Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Šikovné ruce na Valašsku dokázaly opravit pohon Slovenské strely

  9:48
Legendární vlak Slovenská strela je opět na kolejích, pomohl k tomu i um firmy Mezopravna Vsetín. Ta je nástupcem někdejších Sousedíkových závodů, jejichž zakladatel vynalezl pro revoluční vlakovou soupravu hybridní pohon. Ve 30. letech minulého století byla Strela nejrychlejší vůz v Evropě.
Zrenovovaná Slovenská strela (červen 2020)

Zrenovovaná Slovenská strela (červen 2020) | foto: ČTK

Když se na Vladimíra Hrbase před třemi lety obrátili bývalí kolegové z firmy Mezopravna Vsetín se žádostí, zda by nepomohl při rekonstrukci unikátní Sousedíkovy rychlíkové lokomotivy Slovenská strela, neváhal.

„Byla to pro mě srdcová záležitost. Můj pradědeček během Sousedíkovy éry dělal slévače, strýc byl šéfem slévárny a v silnoproudé elektrotechnice pracovali i další členové z rodiny,“ říká Hrbas.

Ostatně i on do podniku MEZ Vsetín nastoupil po škole v roce 1977 a vydržel v něm celý profesní život.

Právě zakladatel této firmy, vsetínský podnikatel a starosta města Josef Sousedík byl autorem hybridního pohonu pro Slovenskou strelu. Ze dvou existujících souprav přežila jen jedna, jejíž restaurování se nyní po několika letech práce dokončuje.

Podílela se na ní i zmíněná vsetínská společnost, která měla za úkol opravu elektromechanického pohonu. Mezopravna Vsetín se totiž specializuje na opravy trakčních strojů a elektrovýzbroje lokomotiv. Roli hrála také historická spojitost se Sousedíkem.

Pohon dorazil do Vsetína v listopadu 2018 a jeho renovace trvala skoro rok a půl. Bylo to hodně náročné, pracovníkům firmy totiž chyběla původní technická dokumentace. Naštěstí se dochovaly aspoň záznamy zkoušek pohonů a provozní předpisy.

„I tak jsme nevěděli, do čeho jdeme. Když jsme pohony začali demontovat, každý kus byl z jiné lokomotivy, komponenty pohonů měly odlišné provedení. Mechanický pohon byl po demontáži v perfektním stavu, u převodu se měnila jen ložiska,“ líčí Hrbas. „Naopak komutátory motoru i generátoru vypadaly katastrofálně, celý generátor se nám doslova rozsypal pod rukama.“

Mnohé potřebné části už dnes navíc nejde sehnat a ani přední světové firmy se nechtěly pustit do jejich výroby. Naštěstí pomohly podniky z okolí. Například Cebes Brumov dokázal vyrobit dokonalé náhrady původních komutátorů a sběrných ústrojí.

Zkušební jízda se konala v prosinci 2020

„To byl jeden z největších oříšků, ani velké specializované firmy z Itálie, Francie nebo Švýcarska si na to netroufly. Bylo by to jednak velmi drahé, a také by potřebovaly časté osobní konzultace. Majitele Cebesu Brumov a jejich techniky jsme přemlouvali čtyři měsíce, ale nakonec kývli,“ popisuje Hrbas.

Slovenská strela

Čtyřnápravový motorový vůz byl vyroben v roce 1936 v kopřivnické Tatře pouze ve dvou kusech.

Tovární typové označení vlaku je Tatra T 68 a podle trasy Bratislava–Praha, na níž vůz jezdil, dostal název Slovenská strela.

Do pravidelného provozu byl vůz uveden 13. července 1936. Trasu Strela zvládala za čtyři a čtvrt hodiny, přičemž dosahovala rychlosti až 130 km/h. Kapacita byla 72 lidí.

Pravidelné jízdy skončily v roce 1939, ještě po válce vozila Slovenská strela členy československé vládní delegace na jednání mezinárodního soudu s nacisty v německém Norimberku.

Po nástupu komunistů k moci byla Slovenská strela odstavena, jeden vůz později vyhořel a skončil ve šrotu. Druhý se vrátil do Kopřivnice a od 60. let stál v parku u tehdejšího technického muzea.

V roce 1997 se vlak přestěhoval před nové muzeum v centru města. V roce 2010 byla Slovenská strela vyhlášena národní kulturní památkou a dostala se tak do společnosti například korunovačních klenotů nebo Karlštejna.

Do repasování mechanického převodu s volnoběžkou se pustili ve firmě Machač motors v Kopřivnici, s dalšími pracemi pomohla vsetínská společnost G&EM, KSK Kuřim či Českomoravská železniční opravna Přerov, která celé restaurování vozu zastřešuje.

Svůj úkol dostalo i Sedlářství Češek z valašské obce Ratiboř. „Museli jsme vyhovět památkářům, kteří trvají vždy na jedné zásadě: co je vidět, musí odpovídat původnímu vzhledu. Proto bylo například nutné obšít vývodní kabely pohonu koženou ochranou,“ vysvětlil Hrbas.

Práce se nakonec podařila, vyšly i závěrečné zkoušky obou pohonů a loni v březnu putovaly sestavené pohony do Přerova. Tam byly zabudovány na podvozky s hnacími benzinovými motory Škoda 76 do jednoho celku.

Po dílčích zkouškách a kompletaci celé lokomotivy se pak v prosinci 2020 uskutečnily první zkušební jízdy. A Strela konečně vyjela i na trať, konkrétně šlo o úsek Přerov–Břeclav. Do cíle však nedojela.

„Bohužel u Huštěnovic došlo k poruše spojky kardanové hřídele se soukolím u jednoho podvozku a lokomotiva se musela vrátit do Přerova. Zpáteční jízdu přitom jela jen na Sousedíkův pohon. Byla pro nás obrovská úleva, že se to podařilo. A musím zaklepat na dřevo, že i při dalších zkouškách námi rekonstruované pohony pokaždé vydržely,“ potěšilo Hrbase.

Následovaly další úpravy a v lednu už lokomotiva při zkušební jízdě jela rychlostí přes 130 kilometrů v hodině. To je téměř shodná rychlost, jakou Slovenská strela vyvinula v roce 1936 v době svého vzniku.

„Kolegové, kteří ve vlaku jeli, říkali, že jen čekali, kdy se z kolejí vznese k oblakům,“ směje se Hrbas.

Nový domov v Kopřivnici

Zrekonstruovaná lokomotiva poputuje do nově zbudovaného objektu Muzea Tatry Kopřivnice. Ještě předtím ale musí být dokončeny další testy.

„Při zkušebních jízdách se ukázaly některé nedostatky a menší závady, které se odstraňovaly. Strela byla chvíli bez podvozku, ale nyní se zase kompletuje a příští týden se ukáže, jak na tom je,“ uvedl odborný garant historických kolejových vozidel Jiří Střecha, který na renovaci unikátního vlaku dohlíží.

Veškerý harmonogram je v režii Tatry Kopřivnice, v jejíž nově postavené muzejní budově najde renovovaná lokomotiva domov. Zatím se počítá, že Strela by sem mohla zamířit v březnu.

„Jde však o předběžný termín, ten definitivní nebyl ještě stanoven,“ poznamenal mluvčí společnosti Andrej Čírtek. Podle informací MF DNES se pro přestěhování a případně veřejné odhalení renovovaného unikátu čeká na lepší počasí, případně příznivější epidemiologické možnosti pro účast veřejnosti.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Koncert za veřejné peníze? Půlmilionový honorář nechám v kraji, navrhl Mareš

24. dubna 2024  10:32,  aktualizováno  11:22

Zpěvák a moderátor Leoš Mareš nabídl, že svůj honorář za vystoupení na zářijovém Dnu Zlínského...

Kraj dá za koncert Mareše půl milionu, za stejnou sumu loni hrály tři kapely

23. dubna 2024  16:37

Vedení Zlínského kraje chce šetřit, přesto vyplatí bezmála půl milionu korun za vystoupení Leoše...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

POHLED: Formát, co postrádá smysl. Má vůbec cenu sledovat hokejovou baráž?

23. dubna 2024

Premium Z triumfu v první hokejové lize se ani nestihl radovat. Místo oslav musel věnovat pozornost...

Plzeň - Zlín 3:0, dominance a klidný postup do finále. Dvakrát pálil Chorý

24. dubna 2024  17:15,  aktualizováno  21:02

Od začátku zápasu si šli pro vítězství a svému soupeři nedali žádnou šanci. Plzeňští fotbalisté...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

POHLED: Návrat do extraligy? Pro hokejisty Vsetína i Zlína pouze chiméra

24. dubna 2024  13:31

Loni si extraligovou baráž proti Kladnu vyzkoušel Zlín, letos Vsetín. Výsledek byl stejný – 0:4 na...

Vražda ve Slopném: soud vyslýchal žalobce, který zatajil novou DNA z místa činu

30. dubna 2024  17:13

Téměř pět hodin dnes u soudu vypovídal Leo Foltýn, někdejší žalobce z případu vraždy seniora ve...

Trautenberk ze Zlína Prachař musel dřít, aby se odnaučil moravské nářečí

30. dubna 2024

Premium Před sto lety se ve Zlíně narodil Ilja Prachař a na své rodné město nikdy nedal dopustit. Pracoval...

Vláda chce z ČR udělat ostrov pracujících důchodců, řekla ve Zlíně Schillerová

30. dubna 2024  11:14,  aktualizováno 

Téměř všichni stínoví ministři z hnutí ANO v čele s Andrejem Babišem dorazili do Zlínského kraje. V...

Trenér Dávid si vytvořil k Zubří pevné pouto. Odchází vděčný a dojatý

30. dubna 2024  8:58

Jsou slzy, za které se nestydí ani tvrdý slovenský chlap jako on. V sobotu se leskly v očích Petera...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž byste potřebovali...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...