Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Kamiony Renault zkouší parní stroj, který využívá spaliny z výfuku

Mnichovské BMW už nějakou dobu koketuje s možnostmi získávání energie z odpadního tepla motoru. Trochu překvapivě teď stejnou oblast zkoumá výrobce nákladních automobilů Renault Trucks.

Parní generátor Renault Trucks | foto: Renault Trucks

V Mnichově experimentují se získáváním energie z tepla výfukových spalin už nejméně sedm let, praktické aplikace jejich vynálezů Turbosteamer nebo Thermoelectric Generator jsme se zatím nedočkali. Zřejmě za to může řada překážek, které vývojáři BMW řeší. Například vestavět malý parní stroj do osobního automobilu může být slušný oříšek, nehledě na nárůst hmotnosti v řádu několika desítek kilogramů.

To u nákladních vozů je většinou místa dost a nárůst hmotnosti o pár desítek kilo je v celkové konstrukci sotva poznat. Zřejmě i proto se do vývoje podobného systému, jaký už řadu let zkouší BMW, pustila i automobilka Renault Trucks, která vyrábí nákladní vozy.

Princip systému je v podstatě stejný jako u aktuální podoby Turbosteamer od BMW. Jeho první verze byla napojena přímo na klikovou hřídel, dnes ale i u BMW zkoušejí variantu, která vyrábí elektrickou energii. U Renault Trucks tomu není jinak. Celý systém pracuje na základě Rankinova cyklu, tedy cyklu, kdy je teplo přeměňováno v práci. Teplo je přitom do uzavřeného stroje dodáváno z vnějšku.

"Téměř 30 procent obsahu nádrže vozidla se ztrácí v podobě tepla ve výfukových plynech. To je značné plýtvání. Rankinův systém nám umožňuje získat zpět část energie obsažené v těchto výfukových plynech a přeměňovat ji na elektřinu," vysvětluje Dimitri Lortet, vedoucí výzkumného projektu v oblasti motorů u Renault Trucks.

Aplikace v automobilové praxi vypadá vcelku jednoduše. Horké výfukové plyny prochází speciálním tepelným výměníkem ve výfukovém potrubí. Ve výměníku se ohřívá kapalina, mění se na páru a tato pára následně pohání miniaturní turbínu, která vyrábí elektrickou energii. U Renaultu tvrdí, že systém je v současnosti schopen dosáhnout výkonu několika kilowattů. Získaná elektrická energie se používá na pohon elektrického příslušenství motoru a elektrické výbavy vozu. Odlehčuje tak alternátoru, který tedy nemusí odebírat od motoru tolik energie, jako kdyby musel na tyto úkoly stačit sám.

Podle inženýrů Renault Trucks má nový systém ušetřit na dlouhých cestách asi pět až 10 procent paliva. To je velmi výrazná úspora, obzvláště když uvážíme, že u nákladních automobilů je daleko pravděpodobnější, že se jakékoli zvýšení účinnosti pohonné soustavy opravdu projeví v praxi. Jedním z hlavních úkolů řidičů kamionů na dálkových trasách je totiž spořit palivo. Kamioňáci jsou vlastně mistry úsporné jízdy a tak každého pomocníka, který jim umožní spotřebu srazit, využijí téměř beze zbytku.

Renault Truck se nechlubí tím, jak daleko s vývojem svého parního generátoru pokročil. Je však možné, že se jeho aplikace v praxi dočkáme vcelku brzy. Renault by tak mohl s parním generátorem nakonec BMW předběhnout.

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Sennamanie v Imole. Byli jsme tam, kde se před 30 lety zabil závodnický bůh

22. května 2024

Letos v květnu uplynulo třicet let od chvíle, kdy přišel na okruhu v Imole po nárazu do zdi v...

Vzdušný zámek šampiona nízkých cen. Dacia Jogger umí být low-cost obytňákem

22. května 2024

Oblíbená rumunská značka nabízí své největší auto s alternativním pohonem na LPG, které svým...

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

CNG stále dává smysl, ale automobilky s ním už nepočítají, potvrzuje Škoda

21. května 2024

Koncern Volkswagen, stejně jako třeba značky Opel nebo Fiat, už před časem oficiálně ukončily éru...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Zásnubní šaty elegantní princezny. Spustily Kate efekt, návrhářku zničily

Seriál Když si jeho šaty oblékne některá z členek královské rodiny, obvykle to každý návrhář oslavuje jako životní úspěch....