Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

České dráhy podvádějí stát

- České dráhy prodělávají na osobní dopravě podstatně méně, než kolik uvádějí. Na pokrytí svých ztrát přitom dostávají od státu miliardové dotace. Nejvyšší kontrolní úřad zjistil, že České dráhy za poslední dva roky přesunuly ztrátu ve výši jedné miliardy koruny z nákladní dopravy, kterou stát nedotuje, do kolonky osobní doprava.

Tato machinace přinesla dvojí efekt. Dráhy mohly na jedné straně žádat od státu víc peněz. A navíc těmito přesuny dosáhly toho, že podobně jako v ostatních evropských zemích mohou nákladní dopravu vykazovat jako ziskovou.
Peníze z dotací podle kontrolorů NKÚ České dráhy využily na výplatu mezd zaměstnancům, místo aby z nich zaplatily dluhy.
Za poslední čtyři roky rostly platy železničářům každoročně průměrně o dvanáct procent, přestože produktivita práce stále klesala.
Zástupci Českých drah odmítají závěry kontroly s tím, že účtují zcela podle ministerstvem schválených pravidel.
Závěry NKÚ se bude dnes zabývat správní rada Českých drah, která může viníky potrestat.
"Budu chtít, aby rada přijala nějaké řešení a postihy pro odpovědné pracovníky," říká náměstek ministra dopravy a šéf správní rady Jaroslav Vrána.
Jedním z možných trestů je například i snížení odměn generálního ředitele Českých drah.

Dráhy tíží malá výkonnost
Jednu miliardu korun, kterou České dráhy neoprávněně vykazovaly jako ztrátu osobní dopravy, si mezi sebe v podstatě rozdělili všichni železničáři. "Je to zhruba částka, o kterou si zaměstnanci drah loni zvýšili své platy," říká náměstek ministra dopravy Jaroslav Vrána. Každému ze členů modré armády tak za poslední dva roky šlo navíc k dobru více než jedenáct tisíc korun.
Podle závěrů Nejvyššího kontrolního úřadu hospodaří dráhy podobně s většinou peněz získaných z dotací ze státního rozpočtu. "V letech 1996 až 1998 rostly mzdové náklady přibližně o dvanáct procent ročně, zatímco produktivita o tři procenta klesala.
Negativní vývoj produktivity práce ovlivňuje neúměrně vysoký stav zaměstnanců," uvádí se ve zprávě NKÚ.
Vrána k tomu říká: "Z více než poloviny všech dotací si železničáři vyplácejí mzdy, místo aby platili to, co mají." Mzdové náklady tvoří přitom třetinu celkových nákladů Českých drah. "Nechci záměrně říkat přesná čísla, kolik lidí by mělo dráhy opustit, ale pokud roční náklady na jednoho zaměstnance jsou čtvrt milionu a ztráta sedm miliard korun, jednoduchým výpočtem se k tomu dá dojít," uvádí ministr dopravy Antonín Peltrám. Podle jeho vzorce je dnes na dráze nadbytečných 28 tisíc lidí.
"Já netvrdím, že by dráhy mělo opustit tolik lidí.
Ale přesně na tolik lidí nemají dráhy peníze. Buď musí snížit mzdové náklady, nebo zvýšit výnosy," míní Vrána s tím, že jedinou cestou je transformace železnice - tedy rozdělení minimálně na dva podniky. Jeden by se staral o koleje a druhý zajišťoval přepravu lidí.
Výsledky šetření NKÚ ovšem České dráhy zpochybňují. "Negativních kontrol už tu byla celá řada," řekl mluvčí drah Petr Šťáhlavský. "Hlavní problém je v metodice rozdělování nákladů mezi osobní a nákladní dopravu, kterou ovšem určilo ministerstvo dopravy," dodal.

Autor:

Francouzští pekaři upekli rekordní bagetu, snědli ji bezdomovci

  • Nejčtenější

Do britských hospod dorazil americký zvyk, spropitné. Pivaři jsou zmatení

11. května 2024

Pro návštěvníky britských hospod bylo donedávna největší dilema zda si dají whisky, nebo pivo. A...

KOMENTÁŘ: Nad švarcsystémem už se smráká. Ale je to opravdu dobře?

8. května 2024

Premium Kontroloři dostali od letošního ledna do ruky nový nástroj k potírání nelegální práce. Je ale...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tušení smrti žene ruské miliardáře do vlasti. Řeší dědictví, bojí se znárodnění

10. května 2024

Premium Stárnoucí ruští miliardáři řeší zásadní problém: jak převést obří majetek na své dědice....

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

Je krásný, drahý a luxusní. Australskému bytu snů chybí už jen majitel

11. května 2024

Pro superluxusní byt v mrakodrapu One Barangaroo v hodnotě devadesáti milionů australských dolarů...

Prazdroj obrátil Proud. Experimentální značku nalepil na ležák pro mladé

11. května 2024

V roce 2020 spustil Plzeňský Prazdroj ve svém areálu nový experimentální minipivovar Proud zaměřený...

Průvodce lže v jednom kuse. V Tokiu vymysleli túru po neexistujících místech

11. května 2024  13:55

V Asakuse, historické čtvrti Tokia, nabízejí „Uso no Cua“ neboli „Prohlídku lží“. Sestává z...

Němce trápí dönerflace. Cena kebabu prudce stoupla, mluví se o cenovém stropu

11. května 2024

Pro velkou část německých spotřebitelů je turecký kebab velmi oblíbenou pochutinou, na kterou...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...