Pardubická třída Míru je zase napadrť, trolejbusy budou jezdit odklonem

  • 17
Není to ani deset let, co skončila kompletní přestavba třídy Míru za necelých sto milionů korun. Ovšem pohled na pardubický bulvár by mohl vyvolat dojem, že ulice má za sebou desítky let fungování bez větších oprav. Opět se ukazuje, že provoz MHD na dlaždicích není dlouhodobě únosný. S novým jízdním řádem bude průjezd třídou Míru pro MHD omezený.

Kvůli zhoršujícímu se stavu třídy Míru budou linky MHD převedeny na Sukovu třídu, a to v termínu celostátní změny jízdních řádů. V souvislosti s tímto opatřením bude zvýšena sleva na první přestup na 100 procent po celý týden.

„K celostátní změně dochází 10. prosince, tudíž jsme s tím spojili také úpravu provozu po třídě Míru. Pro pravidelný provoz MHD tak bude uzavřena část třídy Míru od náměstí Republiky po ulici Sladkovského. Vozy, které na své trase třídou projíždějí, navíc vykazují větší známky opotřebení, což je zapříčiněno právě současným stavem povrchu, a proto budou tyto linky odkloněny na Sukovu třídu,“ řekl ředitel Dopravního podniku města Pardubic Tomáš Pelikán.

Spoje linek 2 a 13 pojedou ze zastávky Krajský úřad do zastávky Náměstí Republiky a dále do zastávky Zimní stadion bez zastavení na Sukově třídě. Spoje linky 27 v obou směrech obslouží zastávky Náměstí Republiky a Masarykovo náměstí. Linky nočního provozu 98 a 99 obslouží zastávku Náměstí Republiky jako náhradní za zastávku U Grandu a budou pokračovat ulicí Sukovou a Sladkovského do zastávky Třída Míru a dále ve své trase.

„Stav třídy Míru je bohužel opravdu špatný a v posledních týdnech se s nastupující změnou počasí zhoršuje. Po vzájemné dohodě jsme se rozhodli pro omezení vjezdu městské hromadné dopravy. Moc nás to mrzí, ale bohužel se jedná v tuto chvíli o jediné možné řešení,“ podotýká náměstek primátora zodpovědný za oblast dopravy Jan Hrabal.

Opravuje se prakticky neustále

Když ulicí projíždí trolejbus, člověk má pocit, že je někde u mlýna. Klap, klap, klap ozývá se zvuk, jak poskakují dlaždice pod těžkým strojem. Takový akustický doprovod každé jízdy má však své následky. Dlaždice se ulamují a vyskakují.

„Pohled na třídu Míru je žalostný. Navíc je to velmi nebezpečné pro cyklisty. S tímhle něco musíme dělat,“ uvedl zastupitel za ODS Petr Klimpl.

Dělníci se snaží třídu opravovat prakticky neustále. Vidět to ale moc není. „Naši lidé jsou tam každý týden. Snaží se to opravovat. Ovšem stačí jeden větší déšť, podloží se vymele a je to zase špatné,“ posteskl si starosta prvního městského obvodu Filip Šťastný z ANO.

Město Pardubice tak už připravuje generální opravu třídy Míru. Varianty dalšího postupu představí radní nejspíše už tento týden. „Máme připraveno více variant, budeme o nich rozhodovat brzy. Musíme si to ujasnit, má to spoustu pro, má to spoustu proti. Víc to komentovat nebudu, jednáme s dopravním podnikem, jednáme s městským obvodem I,“ řekl pro ČTK náměstek primátora Jan Hrabal z ANO.

Cyklisté mají zničené ráfky, řidiči podvozky

Město třídu opravovalo za evropské dotace v letech 2013 až 2014. Brzy se ukázalo, že žulová dlažba se rychle špiní a nejde vyčistit. K tomu se kvádry začaly vlivem těžké dopravy vylamovat a ulamovat.

„Stačí však výrazná změna počasí, hodně deště, aby se pod dlažbu dostala voda, a desetitunové trolejbusy dlažbu rozviklají. Ulámou se rohy dlažeb. Jsou tam už škodní události, kostky se vzpříčily, cyklisté mají poškozené ráfky a řidiči podvozky vozidel,“ řekl opoziční zastupitel a bývalý náměstek primátora pro dopravu Petr Kvaš z ODS.

Část komunikace ze svého rozpočtu město loni a letos už opravilo. Oprava v okolí věžáku Magnum spočívala v tom, že dlažba už neleží ve štěrkovém loži, aby se nemohla viklat, je upevněná s podkladní vrstvou, spáry nepropouští vodu a drží dlažbu přilepenou k sobě. Rekonstrukce skončila v létě. Ještě radikálněji k tomu radnice přistoupila ve Sladkovského ulici, kde dlažba putovala pryč a nahradil ji beton. „Uvidíme, jestli to přežije první zimu,“ uvedl k novince na třídě Míru Kvaš.

Řešení: konec trolejbusů

Kvaš již dříve uvedl, že by město mělo co nejrychleji zakázat trolejbusy na třídě Míru, aby dlažbu dál nedevastovaly. Ředitel dopravního podniku Tomáš Pelikán připustil, že MHD bude muset třídu Míru opustit, protože její stav se poměrně rychle zhoršuje. Otázkou pak je, jestli to bude dočasné, nebo trvalé řešení. Někteří politici chtějí, aby třída Míru byla plně pěší zónou.

Pelikán však vyloučil, že by vozy MHD byly viníkem žalostného stavu třídy, ta prý nebyla postavena pro velkou dopravní zátěž.