"Vyhověli nám ve všech sedmi bodech a stávkový výbor ukončil svoji činnost," potvrdil iDNES.cz odborář Petr Pulec.
Obě strany se například dohodly na tom, že podnik chce pokračovat v úsporných opatřeních, bude ale více spolupracovat se zaměstnanci. Podnik také nechá prověřit outsourcing (převedení některých činností na soukromé firmy, pozn. red.), který už byl uskutečněn. Jednou z nejspornějších otázek byla otázka propouštění.
"To je asi nejožehavější téma. Tam jsme se dohodli, že organizační změny, s nimiž byl dříve vyjádřen souhlas - propouštění v jednotce Vnitropodniková doprava - bude pokračovat. Bude pokračovat propouštění u zaměstnanců, kteří o to sami požádali, není jich málo," okomentoval dohodu s odboráři šéf Dopravního podniku Martin Dvořák.
"Další propouštění bude eventuálně probíhat po projednání příští pátek, kde předložíme další doplňující informace, které odbory žádaly - tedy proč je propouštění pro firmu nezbytné," dodal šéf Dopravního podniku.
Podle Dvořáka došlo k všeobecnému kompromisu. "Musím konstatovat, že jednání dnes, stejně jako včera, bylo racionální. Na rozdíl od včerejška jsme se dohodli, aby nedošlo k žádným nerozuměním, že neodejdeme z místnosti, dokud nenajdeme písemnou shodu na všech bodech, a to se podařilo," řekl iDNES.cz Dvořák.
Přesto, že došlo k dohodě, tak o detailech některých bodů budou odboráři s vedením dopravního podniku ještě jednat příští týden.
Odboráři se rozdělili na dva tábory
Stávkový výbor odborářů pražské MHD nebyl spokojený s nabídkami magistrátu na řešení situace Dopravního podniku. Obě strany proto od rána jednaly. Schůzka se oproti předpokladům protáhla na dlouhé hodiny.
K částečné dohodě dospěly strany už ve čtvrtek. Odboráři vzali na vědomí, že primátor slíbil předložit plán dofinancování ztráty roku 2009 a že se bude zabývat nastavením standardu kvality.
Částečnou shodu zaznamenal spor o outsourcing. Dopravní podnik bude dál provozovat důležité a ne příliš nákladné provozy. Například depa převede na soukromou firmu, ale ochranný systém metra si nechá.
Naopak spor o propouštění museli řešit i dnes. Odborářům totiž nestačil příslib, že propuštěným lidem pomůže Dopravní podnik s hledáním nového místa.
Jednotlivé odborové organizace přišly podle ČTK na dnešní jednání s odlišnými postoji. Podle neoficiálních informací agentury chtělo radikální křídlo vyhlásit časově neomezenou stávku už v noci. Umírněnější část odborů se naopak chtělo dohodnout.
požadavky odborůOdborářům vyšli vstříc ve všech sedmi bodech 1. Město předloží plán dofinancování ztráty roku 2009 a navrhne financování na příští léta tak, aby ke ztrátám nedocházelo. 2. Podnik ukončí činnost společnosti BNV consulting, která má na starosti audity a outsourcing, tedy vyvedení některých činností mimo firmu. 3. Dopravní podnik prověří všechny rozjeté projekty BNV consulting. 4. Dopravní podnik ukončí spolupráci s Radkem Novotným, ředitelem transformace. 5. Podnik ukončí všechny outsourcingy nebo prodeje, které mají pro chod firmy strategický a zásadní význam. 6. Konec propouštění. 7. Nastavení standardu kvality pro všechny dopravce v Praze. |