Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nejslavnější auta světa slaví 75 let. K milovníkům Ferrari patří i Češi

Nejčastěji rudé vozy značky Ferrari patří právem mezi legendy automobilového průmyslu, vedle silničních supersportů továrna vyrábí i veleúspěšné monoposty pro okruhy formule 1. Právě zaujetí pro závodění stálo u počátku značky, kterou ze skromných začátků vybudoval nadaný konstruktér a schopný organizátor Enzo Ferrari.

Muž, který sbíral první vavříny mezi válkami ve službách továrny Alfa Romeo, představil první vůz nesoucí jeho jméno před 75 lety, 11. května 1947.

Rodák z Modeny se krátce po první světové válce pokoušel prosadit jako automobilový závodník a jeho kariéra nebyla prosta úspěchů. Už v polovině 20. let minulého století sice přesedlal na dráhu manažera, volantu se ovšem definitivně vzdal teprve v roce 1932, kdy již třetím rokem na okruzích závodily vozy z jeho vlastní stáje nazvané Scuderia Ferrari. Ta používala vozy Alfa Romeo a není divu, že koncem 30. let automobilka pověřila právě Enza Ferrariho vedením tovární závodní divize.

Hybridní ferrari bez zpátečky. Prohnali jsme tisíckoňové monstrum

V té době už bylo ve světě automobilových závodů známé nejen Ferrariho jméno, ale také logo. Vzpínajícího se hřebce převzal v roce 1923 na žádost matky italského leteckého esa z první světové války, hraběte Franceska Baracci. Umístil ho na žlutý štít (barva Modeny) a přidal písmena SF, tedy Scuderia Ferrari. Červená, tak typická pro Ferrari, pak byla mezi válkami italskou národní barvou v automobilových závodech, podobně jako Britové závodili v zelených, Francouzi v modrých a Němci ve stříbrných vozech.

Enzo Ferrari, nerudný génius v černých brýlích

Začátkem druhé světové války ještě Ferrari (který v té době nesměl kvůli smlouvě s Alfou Romeo používat vlastní jméno) stačil vyrobit první vlastní vůz, který se však objevil jen v jednom závodě. Počátky značky Ferrari se tak datují až do druhého poválečného roku 1947, kdy se na závodech v Piacenze představil model 125S, poháněný jedenapůllitrovým vidlicovým dvanáctiválcem. Premiéra skončila neslavně, protože vůz nedojel, už o 14 dní později, ale vyhrál závod v Římě a cesta ke slávě se otevřela.

V roce 1952 se stal Alberto Ascari s ferrari poprvé mistrem světa formule 1 a titul o rok později obhájil. Od té doby jezdci pod značkou Ferrari nasbírali dalších 13 titulů. Do rudých vozů usedali takoví jezdci jako Juan Manuel Fangio, Niki Lauda, Alain Prost či fenomenální Michael Schumacher, sedminásobný mistr světa (pět titulů z toho získal právě pod značkou Ferrari). Stáj také celkem 16krát získala Pohár konstruktérů, další úspěchy sbíraly také cestovní vozy.

Čtení pro ženy: Enzo Ferrari dobýval svou životní lásku 30 let. Marně

Ale Ferrari nejsou jen závodní automobily. Za proslulost firma vděčí i silničním vozům. Enzo Ferrari sice měl ke svým zákazníkům rezervovaný vztah, říkal, že to jsou mnohdy snobové, na druhou stranu pomáhali financovat závodní stáj. Finanční problémy koncem 60. let přivedly firmu do náruče Fiatu, Enzo, přezdívaný Il Commendatore a proslulý autoritativním stylem řízení, si ovšem svůj vliv udržel až do své smrti v roce 1988 (zemřel ve věku 90 let).

Unikátní ferrari je na prodej v Česku. Hodí se rodinám i investorům

Během sedmi desítek let vyjelo z bran továrny nepřeberné množství typů, jejichž karosérie navrhovala ta nejslavnější italská designérská studia. Nejčastěji Pininfarina, ale i Scaglietti, Bertone či Vignale. Technika včetně motorů však pocházela vždy z vlastního vývoje. K nejznámějším modelům patří typ 250 Testa Rossa (1957) či skorojmenovec – Testarossa z roku 1984. Proslulý byl i typ Dino (1969), pojmenovaný po synovi Enza Ferrariho, který zemřel v pouhých 24 letech.

Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Z novější produkce nejvíce emocí vzbudily modely F50, Enzo nebo hybridní LaFerrari. Automobilka sice výrazně navýšila produkci – před 15 lety vyráběla kolem 4 000 vozů, v roce 2016 to byl dvojnásobek a loni už přes 11 000 – přesto však poptávka výrazně převyšuje nabídku. Velký zájem vyvolalo i uvedení společnosti na burzu v roce 2016, po akciích se jen zaprášilo. Hlavní slovo má však i nadále rodina Agnelliů (ovládá i kdysi mateřský Fiat), které patří skoro 23 procent firmy, desetinu vlastní Ferrariho druhorozený syn Piero.

Lekce bonvivánství: nejhezčí ferrari připomíná, jak je život s auty krásný

Dárek k narozeninám

Jen pár dní před oslavou třičtvrtěstoletí značky představilo Ferrari specialitu. Klenot postavený na objednávku na základech modelu F8 Tributo má svou jedinečnost už ve jménu, říkají mu SP48 Unica. Automobilka ho postavila na svém osmiválcovém modelu, to znamená výkon 720 koní.

Ferrari SP48 Unica

Dvoumístná sportovní berlinetta vysochaná šéfdesignérem značky Flaviem Manzonim má opravdové sochařské kvality, podařilo se potlačit technicistní vyznění moderních ferrari, u kterých je velmi zřetelné, že je jejich tvar výrazně ovlivněn aerodynamikou.

Zvědavost vede k dokonalosti, říká skromný génius oblékající Ferrari

Znalec moderní maranellské produkce odhalí inspiraci aktuálními modely Roma a 296 GTB. Nejvýraznějšími změnami jsou zmenšení oken a úplné zrušení toho zadního. Výrazným prvkem jsou vstupy pro proudy chlazení motoru na předním nárazníku a pod zadním spoilerem.

Ferrari v Česku: za pět let jich přibylo 60 procent

Počet Ferrari v Česku se za posledních pět let zvýšil o 60 procent a přiblížil se hranici 1 200 kusů. „Jejich průměrné stáří je 15,2 roku, což kopíruje stav celého tuzemského vozového parku,“ sdělil nezávislý analytik Antonín Šípek.

Mezi nejrozšířenější modely podle údajů z registru vozidel patří osmiválcové Ferrari 430, tedy nástupce populárního modelu 360 Modena, s motorem o objemu 4,3 litru a výkonem 490 koní. Následují navazující modely 458 a 488. Mezi dvanáctiválci má nejvíce registrací GTB 599 Fiorano.

V českých garážích se nacházejí i vozy z limitovaných sérií, jako je model Enzo či ikonické F40. V Česku podle dovozce našel majitele i jeden z nejdražších modelů poslední doby, LaFerrari Aperta, s cenou začínající na 41 milionech Kč.

Velká část zákazníků v Česku si v současnosti vozy Ferrari pořizuje i jako investiční zboží. Modely, jejichž hodnota v čase stoupá, jsou většinou vozy z limitovaných sérií, které továrna v Maranellu vyrábí ke konkrétním příležitostem.

V současnosti se v tuzemsku nabízí na prodej téměř stovka ojetých ferrari. Začínají s cenou na přibližně 1,5 milionu Kč. Nejdražší nabízený vůz je zrestaurované 250 GT Berlinetta Lusso z roku 1963 za 76,7 milionu Kč.

Za první čtyři měsíce letošního roku si Češi koupili 37 nových ferrari, což je o sedm více než ve stejném období loni. Dovoz ojetých aut této značky se zvýšil o devět na 32 vozů.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Sennamanie v Imole. Byli jsme tam, kde se před 30 lety zabil závodnický bůh

22. května 2024

Letos v květnu uplynulo třicet let od chvíle, kdy přišel na okruhu v Imole po nárazu do zdi v...

Vzdušný zámek šampiona nízkých cen. Dacia Jogger umí být low-cost obytňákem

22. května 2024

Oblíbená rumunská značka nabízí své největší auto s alternativním pohonem na LPG, které svým...

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

CNG stále dává smysl, ale automobilky s ním už nepočítají, potvrzuje Škoda

21. května 2024

Koncern Volkswagen, stejně jako třeba značky Opel nebo Fiat, už před časem oficiálně ukončily éru...

Vyhrajte rodinné vstupné do BRuNO family parku
Vyhrajte rodinné vstupné do BRuNO family parku

Jestliže vás trápí proměnlivé jarní počasí, máme pro vás tip, kam vyrazit, když počasí zrovna nepřeje. BRuNO Family Park v Brně se postará o zábavu...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Zásnubní šaty elegantní princezny. Spustily Kate efekt, návrhářku zničily

Seriál Když si jeho šaty oblékne některá z členek královské rodiny, obvykle to každý návrhář oslavuje jako životní úspěch....