíte, že „zrovna teď ho někdo koupil.“ Prodejce vás ale už tzv. „dostal na plac“ a tam se vás bude řadou fíglů snažit přesvědčit, abyste si vybrali něco jiného. 

ŠKODA OCTAVIA III

od 2013 (od 180 000 Kč) 

U octavie jsou technika i spolehlivost obdobné jako v případě Golfu VII. Jeden důležitý rozdíl tu však je. Ve verzi 2.0 TDI má trojková octavia vlečenou tuhou zadní nápravu, kdežto sedmý golf se stejným motorem má nápravu víceprvkovou s nezávisle zavěšenými koly – což znamená lepší jízdní vlastnosti a více pohodlí v kabině. Ovšem i ve verzích s tuhou zadní nápravou (týká se motorů 1.6 TDI či 1.2 TSI) se golf při jízdě chová lépe než octavia. Ta se zato mnohem lépe shání – na trhu je oktávek mnohonásobně více než golfů. 

Tříválec je k mání pro variantu liftback i combi.

Cenově jsou na tom oba vozy dost podobně. Slušné kusy z let 2014/2015 s motorem 1.6 TDI a nájezdy kolem cca 160–200 tisíc km se začínají aktuálně prodávat od 180–190 tisíc korun. Za cenu kolem 200 tisíc už se dá trochu více vybírat. Mezi 200–250 tisíci je výběr těchto aut poměrně velký a zhruba od hranice 220–230 tisíc korun už se objevují i motorizace 2.0 TDI. Na lépe vybavená auta s nájezdem kolem 150 tisíc kilometrů už to chce ale minimálně čtvrt milionu korun, spíše více.

FORD FOCUS

2012-2014 (od 140 000 Kč)

Snižování objemu motorů (downsizing), které jde ruku v ruce se zpřísňováním emisních norem, přineslo vyšší servisní náročnost malolitrážních agregátů, které bývají vybaveny turbodmychadlem a další složitou technikou. Postupem času to proto nejspíš bude s výběrem spolehlivé a za rozumné peníze udržovatelné ojetiny složitější. Pokud tedy hledáte levný a přitom spolehlivý naftový kombík, doporučujeme přemýšlet o Fordu Focus z let 2012–2014. 

Ford Focus

Není to ještě příliš staré auto ani morálně, ani designově, bývá spolehlivé a servisně nenáročné. Slušné kusy s rozumnými nájezdy kolem 160–200 tisíc kilometrů (ano, u této generace focusu, pokud je v pořádku, se není třeba bát ani vyšších nájezdů) se na trhu objevují už od 140–150 tisíc korun. Do dvou set tisíc se pak dá už celkem dobře vybírat kombinace stáří / nájezdu / výbavy. 

S nástupem 1.5 TDCi jsme zaznamenali výrazné zvýšení potíží s DPF filtrem a oproti 1.6 TDCi i celkově horší kondici motoru už při nižších nájezdech.        1.5 TDCi není špatný motor, ale nejspíš kvůli zpřísňování emisních limitů do těžko splnitelných hodnot se u něj objevují neduhy, kterými předchůdce obvykle netrpí. 

U fordu moc nedoporučujeme při nákupu ojetiny přeplňované benzinové verze EcoBoost a vozy s automatem. Dle našich zkušeností je osvědčeným receptem na dlouhodobou spolehlivost napříč modelovými řadami kombinace naftového motoru a manuální převodovky.

Ford Focus

KIA CEED a  HYUNDAI i30

od 2012 (od 160 000 Kč)

Pokud vybíráte rodinné kombi a chcete spolehlivý atmosférický motor, jsou tito koncernoví sourozenci jednou z mála rozumných možností, obzvláště v cenové hladině do 200 tisíc korun. Za relativně málo peněz dostanete kvalitní a hlavně dlouhodobě spolehlivý automobil. Doporučujeme zejména motor 1.6i v jakékoliv výkonové variantě. Ani 1.4i není špatný, občas ho však trápí obtíže s řetězovými rozvody a selhávající těsnění pod hlavou motoru. 

Kia cee´d

Pěkné kusy z let 2012/2013 s nájezdy mezi 100–150 tisíci kilometry koupíte za 160 až 180 tisíc korun. Pokud jste ochotni zaplatit až 200 tisíc korun, budete moci vybírat z aut s nájezdem do 100 tisíc km. A jak jsou na tom vznětové motory? Ty můžeme s klidným svědomím doporučit také. Motor 1.6 CRDi je prakticky v jakékoliv variantě spolehlivý, dynamický i úsporný. 

Není třeba se bát nájezdů blížících se 200 tisíc km. Pěkné kousky z let 2014/2015 s nájezdy pod 150 tisíc kilometrů se na trhu objevují už v cenách kolem 180 až 190 tisíc. A pokud hledáte auto této kategorie za co nejméně peněz se spolehlivým automatem, jste u vozů kia a hyundai opět na správné adrese.