Kromě záhadných písmen objevil číslici "72" pod klenutým mostem na pozadí obrazu. Tyto symboly podle něj nabízejí nová vodítka k identifikování modelky na obraze i k datování jeho vzniku a navíc potvrzují Leonardův zájem o náboženství a mysticismus.
Do sbírky tak přibyla nová teorie o obrazu, který nikdy nepřestal fascinovat učence, milovníky umění ani laické diváky. Někteří třeba tvrdí, že ve skutečnosti jde o portrét muže nebo dokonce o autoportrét da Vinciho.
Jiným nedává spát záhadný úsměv zvláštní ženy ze starého plátna. Co se za ním skrývá? Těhotenství, smutek, nikdo nedokáže říct.
Nové symboly, o nichž odborníci na Leonardovo dílo trochu pochybují, nejsou prostým okem viditelné. "Jsou velmi malé, namalované tenkým štětcem a vystavené vlivu času," vysvětloval Vinceti, jenž malbu nestudoval přímo v muzeu Louvre, kde je vystavena. Nepatrné detaily objevil při zkoumání snímků naskenovaných ve vysokém rozlišení v pařížském ústavu Lumiere Technology, který se specializuje na převádění uměleckých děl do digitální podoby.
Historici pátrají po jméně italské modelky
Písmena na obraze jsou napsána stejným způsobem, jakým Leonardo psal ve svých denících, dodal Vinceti s tím, že písmeno "L" znamená Leonardo. Ital teď se skupinou historiků a vědců studuje dokumenty, aby odhalili jméno tajemné modelky.
Pokud jde o číslo "72", to je podle Vincetiho plné mystických významů jak v kabale, tak v křesťanství. A i kdyby bylo posuzováno odděleně, pak sedmička má jak v judaismu, tak v křesťanství mnoho symbolických asociací například ke stvoření světa, zatímco dvojka může být odvoláním na dualitu muže a ženy.
"Leonardo nedělal nic náhodně," prohlásil Vinceti. "Chtěl po sobě nechat poslední myšlenky na svůj pohled na vesmír."
Jenže kupříkladu Alessandro Vezzosi, ředitel muzea zasvěceného Leonardovi v jeho toskánském rodišti Vinci, je k Vincetiho výkladům skeptický. Řada zdrojů podle něj dokazuje, že malba zobrazuje ženu z Florencie - a údajné nové symboly nejsou dostačující, aby tyto důkazy přebily.
TAJEMNÉ "S" V OČÍCH MONY LISYObvykle se uvádí, že Mona Lisa je portrétem Lisy, manželky florentského obchodníka Franceska del Giocondo, kterou Leonardo začal malovat v roce 1503. Vinceti ale uvádí, že písmeno "S" by mohlo být odvoláním na ženu z dynastie Sforzů, která tehdy vládla v Miláně. Leonardo tam pobýval v letech 1482 až 1499 a poté v letech 1506 až 1507, což by podle Vincetiho mohlo změnit názor na to, kdy na malbě začal pracovat. |
26. srpna 2009 |