Podle nových pravidel by průměrný kamion, který ujede po Evropě kolem 100 000 kilometrů za rok, ušetřil na palivu sedm až deset procent, což by znamenalo úsporu 5000 eur (asi 130 tisíc Kč). Stejně tak by vypustil do atmosféry ročně o 7,8 tuny kysličníku uhličitého méně.
Bláznivý kamionPodívejte se, jak by také mohl vypadat kamion, kdyby měli designéři volnou ruku - ZDE |
"Krychle má vůbec nejhorší aerodynamické vlastnosti, a proto musíme dát nákladním automobilům na našich silnicích lepší tvar," vysvětluje eurokomisař pro dopravu Siim Kallas při představování nových návrhů. O aerodynamice čtěte více zde.
Nynější krabicový tvar kabiny kamionů podle navrhovatelů omezuje výhled řidiče do stran, stejně tak je při nárazu nebezpečnější pro chodce a cyklisty. Zaoblenější tvar kabiny zvětší podle Komise zorné pole a při srážce při nízké rychlosti - obvykle ve městě - by měli mít chodci a cyklisté větší šanci. Komise tvrdí, že by nové kabiny mohly každý rok zachránit v EU životy 300 až 500 cyklistů a chodců.
Futuristický kamion s designem od bláznivého Giorgia Colaniho. Podobné kreace vytváří už od sedmdesátých let.
Jedním z navrhovaných opatření jsou také snímatelné aerodynamické nástavce na zádi, které snižují spotřebu. Cena těchto nástavců, které se již používají v USA, je dva až tři tisíce eur.
Evropská komise odhaduje, že z asi 6,5 milionů nákladních vozů by se nové předpisy týkaly asi milionu. Návrhy komise musí schválit členské státy a Evropský parlament. Celý proces obvykle trvá asi rok a půl. Komise předpokládá, že by aerodynamičtější kamiony mohly jezdit na evropských silnicích mezi lety 2018 a 2020.
Komise také navrhla, aby kamiony mohly být delší než nynějších 18,75 metru. Případné prodloužení kamionů by bylo ale na členských zemích, které se budou moci rozhodnout podle svých podmínek.