Pověstný „červený puntík“, tedy Red Dot Design Award, jehož udělení automaticky zvyšuje zájem zákazníků (a dovoluje pak i zvýšit cenu), získávají čeští tvůrci a firmy za design už pravidelně.
To platí především o bystřické společnosti TON. Michael Thonet, autor slavné židle č. 14 z roku 1859, které se vyrobily miliony kusů, by byl se svými nástupci určitě spokojený. Daří se však i značkám s mnohem mladší historií. Třeba zlínská Tescoma, jež letos oslavila 25. výročí založení, nechyběla ani letos mezi oceněnými.
A pak jsou typy výrobků, které prostě umíme. Například nemocniční postele. Červený puntík získalo porodní lůžko s názvem Ave 2 od značky Borcad Medical, která se stala v roce 2017 součástí Linet Group SE. Ten je největším evropským dodavatelem zdravotnických lůžek.
Firma Linet vznikla v „garáži“ v roce 1990 v Želevčicích u Slaného, za rok zde dnes vyrobí kolem 40 tisíc lůžek, ta pak putují přibližně do stovky zemí světa. Za své výrobky získala firma už celou řadu ocenění.
A protože Češi „nepropadli peklu“, ale kolům, není divu, že letos nechybělo ani ocenění za interiérový držák na kola, a to díky mladému designérovi Martinu Foretovi.
Jenže Češi umí i průmyslový design, nejlepší důkazem je obráběcí centrum FRU (TOS Kuřim), které navrhl průmyslový designér a vysokoškolský učitel Martin Tvarůžek, jediný český designér, který je držitelem ocenění Red Dot Design Award ve strojírenské kategorii.
10 + 1 nejlepších
Židle s tradicí
TON z Bystřice pod Hostýnem si odnesl ocenění v kategorii nábytku za židli a poprvé i za stůl z kolekce Leaf („List“). Tato kolekce získala ještě další šest cen za design. Leaf navrhli designéři italského studia E-ggs.
„Jsme velmi rádi, že porota poprvé ocenila také stůl,“ prozradil Jan Juza, marketingový ředitel firmy. Stůl s židlemi spojuje oblý detail na horním zakončení noh. „Vizuálně nejefektivnější je však na něm řešení stolového plátu, který je díky lubu na podnož napojený tak, že při pohledu z řady úhlů vypadá, jako kdyby levitoval,“ popisuje Jan Juza. V nabídce je kruhová i obdélníková verze stolu.
K ocenění za rok 2017 lze už přidat i German Design Award 2018 za křeslo Alba od Alexandra Guflera (autora slavné židle Merano také pro TON), které mělo svou premiéru na milánském veletrhu Salone del mobile v dubnu 2017.
Martin Foret
Teprve osmadvacetiletý autor interiérového držáku na kola pojmenovaného Srdce z oceli, Martin Foret, vystudoval průmyslový design v ateliéru Zdeňka Zdařila na FaVU VUT v Brně. Prošel několika působišti, ale nakonec si založil vlastní značku. Právě držák na kola představuje jeho první produkt, a to hned s nejvyšším oceněním, Red Dot Design Award.
„Srdce“ vypadá na stěně dekorativně i samo o sobě. Má velmi vysokou nosnost a dokáže rozložit zatížení rovnoměrně na stěnu. A až budete kolo nasazovat, určitě oceníte, že nemusíte trefovat žádný přesný bod, samo „sjede“ do ideální polohy.
Bezpečné i praktické hrnce
Zlínská Tescoma má vlastní designérské studio, které získalo již celou řadu „červených puntíků“. Ocenění Red Dot Design Award 2017 získal i tlakový hrnec Ultima. Má intuitivní ovládání a snadné nastavení ideálního tlaku Idealcook. Přímo na regulátoru tlaku jsou graficky znázorněné jednotlivé druhy masa. Díky nastavení konkrétního druhu se maso připraví rychle a bez rizika rozvaření.
Chytrý stroj
Průmyslový design nepatří k těm, o nichž se často píše, přitom je nesmírně důležitý. Martin Tvarůžek patří k nejlepším průmyslovým designérům u nás, vyučuje i v Ústavu průmyslového designu Fakulty architektury ČVUT Praha, kde vede ateliér Tvarůžek/Fiala. Pro TOS Kuřim navrhl portálové obráběcí centrum FRU FQ 300, které získalo ocenění Red Dot Design Award 2017.
Základ obráběcího centra FRU představuje pojezdový portál, který umožňuje plné využití pracovního prostoru stolu. Je určený pro obrábění tvarově složitých dílů.
Na webových stránkách autora se dočtete, že „vysoká produktivita stroje odráží jeho konstrukční řešení. Velké odběry materiálu, stabilní konstrukce a automatická výměna vřetenových hlav předurčuje TOS FRU k nejnáročnějším operacím. Zákazníci stroj využívají například k obrábění tramvajových výhybek, parních turbín, lodních motorů, lopatek Kaplanovy turbíny nebo součástí letadel.“
Radiátor s dřevěným krytem
Nováčkem mezi nejvýše oceněnými je společnost Tomton. Její radiátor R4 získal ocenění Red Dot Design Award za radiátor, jehož kryt se vyrábí v devíti odstínech dřeva, od ořechu, přes dub až po javor. Na designu všech krytů společnost spolupracovala s uznávaným designérem Jiřím Španihelem, pro něhož je to už páté ocenění Red Dot Design Award.
Technicky zaměření uživatelé ocení u radiátoru snadnou údržbu (žádné pracné čištění zvlněných trubek, mezi nimiž se usazuje prach, pouze hladké plochy), ale hlavně patentovanou konstrukci výměníku, který tvoří „srdce“ radiátoru. I díky němu je možné dosáhnout až 20 % úspor oproti běžným radiátorům. Tomton zvítězil i v soutěži Inovační firma Moravskoslezského kraje 2017. Více o radiátoru zde.
Oceněný kompostér
Profesor Jiří Pelcl stojí za vermikompostérem Urbalive, navrhl jej pro českou společnost Plastia. Záležitost, kterou byste očekávali spíš na zahradě nebo na balkoně, má podobu designového bytového doplňku. Zájem o kompostér projevila celá řada zákazníků nejen v Evropě, ale i v USA.
Kalifornské žížaly, které jsou ke správné funkci kompostéru nezbytné, Plastia zákazníkům sice nedodává, ale zájemcům poradí, kde je získat. Kompostér dokáže pomocí kalifornských žížal zlikvidovat biologický odpad z domácnosti a přeměnit jej na organické hnojivo.
Cena za světlo
Česká společnost Halla už také patří k těm, kteří si na nedostatek mezinárodních ocenění nemohou stěžovat. Její lištová svítidla VIMA získala ocenění iF Design Award 2017 a German Design Award 2017. Společnost se intenzivně věnuje svítidlům se speciálními LED zdroji.
Svítidlo Bent od mladé designérky Simony Hruškové pro Hallu získalo ocenění German Design Award Special 2017, IF Design Award 2017 a A’Design Award & Competition 2017.
Porod na designovém lůžku
Porodní lůžko Ave 2 od fryčovické společnosti Borcad Medical nezískalo ocenění Red Dot Design Award až tak nečekaně, na vývoj a výrobu porodních postelí a gynekologických křesel se firma specializuje už 25 let, co působí na trhu. I proto se na podzim loňského roku stala společnost součástí Linet Group SE, který je největším evropským dodavatelem zdravotnických lůžek.
Nejlepší hospoda
Red Dot Communication Design Award 2017 dostalo za koncept moderního řetězce restaurací pro značku Budvar IO Studio architekta Luky Križka.
„Naším úkolem bylo vytvořit moderní řetězec restaurací se silnou firemní přítomností značky Budějovický Budvar. Prostor s lidským rozměrem, kde se člověk cítí příjemně a uvolněně. Zamíchali jsem do konceptu optimismus s trochou humoru, který je našemu národu tak blízký,“ vysvětluje architekt Luka Križek, jeden z autorů. Originální interiér navrhl společně s kolegou Radkem Bláhou. Více o tomto projektu zde.
České sklo
Sklárna Rückl se koncem října 2017 vrátila v opravdu silné „sestavě“. Stala se absolutním vítězem letošního Designbloku. Pod kreativním vedením Ronyho Plesla představila novou kolekci broušeného skla ve speciální instalaci. Za obnovení značky a nové produkty získala také cenu za Nejlepší nový výrobek, má i velké šance v soutěži Czech Grand Design.
České sklo opět patří ke světové špičce. Firma Rückl, která byla založena už v roce 1846, nastartovala letos novou etapu i díky nové kolekci Ronyho Plesla (na fotografii je poklop Rusalka a karafa Golem), s níž zvítězila na letošním Designbloku. Firma otevřela vlastní prodejnu v Železné ulici v Praze.
Modem i řešení pro chytré domácnosti
Letošní novinka O2 Smart Box získal Zvláštní uznání kurátorů a odborné poroty za produkt v rámci 4. ročníku prestižního designérského festivalu Czech Design Week.
Smart Box navrhl průmyslový designér Martin Tvarůžek. Ocenění potvrzuje, že design se stává důležitou součástí vývoje a prodeje také produktů na mobilním trhu.
O2 Smart Box je unikátní zařízení, které v sobě propojuje nejvýkonnější modem na trhu, WiFi router a řešení pro připojení chytré domácnosti. Navíc se jednoduše ovládá pomocí speciálně vyvinuté mobilní aplikace.
„Chtěli jsme vytvořit zařízení s elegantním designem, který je dostatečně atraktivní na to, aby si jej zákazníci umístili vedle televize v super moderním bytě či domě a zároveň dostatečně univerzální, aby obstál v běžných interiérech,“ popisuje designér Martin Tvarůžek.