Evropa chce kulatější kamiony, jsou úspornější než dnešní „krabice“

  15:49aktualizováno  15:49
Výrobu kamionů se zaoblenými kabinami a s aerodynamickými nástavci doporučila Evropská komise, podle níž by nový nákladní vůz mohl díky nižší spotřebě za rok ušetřit až 130 tisíc korun. Stejně tak by zavedení nových pravidel mělo každý rok zachránit životy několika set chodců a cyklistů, kteří by jinak zahynuli při nehodách po střetech s nákladními vozy.

Klasické hranaté kabiny nákladních aut mají nahradit zaoblenější, které lépe prořezávajíi vzduch. | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Podle nových pravidel by průměrný kamion, který ujede po Evropě kolem 100 000 kilometrů za rok, ušetřil na palivu sedm až deset procent, což by znamenalo úsporu 5000 eur (asi 130 tisíc Kč). Stejně tak by vypustil do atmosféry ročně o 7,8 tuny kysličníku uhličitého méně.

Bláznivý kamion

Podívejte se, jak by také mohl vypadat kamion, kdyby měli designéři volnou ruku - ZDE

"Krychle má vůbec nejhorší aerodynamické vlastnosti, a proto musíme dát nákladním automobilům na našich silnicích lepší tvar," vysvětluje eurokomisař pro dopravu Siim Kallas při představování nových návrhů. O aerodynamice čtěte více zde.

Nynější krabicový tvar kabiny kamionů podle navrhovatelů omezuje výhled řidiče do stran, stejně tak je při nárazu nebezpečnější pro chodce a cyklisty. Zaoblenější tvar kabiny zvětší podle Komise zorné pole a při srážce při nízké rychlosti - obvykle ve městě - by měli mít chodci a cyklisté větší šanci. Komise tvrdí, že by nové kabiny mohly každý rok zachránit v EU životy 300 až 500 cyklistů a chodců.

První Colaniho kamion

Futuristický kamion s designem od bláznivého Giorgia Colaniho. Podobné kreace vytváří už od sedmdesátých let.

Jedním z navrhovaných opatření jsou také snímatelné aerodynamické nástavce na zádi, které snižují spotřebu. Cena těchto nástavců, které se již používají v USA, je dva až tři tisíce eur.

Evropská komise odhaduje, že z asi 6,5 milionů nákladních vozů by se nové předpisy týkaly asi milionu. Návrhy komise musí schválit členské státy a Evropský parlament. Celý proces obvykle trvá asi rok a půl. Komise předpokládá, že by aerodynamičtější kamiony mohly jezdit na evropských silnicích mezi lety 2018 a 2020.

Komise také navrhla, aby kamiony mohly být delší než nynějších 18,75 metru. Případné prodloužení kamionů by bylo ale na členských zemích, které se budou moci rozhodnout podle svých podmínek.

Autoři: ,

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

OBRAZEM: Škodu Kamiq zachytili v lehkém maskování při testech v provozu

Maskovaný prototyp Škody Kamiq

Třetí auto na zvýšeném podvozku v podání Škody se představí na autosalonu v Ženevě začátkem března. Nejmenší crossover...

Autofotka týdne: Krása motorsportu v obrazech českých mistrů

Maxmilian

Čtrnáctý ročník fotografické soutěže Zlaté oko, v rámci které jsou oceňovány nejlepší snímky z oblasti motoristického...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Najdete na iDNES.cz