Čínští záchranáři přestali plavidlo hasit už v pondělí. Žár podle nich hned druhý den ztratil na intenzitě, bylo jasné, že oheň dohoří sám.
"Zdá se, že oheň není tak silný jako na začátku," připustil už v pondělí záchranář George Kwok. Hasičům pomohl i vítr, který udržel plameny mimo nákladní prostor.
Výbuch by zahřál moře
Kdyby kapalný plyn explodoval, shořel by v ovzduší. Po sobě by zanechal obří mrak kouře. Moře může znečistit jen palivo z nádrží, které by mohl výbuch roztrhnout.
Při explozi by se podle záchranářů roztavil kovový trup lodi. Teplota moře by stoupla, což by ovšem neznamelo ekologickou katastrofu.
"I kdyby se tanker potopil, nezpůsobil by takové škody jako například ropa," míní mluvčí hongkongských záchranářů Ravi Dewan.
Hongkong přitáhl i další havárii tankeru U Hongkongu havarovala loď s ropou. U čínského pobřeží měl nehodu také ropný tanker Tasman Sea. Tisková agentura Nová Čína sdělila, že do plavidla s nákladem 80 tisíc tun ropy narazila jiná loď. Tasman Sea kotví 45 kilometrů od severočínského přístavu Tchien-ťin. Na mořské hladině se kolem něj vytvořila ropná skvrna dlouhá asi pět kilometrů.
PŘEDCHOZÍ VÝVOJ
Plameny šlehaly příliš vysoko
Hasičům se do pondělního rána nepodařilo dostat požár pod kontrolu. "Od večera se k lodi nemohou přiblížit kvůli mohutným plamenům," sdělil ráno mluvčí města Šenzen.
Oheň vypukl v neděli ráno ve strojovně na zádi. Plyn je uskladněný v přepravních nádržích na přídi.
"Pokud se oheň dostane k nákladu a dvacet tisíc tun plynu se vznítí, dojde k obrovskému výbuchu," varoval mluvčí Dewan.
"Oheň řádí na hlavní palubě a nástavbě, kde jsou ubytovací prostory," dodal. Na televizních záběrech je vidět šedá oblaka dýmu, stoupající z lodi.
Hongkongská námořní záchranná služba vyslala dvě lodě, aby se pokusily požár uhasit. Další loď vyplula ze základny v Šenzenu. Podařilo se zachránit všech 34 členů posádky tankeru. Nikdo nebyl zraněn.
Tanker Gaz Poem má řeckého vlastníka. Pluje pod panamskou vlajkou. Na cestu vyplul 20. listopadu z Hongkongu.