Středa 27. května 2020, svátek má Valdemar
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 27. května 2020 Valdemar

Prodej ojetin měl být na vrcholu, koronavirus vše změnil. Bazary krachují

  16:30aktualizováno  16:30
Nabídka ojetých aut na českém trhu v březnu klesla oproti předchozímu měsíci o 12 procent na 99 241 vozů. Proti lednu byla nižší o 19 procent. Za normálních okolností by teď bazary měly být uprostřed hlavní prodejní sezony. Uzavřené hranice zastavily dovoz ze zahraničí. Některé autobazary už skončily úplně.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Martin ŠtěrbaČTK

Pokles trhu a potíže bazarníků souvisí s opatřeními proti šíření koronaviru.

Cena vozů v bazarech a inzerci se zvýšila o dvě procenta nejčastěji na 153 tisíc korun, vyplývá to z monitoringu skupiny AAA Auto. Nabídka modelů na trhu ojetin se v březnu nezměnila. Stále se dalo koupit nejvíce Škodovek, konkrétně hlavně modely Octavia a Fabia. Na třetí a čtvrté příčce se dále drží Volkswagen s modely Passat a Golf.

Nabídka ojetin a jejich prodej od začátku roku výrazně rostly, od poloviny března se v podstatě zastavily. V březnu se v nabídce objevilo o 13 tisíc aut méně než v únoru, a to i přesto, že začátek měsíce patřil u mnoha prodejců automobilů mezi ty nejsilnější v porevoluční historii.

Pád ze dne na den

„Na základě vládních opatření proti šíření koronaviru došlo ze dne na den k okamžitému útlumu prodeje automobilů. Od začátku roku již byly znatelné predikce ekonomů ohledně zdražování automobilů. Meziměsíčně rostla cena v průměru o dvě procenta. Kvůli aktuálnímu výpadku ve výrobě může během následujících měsíců dojít k ještě výraznějšímu zdražení,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka Aures Holdings, která provozuje síť AAA Auto.

V současnosti je možné ojetá auta prodávat jen na inzerát, v případě autobazarů pak jen online. „Začátek roku byl prodejně velice silný a najednou jsme museli naprosto změnit koncept našeho prodeje, abychom přežili. Aktuálně nabízíme automobily až o deset procent pod jejich výkupní cenou a vozíme je k zákazníkům přímo domů. Díky tomu se nám daří alespoň trochu zmírnit následky uzavření provozoven, nařízeného vládou,“ dodala Topolová.

„Během dvou týdnů, kdy se z nařízení vlády a ministerstva zdravotnictví nesmějí prodávat v provozovnách autobazarů ojeté vozy, se síti AAA AUTO podařilo prostřednictvím online prodeje doručit zákazníkům domů již 700 vozů,“ uvádí mluvčí firmy Michal Häckl. „Je třeba si uvědomit, že za běžných podmínek se v hlavní sezoně, která startuje vždy právě v březnu, za stejné období vozů prodá kolem dvou tisíc.“

Obnovený výkup

Podle Karolíny Topolové zájem zákazníků o nákup ojetých vozů neklesl tak nízko, jak by se dalo očekávat. „Řada lidí vždy plánuje nákup vozu po zimě, koronavirus přišel přesně doprostřed nejsilnější sezony. Lidé vědí, že individuální cestování vlastním vozem namísto veřejné dopravy je v době různých epidemií jedním z nejúčinnějších opatření, která pomáhají se nákaze vyhnout,“ dodala.

Vzhledem k tomu, že při podobném tempu prodeje se brzy zásoby nejprodávanějších aut začnou rychle snižovat, začal největší tuzemský prodejce ojetin s výkupem, který může rovněž fungovat bez poboček. Výkup aut AAA Auto zastavilo okamžitě po uzavření prodejen. „Řada lidí se dostává nebo brzy dostane do složitých situací, kdy jim chybí nebo brzy bude chybět hotovost. Prodej vozu je v současné době jednou z cest, jak získat finance, kterých se v rodinném rozpočtu nedostává,“ komentuje Häckl. „Výkup provádíme mimo pobočky, prostřednictvím mobilních výkupčích. Podobně jako u online prodeje probíhá komunikace přes naše call centrum. Před dům zákazníka následně dorazí výkupčí vybavený ochrannými prostředky. Veškerá administrativa proběhne bez nutnosti návštěvy pobočky,“ popisuje Topolová.

„Mnoho zákazníků nás také oslovuje kvůli výměně svého staršího vozu za novější, protože chtějí využít enormního poklesu cen u nabízených aut. Také není možné si kupovat ojetiny z dovozu, protože s nimi není možné překračovat hranice a zahraniční prodejci jsou rovněž v karanténě,“ dodala. „Je ovšem nutné počítat s tím, že z důvodu poklesu prodejních cen ojetých automobilů na celém trhu se tento pokles nyní promítá i do cen na výkupu. Auta už prostě nemají stejnou hodnotu jako před vypuknutím pandemie,“ zdůraznila Topolová.

Autobazary začínají krachovat

Petr Přikryl, předseda Asociace prodejců použitých automobilů (APPAA) se snaží dosáhnout svolení otevřít provozovny prodejců s ojetými vozy v Česku. Autobazary musely s opatřeními před šířením koronavirové nákazy zavřít. „Každým dnem, kdy jsou provozovny uzavřeny, přichází náš obor denně o desítky milionů korun a desítky pracovních míst,“ píše v otevřeném dopise předsedovi vlády ČR. A varuje, že se celý trh prodeje ojetých vozidel v ČR může zhroutit. „Vzhledem k tomu, že se každoročně prodá v ČR téměř 700 tisíc ojetých vozidel, bude ekonomický dopad na trh ojetin a následný dopad na koncového zákazníka velmi vysoký.“

„Ke včerejšímu dni (1. dubnu - pozn. red.) ukončilo kvůli povinnosti uzavřít prodejny svoji činnost 15 prodejců ojetých vozidel, kteří měli ve svých provozovnách vozy v hodnotě přibližně 100 milionů korun a zaměstnávali téměř 250 pracovníků,“ uvádí Přikryl. „Na základě informací od jednotlivých obchodníků se lze navíc oprávněně domnívat, že pokud se nepodaří udělit výjimku pro náš obor a pokud nebudou moci autobazary otevřít svoje prodejny, začnou v průběhu měsíce dubna ukončovat svoji činnost i ti silnější prodejci, kteří mají na svých provozovnách tisíce vozů a zaměstnávají stovky zaměstnanců. Přímé škody tak půjdou do stovek milionů.“

Podle Přikryla bude mít uzavření provozoven sekundární efekt, kdy se trh s ojetými automobily přesune na ulici, tedy mimo kontrolní a daňový dosah státu.

„Stát může přijít o několik miliard na vybraných daních a odvodech, které nyní realizuje z obchodu s ojetými automobily. Zisky si takto převezme černý trh,“ dodává. „Ochrana zákazníků bude při šedém prodeji mimo režim autobazaru v podstatě nulová, chybí garance technického a právního rázu pro zákazníka, chybí možnost uplatnit reklamaci, opravu, výměnu vozu.“

Otevřením autobazarů přitom podle Přikryla nehrozí žádné zdravotní riziko. „Zdravotní rizika při otevření prodejen autobazarů jsou navíc téměř nulová. S ohledem na současný stav, kdy jsou například otevřené stavebniny, kde je provoz řemeslníků mnohem větší, než je v autobazarech, kdy jsou otevřeny výdejny e-shopů s elektronikou, kde se denně vystřídá téměř tisíc zákazníků, kdy se uvažuje nad otevřením kadeřnictví, kde dokonce dochází k fyzickému kontaktu, se nedomníváme, že otevřením prodejen s ojetými vozy se riziko nákazy koronavirem může jakkoliv zvýšit,“ uzavírá šéf asociace.

  • Nejčtenější

Kráska ze Soči varuje před nástrahami motorkaření

Angelina z ruského Soči je nejen v motorkářských kruzích velmi oblíbená. Stačí vidět její fotky a uhodnete proč....

Poučení z krizí 20. století: virus zabije nemocné, autoprůmysl čeká obří průšvih

Krach na newyorské burze 1929. Ropná krize 1973. A konečně bankovní krize z podzimu 2008. To jsou tři ekonomické...

Svoboda na dvou kolech Čechy láká. Porovnali jsme nejpopulárnější skútry

Premium Skútr, to znamená hlavně svobodu pohybu namísto stání v kolonách. V porovnání s automobilem nabízí levnější a...

Autofotka týdne: Smutný konec superelektromobilu

Sir James Dyson, vynálezce unikátního stavebního kolečka s gumovým míčem místo kola a hlavně výkonného bezsáčkového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dovoz ojetin se zastavil. Bazary připlácejí za levná auta, o která bude zájem

Výkupní ceny ojetých vozů stoupají, zastavil se totiž dovoz ze zahraničí a zdražilo euro. Bazary tak plní sklady vozy z...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Svoboda na dvou kolech Čechy láká. Porovnali jsme nejpopulárnější skútry

Premium Skútr, to znamená hlavně svobodu pohybu namísto stání v kolonách. V porovnání s automobilem nabízí levnější a...

Mám už celé krize dost, hyperbola strachu je šílená, říká šéfkuchař Pohlreich

Premium Když vidíte sedět Zdeňka Pohlreicha v úplně prázdné restauraci Next Door v centru Prahy, kde jste si dřív bez rezervace...

  • Další z rubriky

Seat slaví 70. narozeniny. Začínal s Fiatem, dnes je součástí Volkswagenu

Španělská automobilka Seat zažila během své sedmdesátileté existence spolupráci se dvěma velkými evropskými továrnami,...

Sovětské fiaty vyrobili ke století Lenina. Italské prototypy roztřískali

Neříkejte, že je neznáte. Všichni je znají – pamětníci s devíti křížky i teenageři. Jen se jim jinak říká: žigul,...

Co vám řekne VIN? Identifikační číslo vozidla skrývá užitečné informace

Premium VIN vám otevře cestu k získání obrovského množství informací o autě. Prozradí provozní historii, poškození vozidla a...

Fuego: praktické kupé s dieselem se neprodávalo, Turbo prohnalo i porsche

Renault Fuego slaví čtyřicátiny v utajení. Ze silnic totiž úplně vymizel. Mělo to být dostupné kupé s nádechem...

Víte, jak neplýtvat potravinami a uchovat je co nejdéle čerstvé a plné vitamínů?
Víte, jak neplýtvat potravinami a uchovat je co nejdéle čerstvé a plné vitamínů?

Téměř v každé domácnosti se někdy zbytečně vyhazují potraviny, nejčastěji ovoce a zelenina. Přitom moderní vychytávky nám pomohou s lepším uchováváním a prodloužením trvanlivosti. Jaké to jsou?

Najdete na iDNES.cz