Elektrický BYD Han  na autosalonu v Pekingu

Elektrický BYD Han na autosalonu v Pekingu | foto: ČTK

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

  • 12
Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který začal v Pekingu. Přední světové automobilky a začínající výrobci elektromobilů tam představují nové modely a koncepční vozy se zaměřením na přeměnu Číny v hlavní trh a výrobní základnu digitálně propojených elektromobilů.

Automobilky na autosalonu představují 117 nových modelů, zatímco loni jich na autosalonu v Šanghaji bylo 93. Celkově bude k vidění 278 vozů s alternativním pohonem označovaných jako NEV (New Energy Vehicles), to je o sedm více než loni.

Elektromobily se loni podílely na celkovém prodeji automobilů v Číně zhruba jednou čtvrtinou a na začátku letošního dubna už tvořily více než polovinu prodaných automobilů v Číně. Očekává se, že v budoucnu by mohly představovat rostoucí segment hybridní vozy, které tam nyní za elektromobily zaostávají.

BYD Qin L na autosalonu v Pekingu

Největší čínský výrobce elektromobilů BYD předvedl dva vozy, které mohou jezdit buď výhradně na elektřinu, nebo jako hybridy. Do těchto modelů, které jsou pojmenovány po bývalých císařských dynastiích, firma vkládá velké nadějě a věří, že se stanou náhradou tradičních aut se spalovacím motorem.

Konkurenční společnost Chery je ve výhledu umírněnější a domnívá se, že vozy se spalovacím motorem budou mít v budoucnu podíl na trhu 40 procent, o zbytek se podle ní rovným dílem podělí hybridní vozy a elektromobily. Plánuje tak nadále vyvíjet i vozy se spalovacím motorem.

Zakladatel a generální ředitel firmy na výrobu elektromobilů Nio William Li však agentuře Reuters řekl, že není pochyb o tom, že o benzinové vozy už není zájem. „Všichni hledají nejnovější technologie v oblasti inteligence a elektrifikace,“ řekl.

Davy lidí se shromáždily také u nováčka v oboru, firmy Xiaomi. Tento výrobce chytrých telefonů oznámil, že objednávky na jeho sportovní sedan SU7 již dosáhly 75 723 a že mezi kupujícími jsou i majitelé vozů od společností BMW či Audi.

Elektromobil Xiaomi jde na dračku, za pár dní má přes 100 000 objednávek

Zahraniční automobilky, které se snaží svou strategii v Číně změnit a dohnat přechod na elektrický pohon, se pochlubily plány na větší investice do místní výroby a výzkumu. Japonské společnosti Nissan a Mazda představily vozy na míru čínským řidičům.

Generální ředitel německé automobilky Volkswagen Oliver Blume poznamenal, že v žádném jiném regionu světa není transformace automobilového průmyslu tak rychlá, jako právě v Číně. Pokud se tam chce firma udržet, musí podle něj pracovat tvrději a rychleji. Podobně se vyjadřují i zástupci dalších automobilek. Japonský Nissan vyslal na autosalon řadu vrcholných manažerů, aby na vlastní kůži pocítili tempo změn v Číně, uvedl prezident firmy Makoto Učida. Dodal, že automobilka musí vyhovět potřebám čínských zákazníků a rychlosti, s jakou se trh mění. Pokud to nedokáže, bude podle něj velmi obtížné se v Číně udržet.

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

Z amerických značek se na autosalonu představují Lincoln, Cadillac, Buick a Chevrolet. Ford tam ukazuje historii a nejnovější verze svých modelů Mustang a Bronco. General Motors poprvé na autosalonu nepředstavil žádný vůz se spalovacím motorem.

Autosalonu se opět neúčastní Tesla, která se tam naposledy objevila v roce 2021. Tehdy se tam jedna nespokojená zákaznice vyškrábala na vystavený vůz, aby protestovala proti způsobu vyřízení její stížnosti na brzdy, které podle ní špatně fungovaly.

Čína letos očekává cenovou válku

Čínský plánovací úřad letos očekává zesílenou cenovou válku mezi výrobci elektromobilů a hybridů, mimo jiné kvůli převisu nabídky. Ze zhruba 150 aut, která letos automobilky uvedou na čínský trh, bude mít podle odhadu Národní rozvojové a reformní komise (NDRC) 110 alternativní pohon. Tyto vozy se v Číně označují zkratkou NEV (New Energy Vehicle). Čínský automobilový trh je největší na světě.

Poptávka na trhu s vozy NEV letos vzroste o 2,1 milionu kusů, prognózuje plánovací úřad. Nicméně jen BYD, Aito a Li Auto, tři hlavní značky kategorie NEV, plánují letos zvýšit dodávky o 2,3 milionu kusů.

Dalšími dvěma hlavními důvody pro snížení cen aut NEV budou klesající náklady na baterie a úspory z rozsahu. Ve městě Šen-čen na jihu země, které se vyznačuje hustým zastoupení aut s alternativním pohonem, úřad předpokládá pokles cen o pět až deset procent.

Z hlediska dubnových cen v porovnání s těmi v lednu dosud nejvíce své produkty zlevnily automobilky BYD a Denza, a to o 7,15 až 9,7 procenta. Srovnání se týká pěti modelů vozů. Společnost Li Auto snížila ceny čtyř svých modelů.

Ceny na svých hlavních trzích, například v USA, Číně a Německu, také poněkolikáté snížil americký výrobce elektromobilů Tesla.

,

Elektromobil