Rozhodnutí znamená podstatné rozšíření protipirátské mise u somálských břehů, která trvá už od roku 2008, píše list The Times. Evropská unie tehdy do Adenského zálivu poslala v rámci operace Atalanta několik válečných lodí, aby chránily plavidla před stále troufalejšími piráty.
Až doteď mohly námořní síly působit pouze v mezinárodních a somálských vodách. Nyní budou moci útočit na sklady paliva, plavidla a vozidla na pobřeží, která patří pirátům. Stále ale budou operovat pouze z vody pomocí helikoptér nebo raket, na břeh jejich vojáci vstupovat nebudou.
Dohodli to ministři obrany zemí, které u Somálska operují, takže Španělska, Německa, Itálie, Francie a Velké Británie. Podle agentury Reuters to umožní silám Evropské unie více spolupracovat se somálskou armádou v boji proti námořním bukanýrům.
Pirátství stálo loni světovou ekonomiku miliardy dolarů
"Pirátství způsobilo mnoho utrpení obyvatelům Somálska i posádkám lodí proplouvajících oblastí a je správné, že se v našem úsilí posuneme dopředu," řekl jeden z důstojníků působících v rámci operace Atalanta, kontraadmirál Duncan Potts. Za poslední čtyři roky námořnictvo EU zadrželo a poslalo před soud 117 pirátů.
Piráti z chudého Somálska si za unesené lodi účtují miliony dolarů výkupného. Jen loni jejich činnost stála dle odhadů světovou ekonomiku 7 až 12 miliard dolarů, píše agentura Reuters. V sumě se kromě výkupného projevují i zvýšené náklady na plavbu lodí, třeba vyšší pojistné pro plavidla plující kolem Afriky.
Pirátství u somálských břehů podle Mezinárodního úřadu pro námořní dopravu dosáhlo zatím vrcholu v roce 2010. Tehdy od ledna do listopadu piráti vzali 625 rukojmích, zabili osm lidí a zranili 41 dalších. Koncem loňského roku bylo v Somálsku zadržováno 40 lodí se zhruba 400 rukojmími.
Cílem mise je chránit i humanitární pomoc
Kromě lodí EU působí v oblasti i NATO. Evropská flotila má za úkol kromě boje s piráty také ochranu plavidel Světového potravinového programu, které přiváží humanitární pomoc Somálcům zuboženým dvacet let trvající občanskou válkou v zemi. Mají také monitorovat rybolov u Somálských břehů.
Somálští piráti začali přepadat lodě v 80. letech 20. století. Většinou se rekrutovali z řad rybářů a tvrdili, že chtějí zabránit nelegálnímu rybolovu a přivážení odpadu k pobřeží. V 90. letech se začalo pirátství rozvíjet, lodní společnosti začaly za zajatá plavidla platit výkupné.
Vláda si s piráty neporadí. Země nemá od začátku 90. let plně funkční vládu. Stát je rozdělen na několik regionů s vlastními přechodnými vládami. Centrální kabinet v Mogadišu dlouho neměl ani kontrolu nad hlavním městem.
Metropoli zčásti ovládali radikálové z hnutí al-Šabáb, stejně jako mnohé další oblasti v Somálsku. Vytlačit se je z hlavního města podařilo až před několika měsíci jednotkám Africké unie. Trpělivost se situací v Somálsku došla i Keni a Etiopii, které tam vyslaly své vojáky a v boji s islamisty slaví dílčí úspěchy.