V centrálním registru vozidel dnes „visí“ až čtvrt milionu aut s nejasným osudem. Od 1. ledna se proto ruší tzv. polopřevody. V registru už nebude moci existovat auto, které ze sebe původní vlastník sice odhlásil, ale nový je už nenahlásil.
Současná praxe způsobuje různé problémy, lidé se například takto vyhýbají poplatku za ekologickou likvidaci auta. Prostě je odhlásí a rozprodají na náhradní díly. Stát se o tom nedozví.
„Polopřevody vytvářely také prostor pro kriminalitu spojenou s nelegálními machinacemi s vozidly,“ informoval mluvčí Ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Původní majitelé aut, která nebyla přehlášena, se také dostávali do křížku s Českou kanceláří pojistitelů, jež řeší škody způsobené auty bez povinného ručení. Ta se ocitla pod palbou kritiky za to, že povinné ručení za dobu, kdy nebylo auto v polopřevodu pojištěné, vymáhala po původních majitelích. Ti s ním přitom neměli už nic společného.
„Člověk, který jezdí s autem v polopřevodu, porušuje zákon. Hrozí mu správní pokuta, jejíž výše závisí na tom, co s vozem způsobí,“ upozorňuje Josef Pokorný, ředitel odboru provozu silničních vozidel na Ministerstvu dopravy.
Co udělat s odhlášenými autyAuta, která budou k 1. 1. 2015 v „polopřevodu“ (původní vlastník se odhlásil a nový nenahlásil):
Auta, která budou k 1. 1. 2015 v „depozitu“ (dočasně odhlášená s odevzdanými SPZ):
Pramen: Ministerstvo dopravy |
Odhlášení starého a přihlášení nového vlastníka bude muset od ledna proběhnout zároveň. Pokud se vůz nepřevede do 10 pracovních dnů od koupě, může prodávající dostat až padesátitisícovou pokutu.
Převod má proběhnout na registru vozidel v místě bydliště původního majitele. Dostavit se tam mohou buď jak prodávající, tak kupující, nebo jen jeden z nich. Bude ovšem potřebovat plnou moc od toho druhého, nově úředně ověřenou. Toto razítko stojí 30 korun.
Auto bude muset stejně jako dnes před přihlášením projít evidenční kontrolou, mít platnou STK a nový vlastník na ně bude muset mít sjednané povinné ručení. Zvládnout všechny úkony od koupě po převod najednou tak může být organizačně náročnější než dosud, zvláště pokud starý a nový majitel budou pocházet z jiného města.
Autobazary zaplatí i stovky tisíc korun měsíčně navíc
Komu však nová úprava přidělá spoustu problémů, jsou autobazary, kterých dnes v tuzemsku funguje okolo dvanácti set. Dnes totiž běžně režimu polopřevodů využívají. Auto, které vykoupí, změní v registru majitele až poté, kdy si ho zase někdo koupí. Nově budou muset obchodníci s ojetinami vůz nejdřív přepsat na sebe. Tedy podstoupit administrativu spojenou s evidenční kontrolou, která přijde na několik stovek, a ověřením plné moci.
Výjimku dostanou na situace, kdy auto prodají do 10 dnů od jeho koupě. „Naprostá většina aut se do deseti dnů neprodá. Důvodem je jeho příprava k prodeji,“ podotýká za Auto Esa Pavel Foltýn.
Změny tak budou autobazary stát dost peněz navíc. „Celkové náklady s chystanou změnou nás mohou měsíčně stát až 500 tisíc,“ konkretizuje Foltýn. Aby totiž velcí překupníci zachovali dosavadní tempo obchodu, budou muset zřejmě přijmout posily. Na ověřování plných mocí a zajištění evidenčních kontrol.
Řeší se, zda to zaplatí zákazník
„Je to velká částka, ale nedovedeme si v tuto chvíli představit, že ji bude platit zákazník,“ říká Foltýn s tím, že zatím ve firmě probíhá interní diskuse o podobě nového obchodního modelu. O kompenzaci nákladů zatím není podle mluvčího Michala Häckla rozhodnuto ani v největší síti autobazarů AAA Auto.
Menší prodejce ojetin to může dokonce položit. „Bude to velký problém především pro autobazary z menších měst, které mají daleko ke stanicím STK (které provádějí evidenční kontroly, pozn. red.) i k notáři,“ varuje Petr Přikryl, předseda Asociace prodejců použitých automobilů. Podle něj zvýšené náklady neunese až 15 procent obchodníků s ojetinami, kteří tak budou muset skončit.