K petici se hlásí vedení už osmi obcí, které u trasy leží. Důvod protestu je jasný. Čtyřproudovka dlouhá pouze 36 kilometrů nenavazuje na dálniční síť, přesto na ní musí od dubna jezdit osobní auta s dálniční známkou.
Ta roční stojí 1 500 korun. Tisíce šetrných šoférů raději objíždí novou R6 po okreskách a skrz města a obce. To se nelíbí lidem, kteří kvůli hustému provozu v ulicích trpí (více čtěte zde).
"Mohli bychom se dostat k desítce tisíc podpisů," míní starosta obce Hory Milan Pokorný. Odhaduje, že jeho vsí projede denně o 800 až 1 000 aut více než dříve. "Což je hodně. Kdo u silnice bydlí, cítí to."
Přímo v centru Lokte u nepřehledné křižovatky, kudy se jezdí na Karlovy Vary, bydlí i rodina Denisy Počepické. Petici, až se k ní dostane, samozřejmě podepíše.
"Je to zoufalé, silnějšího provozu jsme si všimli," poznamenala Počepická. Přitom sousední dálnice je poloprázdná.
Petici pošlou postiženým obcím
Čtveřice starostů, kteří tvoří petiční výbor, se zítra v Lokti sejde, aby schválila text petice. Rozešle ji do postižených okolních měst a obcí, jež se k akci hlásí - do Sokolova, Šabiny, Starého Sedla a Libavského Údolí.
Sbírání podpisů by loketský starosta Zdeněk Bednář rád ukončil v závěru prázdnin. To aby se vyplněné archy i s protestní nótou dostaly na ministerstvo dopravy do Prahy co nejdříve.
"Abychom měli čas o změně jednat. Nemyslím si, že uspějeme hned, ale pokusíme se ministra dopravy přesvědčit, aby R6 v Karlovarském kraji vyjmul z placené dálniční sítě od začátku příštího roku," řekl Bednář.
Podpisové listiny budou moci lidé vyplňovat nejen na radnicích. Například vedení Lokte uvažuje, že požádá místní hasiče a sportovce, aby obešli domácnosti.
"Aby podpis připojilo co nejvíce občanů. Jedině tak bude mít akce velkou váhu," dodal Bednář.
Za R6 zdarma bojuje i krajská vláda
Do toho přijde se svou zákonodárnou iniciativou krajská vláda. Nechce používání dálniční známky mezi Karlovými Vary a Chebem úplně odbourat, ale jen zlevnit.
Na podzim pošle do poslanecké sněmovny novelu silničního zákona, aby roční dálniční kupon mohl stát v některých pásmech třeba jen 200 až 300 korun. A ne povinně 1 500 korun jako dnes (více čtěte zde).
"Dálnice, která byla v dubnu s velkou slávou otevřena, nefunguje, jak by měla. Novela zákona umožní vydávat i pásmové známky se sníženou roční sazbou," řekl náměstek hejtmana Miloslav Čermák (ČSSD).
Pro je i poslankyně Jana Suchá (LIDEM), stranická kolegyně ministra dopravy Pavla Dobeše. "Má to logiku, ráda s jednáním na ministerstvu pomohu," řekla.