Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

V Česku se rozjíždí byznys zaměřený na gaye, učí se i tuzemské firmy

  2:59
Růžový dolar, růžová libra, příručky o tom, jak přilákat růžové peníze. Na západ od Česka se firmy systematicky snaží oslovit klienty z gay a lesbické komunity, protože tam cítí peníze. V Česku to jde pomaleji, ale i tuzemské firmy v turistickém ruchu a nadnárodní značky začínají cítit zajímavou příležitost.

Gayové a lesby představují pro firmy zajímavou obchodní příležitost (iustrační snímek). | foto: Profimedia.cz

Cestovní kancelář Eso Travel už čtvrtým rokem nabízí pod značkou PinkGo zájezdy pro gaye a lesby. "Naše klientela je nadprůměrně internetově sběhlá proti běžné populaci, takže jim musíme nabídnout něco velmi zajímavého, co sami nejsou schopni si najít," vysvětluje marketingový ředitel cestovky Hynek Špinar. Firma má vytipované gayům přátelské hotely a dokáže klientům poradit, jak se chovat na veřejnosti v jiné kultuře.

Oblíbené je například španělské letovisko Sitges, Kanárské ostrovy, řecký ostrov Mykonos nebo izraelský Tel Aviv. Ročně cestovka odveze 150 klientů.

Zaměřit se pouze na gay klientelu je v Česku obtížné; je to jen část potenciálních zákazníků. "Mám kavárnu, kam lidé z gay komunity chodí, ale necílím vyloženě na tuto klientelu," popisuje Richard Hrádek, majitel Café Café baru v centru Prahy. Svůj podnik označuje za gay friendly, tedy přátelský.

Gay marketing začíná být v Česku aktuální

To, jak přistupují firmy v Česku k homosexuálním zákazníkům, se dá vyčíst z reklamy v gay magazínech. Třeba dvouměsíčník Lui, který se proslavil rozhovorem s Mirkem Topolánkem, žije z inzerce. Inzerují v něm módní či automobilové značky i letecké společnosti.

Jak se mění trendy v reklamě Čtěte ve středu, 14. srpna

MF DNES v počítači
MF DNES pro iPad a iPhone

"V Česku začíná být gay marketing aktuální téma. Donedávna se firmy obávaly, že touhle profilací by mohly přijít o heterosexuální část klientely, ale tak to není," vysvětluje Jakub Starý, šéfredaktor Lui.

Firmy podle Starého mají na výběr z různě opatrných strategií při oslovování homosexuálních zákazníků. Někdy značky prostě jen inzerují své standardní reklamy v magazínech pro gaye a lesby. "Dlouhodobě náš časopis spolupracuje s Metropolí Zličín, která nabízí módní značky, a móda gaye zajímá," vysvětluje Starý.

Méně často firmy do svých reklam v masových médiích přidají kódovanou zprávu, barvy duhy. Jen některé značky si troufnou široké veřejnosti prezentovat reklamu se dvěma partnery stejného pohlaví, kde dva muži nebo dvě ženy vystupují jako partneři, navíc si to mohou dovolit jen v některých zemích. V Česku měly tiskové reklamy se dvěma muži například Hornbach nebo Komerční banka.

Gayové neumějí jen utrácet, ale i dobře prodávat

Téma lákání růžových peněz se aktuálně řeší například ve Švédsku. Tam se rozhodli napsat příručku pro firmy, jak správně zacílit na gay a lesbickou komunitu. Její kupní sílu tam odhadují na 15 miliard dolarů (300 miliard Kč). Z 1 146 firem, které se účastnily průzkumu Švédské federace majitelů firem, jen devět uvedlo, že se zaměřují v marketingu na homosexuální komunitu. Příručka má obsahovat tipy, jak mají firmy vytvářet genderově neutrální pracoviště a inzerci. "Může to být prosté, například zeptat se někoho na jeho partnera, a nikoliv přímo na manželku," říká Elisabeth Thand Ringqvistová.

Představa, že homosexuálové a lesby coby potenciální zákazníci utratí více, ale není univerzální. "Ze zkušenosti bych řekl, že ve vztahu gayů k penězům je to stejné jako v obecné populaci. Od těch, kteří zoufale vyhlížejí výplatu, až po multimilionáře. Od těch, kteří neudrží korunu, po vynikající obchodníky na kapitálových trzích," popisuje Petr Stuchlík, ředitel finančně poradenského Fincentra.

Gayové však umějí nejen utrácet, ale i dobře prodávat. "Prodej luxusního zboží je prodej emocí, a pokud chcete mít v luxusním butiku mužský personál, tak homosexuální muž umí projevit emoce spíš než heterosexuál," myslí si Vladan Hájek, který se dlouhodobě věnuje byznysu s luxusními doplňky. Podle něj, když přijde nakupovat heterosexuální pár, muž na gay prodavače nemusí žárlit a žena má zase v prodavači spojence, který jí pomůže přimět muže k rozhodnutí o koupi.

Autor:

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Mrazy jsou pohroma jako povodně, říká Výborný. Pro pěstitele chce až 200 milionů

2. května 2024  11:22,  aktualizováno  12:14

Ministr zemědělství Marek Výborný by chtěl získat až 200 milionů korun jako přímou podporu pro...

Situace v průmyslu se zhoršila, poklesla výroba i nové zakázky

2. května 2024  10:55

Podmínky v českém zpracovatelském průmyslu se v dubnu výrazně zhoršily. Útlum táhl silný pokles ve...

ČEZ snížil fixované ceny energií. Od léta zlevní i smlouvy na dobu neurčitou

2. května 2024  10:50

Energetická společnost ČEZ zlevňuje dodávky elektřiny a plynu. Tento měsíc snižuje ceny u...

Amsterdam bojuje proti nerovnosti v močení. Vyčlení miliony na veřejné záchodky

2. května 2024  7:53

Radnice v Amsterodamu po několikaletém nátlaku ze strany žen vyčlenila čtyři miliony eur (přes 100...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...